One machine to rule them all....

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: One machine to rule them all....

Berichtdoor turboyeast » vr 20 aug 2021, 12:48

LS.,
Ik wil nog een kleine toegift doen naar aanleiding van wat modificaties die ik heb gedaan aan de Velox. Waarschijnlijk is dit volledig overbodige informatie voor 99.9% van de community, maar ik heb altijd de illusie dat iemand (er) ooit iets aan heeft. Grappig genoeg vond ik onlangs zeer bruikbare informatie in een post, en kwam ik er vervolgens achter dat ik het zelf geschreven had...:-) The human mind is a funny thing...

Enfin, door de ongebruikelijke hydrauliek van de Velox is een notoir probleem dat de veer vaak/altijd gaat roesten door waterdoorslag (dit omdat de zuiger maar één W-seal heeft aan de bovenzijde). Ik heb met hulp van Thijs Mastenbroek (Brooks espresso machines) een RVS veer te pakken kunnen krijgen, dus dat probleem is opgelost. Verder heb ik de bovenste W-seal in twee stukken gesneden met de draaibank, met als resultaat twee dunne V-seals. Hierdoor is het probleem van waterdoorslag opgelost.

Dan blijft de instelling van de machine nog een aandachtspunt. Ik bleef notior wrange espresso uit de machine krijgen. Eerst dacht ik dat het lag aan de bonen, maar dat bleek niet het geval. Met een SCACE meter ben ik erachter gekomen dat de temperatuur van het uittredende water veel te laag was, namelijk 65 graden. Om de temperatuur op te krikken heb ik twee instellingen aangepast, namelijk (i) de watertoevoer verder afgeknepen en (ii) de thermostaat shot-by-shot aangepast. Dat laatste ligt heel precies omdat een te hoog afgestelde thermostaat tot drukpieken kan leiden in de boiler (en dus waterdoorslag naar de veerzijde van de machine).

Ik heb eerder genoemd dat de machine binnen 5 minuten gebruiksklaar is. Daar wil ik op terugkomen omdat de groep dan onvoldoende is doorgewarmd, waardoor de temperatuur van het uitredende water te laag is. Met de inzichten van nu zou ik zeggen dat de machine rond de 30 minuten klaar is voor de eerste shot.

Tenslotte hebben Bas en ik zo'n microfoamer gekocht om melk op te schuimen. Ik heb er zelf nog niet mee kunnen spelen, maar de vooruitzichten zijn uitstekend.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: One machine to rule them all....

Berichtdoor gilleko B. » vr 20 aug 2021, 12:55

LS.,
Ik wil nog een kleine toegift doen naar aanleiding van wat modificaties die ik heb gedaan aan de Velox. Waarschijnlijk is dit volledig overbodige informatie voor 99.9% van de community, maar ik heb altijd de illusie dat iemand (er) ooit iets aan heeft. Grappig genoeg vond ik onlangs zeer bruikbare informatie in een post, en kwam ik er vervolgens achter dat ik het zelf geschreven had...:-) The human mind is a funny thing...

Enfin, door de ongebruikelijke hydrauliek van de Velox is een notoir probleem dat de veer vaak/altijd gaat roesten door waterdoorslag (dit omdat de zuiger maar één W-seal heeft aan de bovenzijde). Ik heb met hulp van Thijs Mastenbroek (Brooks espresso machines) een RVS veer te pakken kunnen krijgen, dus dat probleem is opgelost. Verder heb ik de bovenste W-seal in twee stukken gesneden met de draaibank, met als resultaat twee dunne V-seals. Hierdoor is het probleem van waterdoorslag opgelost.

Dan blijft de instelling van de machine nog een aandachtspunt. Ik bleef notior wrange espresso uit de machine krijgen. Eerst dacht ik dat het lag aan de bonen, maar dat bleek niet het geval. Met een SCACE meter ben ik erachter gekomen dat de temperatuur van het uittredende water veel te laag was, namelijk 65 graden. Om de temperatuur op te krikken heb ik twee instellingen aangepast, namelijk (i) de watertoevoer verder afgeknepen en (ii) de thermostaat shot-by-shot aangepast. Dat laatste ligt heel precies omdat een te hoog afgestelde thermostaat tot drukpieken kan leiden in de boiler (en dus waterdoorslag naar de veerzijde van de machine).

Ik heb eerder genoemd dat de machine binnen 5 minuten gebruiksklaar is. Daar wil ik op terugkomen omdat de groep dan onvoldoende is doorgewarmd, waardoor de temperatuur van het uitredende water te laag is. Met de inzichten van nu zou ik zeggen dat de machine rond de 30 minuten klaar is voor de eerste shot.

Tenslotte hebben Bas en ik zo'n microfoamer gekocht om melk op te schuimen. Ik heb er zelf nog niet mee kunnen spelen, maar de vooruitzichten zijn uitstekend.

Cheers, TY
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingrespect!!

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: One machine to rule them all....

Berichtdoor fransg » vr 20 aug 2021, 15:12

Knap gedaan!

Heb je dus o.a. een rubber W-ring in 2 gesneden of stel ik het mij verkeerd voor?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: One machine to rule them all....

Berichtdoor Keyser » vr 20 aug 2021, 17:40

Mooi werk!

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: One machine to rule them all....

Berichtdoor we tigers » vr 20 aug 2021, 22:04

Vind ik leuk om te lezen. Tof apparaat.
Ik heb naar aanleiding van contact met Bas ook zo’n Nanofoamer gekocht. Ik heb hem meegenomen naar Italië en nu meer een hutje aan zee. Ik heb er wel plezier van. Melkschuim kwaliteit is wisselend, maar dat ligt denk ik meer aan mij.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: One machine to rule them all....

Berichtdoor turboyeast » zo 22 aug 2021, 12:53

LS.,
Ja, erg toffe machine. Ik ben er erg blij mee....Mijn Lambro staat inderdaad in de garage te snikken. Daar moet ik wat mee...ideeën?
Heb je dus o.a. een rubber W-ring in 2 gesneden of stel ik het mij verkeerd voor?
Klopt inderdaad. Een rubberen W-ring over de lengte in tweeën gesneden, geeft twee dunne V-ringen.
Eigenlijk een simpele mod, maar werkt perfect.
Cheers, TY

Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: One machine to rule them all....

Berichtdoor fransg » zo 22 aug 2021, 13:43

ah nu begrijp ik 't van die ringen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: One machine to rule them all....

Berichtdoor Dirk Jan » zo 22 aug 2021, 14:10

Inderdaad, leuk en knap gedaan!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

One machine to rule them all....

Berichtdoor Marcje » zo 22 aug 2021, 16:56

Die Lambro mag je ook uitlenen aan mij!
dus...

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: One machine to rule them all....

Berichtdoor GuidovW » zo 22 aug 2021, 17:01

Leuke mod, goed gevonden en gedaan.
Ik las het al op HB. :P
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten