Rancilio Silvia V1

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » wo 27 jan 2021, 16:58

De spullen zijn binnen, Silvia op zijn kop gezet (ja na verwijderen water reservoir :roll: ) het douche scherm losgedraaid (vol met zwarte meuk!) weg gemikt, de spacer (water spreider?) was ook egaal zwart, maar bleek na veel poetswerk verchroomd te zijn, blinkt je nu weer tegemoet. De koperen (brons?) schijf waar het geheel aan vastgeschroefd zit, de eigenlijke kop dus, was ook egaal zwart, geduldig poetsen met een messing borstel, en die ziet er nu ook weer uit als nieuw (en belangrijker, is weer zo glad als wat).
De groepsring eruit was een zware klus, het ding was kneiterhard en weigerde elke medewerking, bij poging 78 of iets dergelijks eindelijk eruit gekregen, het rubber was op diverse plekken aangetast, wat dan weer verklaard waarom er water langs het portafilter kwam.
Is het belangrijk hoe je de nieuwe ring plaatst? Is er iets waar ik op moet letten?
O ja, er kwam een bijna volledig vergane papieren ring onder uit, ik heb het vermoeden dat het een en ander er al (ahum) geruime tijd in zat.
Ik heb zo goed en kwaad als dat ging alle bagger uit de rand naast de groepskop geborsteld, het apparaat weer rechtop gezet en een paar schouderklopjes gegeven, kwam best veel zwarte meuk uit.
Nog een keer met de borstel er doorheen geragt en het zou nu redelijk schoon moeten wezen.
Ik wacht nog even met het plaatsen van de nieuwe ring, in de hoop dat iemand kan vertellen of het wel of niet iets uitmaakt welke kant je naar beneden inzet.

Wat betreft mijn portafilter, de binnenkant is messing? Ik was van de Gaggia verchroomd gewend, de buitenkant is verchroomd maar ziet er heel mottig uit, her en der hebben stukken chroom losgelaten, kan dat kwaad?
Heeft er iemand een portafilter extra liggen voor dit beest in betere staat?
PM mij aub indien dat zo is, ik vertrouw dit mottige ding niet zo heel erg meer..

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor manduca » wo 27 jan 2021, 17:11

het douche scherm losgedraaid (vol met zwarte meuk!) weg gemikt
Had je in de cafiza kunnen gooien. Was hij weer brandschoon geworden. Zelfde voor die waterverdeler. Scheelt een hoop poetsen...
De groepsring eruit was een zware klus, het ding was kneiterhard en weigerde elke medewerking, bij poging 78 of iets dergelijks eindelijk eruit gekregen, het rubber was op diverse plekken aangetast, wat dan weer verklaard waarom er water langs het portafilter kwam.
Is het belangrijk hoe je de nieuwe ring plaatst? Is er iets waar ik op moet letten?
O ja, er kwam een bijna volledig vergane papieren ring onder uit, ik heb het vermoeden dat het een en ander er al (ahum) geruime tijd in zat.
De truc is om er een schroef in te draaien. Trek je hem er zo uit. De nieuwe moet met de schuine kant naar boven. Die papieren ring hoort er niet in naar mijn weten....
Wat betreft mijn portafilter, de binnenkant is messing? Ik was van de Gaggia verchroomd gewend, de buitenkant is verchroomd maar ziet er heel mottig uit, her en der hebben stukken chroom losgelaten, kan dat kwaad?
Hij was ooit wel verchroomd. Kan op zich geen kwaad, maar mooi is het niet. Je kan hem opnieuw laten verchromen, maar ik zou die moeite niet doen:
Een nieuwe vind je o.a. hier: https://www.vanpommeren.nl/barista-acce ... C/limit=50
Ook veel mooier dan de originele V1 portafilter.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » wo 27 jan 2021, 17:28



De truc is om er een schroef in te draaien. Trek je hem er zo uit. De nieuwe moet met de schuine kant naar boven. Die papieren ring hoort er niet in naar mijn weten....
Ah, Ik heb de machine ondersteboven staan (makkelijker werken) betekend dat de schuine kant eerst erin? Of had je er al rekening mee, en moet de schuine kant tegen de portafilter houder aan als die ingedraaid zit?
Hij was ooit wel verchroomd. Kan op zich geen kwaad, maar mooi is het niet. Je kan hem opnieuw laten verchromen, maar ik zou die moeite niet doen:
Een nieuwe vind je o.a. hier: https://www.vanpommeren.nl/barista-acce ... C/limit=50
Ook veel mooier dan de originele V1 portafilter.
Bij die nieuwe staat vanaf versie V3, die zal dan op een V1 niet passen vermoed ik?

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor Marcje » do 28 jan 2021, 07:59

Heb je m’n antwoord (pm) ontvangen? Ik hoor het wel!
dus...

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor manduca » do 28 jan 2021, 08:34

Ah, Ik heb de machine ondersteboven staan (makkelijker werken) betekend dat de schuine kant eerst erin? Of had je er al rekening mee, en moet de schuine kant tegen de portafilter houder aan als die ingedraaid zit?
Straks ga je nog vragen hoe hij moet als de machine 31,3 graden op zijn kant ligt ;).
Ik ga er vanuit dat de machine gewoon overeind staat. De vlakke kant komt dus tegen de portafilter, de afgeschuinde kant tegen de groep.
Bij die nieuwe staat vanaf versie V3, die zal dan op een V1 niet passen vermoed ik?
Hij wordt vanaf de V3 standaard meegeleverd, maar hij past gewoon. Aan de groep is niks veranderd in alle Silvia versies.
Heb de nieuwe Rancillio bottomless portafilter ook heel lang gebruikt op mijn Sylvia V1's en later ook op mijn Izzo Alex Duetto (een E61 groep).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » do 28 jan 2021, 10:33

Hij zit er nu in, alles werkt naar behoren, zal alleen even moeten wachten op andere portafilterhouder aanschaf, ruim 50 euro is er even niet (voortuin gaat op de schop, of liever van steenwoestijn naar prairietuin, hovenier verwachte aanbetaling, dat was dus even slikken, hadden hem nog niet verwacht).

Ik ben er overigens achter dat lekkage langs het portafilter gebeuren een stuk minder is als je geen 18gr koffie in een 14gr bakje probeert te proppen, maar ja, hoe één en ander dan wel te doen..??
Ik heb nu een kopje met 14 gr gezet, liep razendsnel door (15 seconden, volle espresso kop) en ZUUR.. wow geen idee dat koffie zo zuur kon zijn!

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor manduca » do 28 jan 2021, 10:54

Volgende aanschaf: koop een goed IMS of VST bakje (17 of 18 grams). Wereld van verschil vond ik.
Je kan er + of - 1 gram in stoppen ongeveer (dus 16 tot 18 gram in een 17 grams bakje).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » do 28 jan 2021, 11:11

Is die IMS Ridgeless (16-22gr) een goede optie?

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor manduca » do 28 jan 2021, 12:02

Die vele uitvoeringen van IMS zijn wel een chaos. Ik heb even gekeken, en ik heb deze:

B68 2T H26,5 E (16/18gr) <-- Deze gebruik ik dagelijks met 18 gram
B68 2T H24,5 M (14/16gr)

B70 of B68 maakt niet echt uit volgens mij. Als ik onderstaande pdf bekijk zou ik blijkbaar eigenlijk B70 moeten hebben, maar deze B68's werken prima. Welke gatverdeling je nou precies moet hebben heb ik niet echt over nagedacht toen ik deze kocht en kan je er ook weinig over vertellen.

http://www.imsfiltri.com/wp-content/upl ... alogue.pdf
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

RoosW
Berichten: 851
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Rancilio Silvia V1

Berichtdoor RoosW » do 28 jan 2021, 12:15

Ah, ok, duidelijk ;)
Ik heb er een email aan gewaagd bij van Pommeren aangezien bij de 'Naked' Portafilterhouder uitdrukkelijk staat dat ie bedoeld is voor de machines vanaf V3 :?:
Dus voor ik iets koop (staat uitdrukkelijk bij dat er niet teruggenomen word) waar ik weinig aan heb, eerst dit maar even afwachten, nu hoorde ik iets over dat je voor de V1 ook de standaard E-61(?) porta filter kunt gebruiken, geen idee, en kan die vermelding ook nergens meer terug vinden [zucht]
Ik vond onderop de fabricage sticker, 1998, tjonge jonge, geen wonder dat ie er zo afgeleefd uitziet en het portafilter een groot deel van zn Chroom kwijt is.


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten