El Presidente....

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
ArjanV
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 20:03
Locatie: Swifterbant

Re: El Presidente....

Berichtdoor ArjanV » za 31 okt 2020, 20:46

Mooi project! Je pakt het grondig aan.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Cafelat Robot Barista, Technivorm-Mokkamaster Model 68, Hario V60, Hario Buono kettle, Mazzer Mini

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: El Presidente....

Berichtdoor turboyeast » za 14 nov 2020, 10:07

LS.,
Ik ben op dit moment met de manometer bezig. Toch -soort van- de hartslagmeter van de machine.... ;)
Dit soort oude meters zijn vaak nog in redelijk goede staat. Dit in tegenstelling tot moderne varianten die na 10 jaar van (plastic)ellende uit elkaar vallen. Als je goed kijkt op de onderste foto zie je flink wat aluminiumoxidatie aan de onderzijde van de meter. Dit komt natuurlijk door een piepklein-lekje in het soldeerwerk. Gelukkig is de wijzerplaat niet teveel beschadigd door de aluminiumoxidatie.
Het lekje heb ik -heel voorzichtig- gesoldeerd en de aluminiumoxidatie werk ik met een dremeltje een beetje bij. De wijzer van de meter was nogal verroest en deze heb heel voorzichtig opgeschuurd en zal ik daarna weer opnieuw schilderen...

Het stellen van de meter was ook nog een klusje. Met veel fingerspitzengefühl moet je dan dat slakje heel voorzichtig duwen zodat de meter weer op 0 staat (en blijft staan).
Weer een stukje geschiedenis gered... ;)
Cheers, TY

Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: El Presidente....

Berichtdoor fransg » za 14 nov 2020, 10:14

Wat geweldig gedaan!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: El Presidente....

Berichtdoor GuidovW » za 14 nov 2020, 12:40

Wat een priegelwerk zeg, petje af!
Knap dat je het lekje dicht kon krijgen, zonder de rest van het soldeer er uit te smelten. :ugeek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: El Presidente....

Berichtdoor turboyeast » za 14 nov 2020, 14:34

Wat een priegelwerk zeg, petje af!
Knap dat je het lekje dicht kon krijgen, zonder de rest van het soldeer er uit te smelten. :ugeek:
Ik merk -potdorie- wel dat mijn ogen slechter zijn geworden door al dat Corona-beeldschermwerken... :?
Het metertje is nu klaar....op naar de volgende uitdaging.
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: El Presidente....

Berichtdoor turboyeast » za 21 nov 2020, 20:31

LS.,
Beetje poetsen, geeft wel voldoening....
Heb nog even zitten twijfelen om er een "mirror mistake" van te maken, maar ik heb me maar ingehouden....
Diegenen die daar meer over willen weten:

https://www.thesun.co.uk/living/1828438 ... ained-for/
Cheers, TY

Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: El Presidente....

Berichtdoor turboyeast » za 19 dec 2020, 15:12

LS.,
Een kleine tegenslag, na het glasparelstralen kwam ik er achter dat de zetting waar het warmte element op past erg slecht was. Waarschijnlijk heeft kalkafzetting het metaal aangevreten, je kunt dit mooi op de bovenste foto zien. Ik heb het dus maar mooi laten repareren...kost een paar centen, maar dan heb je ook wat...Nu weet ik tenminste zeker dat de machine niet gaat lekken op dit punt.
Cheers, TY

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: El Presidente....

Berichtdoor GuidovW » za 19 dec 2020, 16:12

Klusje zeg, maar wel weer mooi geworden!

Ik ben ook wel benieuwd wat voor mirror mistake je erin had willen verwerken. :mrgreen:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15059
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: El Presidente....

Berichtdoor fransg » za 19 dec 2020, 16:49

Knap herstel! Wat is er veel mogelijk als je weet van de hoed en de rand op dat gebied.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: El Presidente....

Berichtdoor turboyeast » za 19 dec 2020, 17:52

Knap herstel! Wat is er veel mogelijk als je weet van de hoed en de rand op dat gebied.
Ja, ik ben altijd van "better sore today, than sorry tomorrow". Met andere woorden, liever vandaag wat kosten maken dan de machine weer helemaal uit elkaar moeten te halen omdat-ie maar blijft lekken. Het ziet er simpel uit, maar dit is écht vakwerk. Zilver hardsolderen en dan uitkotteren met een bovenfrees zodat de zetting weer kaarsrecht is ten opzichte van de bevestigingsbouten. Iedere keer weer bewondering voor dit soort vakmanschap...
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron