Faema Mercurio....

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Faema Mercurio....

Berichtdoor turboyeast » za 07 jan 2023, 21:44

LS.,
Na een jaar zoeken en een maand onderhandelen heb ik eindelijk een Faema Mercurio te pakken. Voor mij is dit echt een droommachine...chroom en looks uit begin jaren 50 gecombineerd met een enorm goede techniek. Ik heb deze machine overgenomen van Onluxtex, vooral actief op het Duitse Kaffeenetz. Laatstgenoemde heeft deze machine opgeknapt en het is nu aan mij om de machine naar perfectie te brengen. Het draadje van Onluxtex is hier te vinden.
https://www.kaffee-netz.de/threads/vors ... io.133184/

Een ander mooi draadje van een Mercurio restauratie is hier te vinden.
https://www.home-barista.com/levers/fae ... 67925.html

De Mercurio is op een aantal manieren uitgevoerd (in de tijd), maar de bekendste zijn de 3 generaties. Deze machine komt uit de derde generatie en heeft een V-groep oftewel een Velox groep. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van deze groep, namelijk een bonk verchroomd messing. In vermoed dat pas later de Zodiac groepen gemontereerd zijn (met thermosyfon) vanwege een gunstigere kosten/baten verhouding. De Zodiac groep heeft namelijk een (destijd goedkoop?) aluminium gietstuk. Ik denk dat mijn machine ergens begin jaren 50 is, maar ik heb (nog) nergens een datumstempel kunnen vinden.

De machine is cosmetisch heel erg goed, en in beginsel had ik gehoopt om wat kleine technische zaken te verbeteren. Maar ja, zoals dat gaat met een draadje aan je trui waar je aan trekt...dat draadje wordt maar steeds langer. Uiteindelijk heb ik besloten om de machine helemaal te demonteren en ieder (maar dan ook ieder) schroefje, boutje en rubbertje na te kijken en te verbeteren (indien mogelijk).
Natuurlijk is dat erg leuk, want daarmee leer je de machine kennen.

Een paar overwegingen staan nog open.
Laat ik de boiler ook stralen? (ik neig naar wel) en ga ik de boiler opnieuw isoleren met armaflex? (ik neig naar niet). Bij deze historische machines is het lastig om een keuze te maken: wat laat ik origineel (bijvoorbeeld de gedateerde finish van de boiler) en wat vervang ik door moderne techniek? Bijvoorbeeld de klassieke kwikpresso door een moderne Ma-ter presso?

De komende weken/maanden heb ik hier mijn handen aan vol. Ik laat jullie een beetje meekijken hier. Als je tips heb, laat het vooral weten!

Cheers, TY

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor fransg » za 07 jan 2023, 21:48

Wat moooi weer!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor turboyeast » za 07 jan 2023, 21:51

Wat moooi weer!
Thanks Frans! Ik ben de laatste tijd niet zo actief geweest hier, maar hoop de komende weken weer te compenseren.
Daar komt bij dat er veel leuke nieuwkomers zijn, die ook erg goed in deze hobby zitten. Spreken is zilver, maar zwijgen is goud...:-)
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor Pti » za 07 jan 2023, 22:32

Mooie machine!

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor ErikvW » za 07 jan 2023, 22:54

Leuk om mee te lezen. Voor de beide upgrades die je voorstelt vraag ik me af of die omkeerbaar zijn. Kun je de isolatie weer verwijderen zonder schade? Kan de kwikschakelaar er later weer op? Als het antwoord ja is, zou ik de moderne aanpassingen doen, zeker als je de machine echt gaat gebruiken: in principe blijft de machine de mogelijkheid houden om origineel te zijn, en het idee van een sterk giftige stof in mijn machine zou mij niet aanstaan - hoe onredelijk die doemgedachte misschien ook is.

Mooi ding.

Brutale vraag, deze machine komt grofweg uit dezelfde periode als een Faema Lambro, toch? Waarin is deze machine zo fors duurder? Zeldzaamheid?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor Pti » za 07 jan 2023, 23:51

Het kwik gedeelte is totaal los van de rest van de machine, werkt geruisloos, nauwkeurig en heeft een zeer lange levensduur. Voor professioneel gebruik is het niet meer toegestaan, maar als particulier en zéker wanneer je zelf, een klein beetje handig bent is het eigenlijk de allermooiste pressostaat die er is. Bij de Mercurio is een bijkomend probleem ook nog eens dat je een grote pressostaat maar moeilijk kwijt kunt en de kleine pressostaat regelmatig vervangen moet worden. Kwik klinkt misschien eng, maar de oude kwikthermostaten die bij mensen thuis de verwarming regelde waren eigenlijk ook onverwoestbaar en nog steeds zeer nauwkeurig.

Vwb. de prijs, Mercurio is zeldzamer, het model is ouder en in kleinere oplages gemaakt.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor bobbee » zo 08 jan 2023, 01:20

Leuk TY!

Ik zal ervoor zorgdragen dat dit topic niet wordt verwijderd hoor!!!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor bvds » zo 08 jan 2023, 09:21

En ik ben de gelukkig die deze prachtige machine al in levende lijve heeft kunnen aanschouwen.

Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst TY!

En reken maar dat ik de komende tijd geregeld aanklop😉
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor fransg » zo 08 jan 2023, 09:35

TY, je had destijds toch ook een machine gerestaureerd met een andere bijzondere grote zetgroep, die hydraulisch werkte ipv met een veer waarbij tijdens de extractie water wegvloeide uit de hydraulica? Of herinner ik mij dat niet juist.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Faema Mercurio....

Berichtdoor gilleko B. » zo 08 jan 2023, 10:13

Prachtig en mooi. Als de machine on mint State is, wat zal dat een enorme voldoening geven.





Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron