Bezzera (?)

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Bezzera (?)

Berichtdoor GuidovW » do 20 apr 2023, 09:16

Is het misschien een afsluiter? Bij een meergroepige machine kan je dan 1 groep afsluiten voor onderhoud terwijl de andere groep(en) dan operationeel blijven. Ik weet dat bijvoorbeeld een pro 800 zo’n afsluiter heeft.

Hmm, misschien....
Ze maken natuurlijk zoveel mogelijk dezelfde kop, zonder onderscheid tussen 1 of meerdere groepen per machine. :idea:

Alleen moet de waterdruk wel afgesloten worden om te bedienen, wamt de HX zit ervoor.
En als je de inbus los draait, krijg je de boilerdruk alsnog voor je kiezen.... :(
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Bezzera (?)

Berichtdoor omeCo » do 20 apr 2023, 19:31

Weet iemand misschien ook wat de functie van deze stift(?)/dit gaatje is?
Het is ongeveer 22 mm diep, bijna net zo diep als de kraag van de groep.
Ik had gehoopt dat het een soort slimme ontlast mogelijkheid is, om de PF sneeze te voorkomen, maar het lijkt geen verbinding met de kamer te hebben.
Misschien een overblijfsel uit het fabricageproces?

Bezzera grouphead opening.jpg
Bezzera grouphead opening 2.jpg
Ik denk dat het bedoeld is om te voorkomen dat de portafilter te ver kan worden ingedraaid.
Ik denk dat het gaatje oorspronkelijk dicht was maar dat de afdichting is weg gesleten.

Leuk dit! Heb je nog meer wonderlijke onderdelen?

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Bezzera (?)

Berichtdoor GuidovW » do 20 apr 2023, 21:47

Ik denk dat je gelijk hebt, hoe simpel kan het zijn……

Nu je erom vraagt; de mysterieuze inbusbout in de hals van de groep, tussen de leiding naar de groep en de groepverwarming… :?:
Ik heb de vraag ook op HB gesteld, daar wordt gedacht aan gebruik van de groep met een dipper, waardoor de groep zo op temperatuur kan blijven.

Of dat langs het gat waar nu de inbus zit, de retourleiding voor de groepsverwarming is uitgeboord.
Maar die kan ook van de zijkant geboord zijn, daar zit ook een schroef. :idea:
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Bezzera (?)

Berichtdoor omeCo » do 20 apr 2023, 23:57

Misschien is de bouwtekening behulpzaam voor je project (met tekeningen van de 1, 2, 3 en 4 groeps boiler). Die bout, nr 22 op de tekening van de groep, wordt niet toegelicht helaas. Kan het niet net zoiets zijn als die inbus op de E61 groep. Die zit er omdat er nu eenmaal een kanaaltje moest komen en dat kon alleen vanaf dat punt. Die inbus sluit het af, meer niet.

Misschien had je het document al maar zo niet:

https://pdf.archiexpo.com/pdf/bezzera/b ... 53924.html

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Bezzera (?)

Berichtdoor omeCo » vr 21 apr 2023, 01:09

Ik had verwacht dat de verwarming van de groep om de kop heen zou lopen, maar die stopt halverwege de hals (dunne rode en blauwe lijnen).
Dat zal niet heel veel warmte geven, lijkt me.

Het zetwater (dikke rode lijn) wordt in de hals verzameld en dan via een dun schuin geboord leidinkje naar de sleeve gebracht.
De punt van de schroevendraaier komt uit in de zetkamer.
Vanuit de sleeve wordt het d.m.v. 4 gaatjes over de puck verdeeld.

In de hals, waar het zetwater het schuin geboorde leidinkje in gaat, zit een inbusschroef.
Ik had verwacht dat die de flow naar de pf regelt, maar dat is niet zo.
Het lijkt een mogelijke verbinding tussen het zetwater uit de HX en het verwarmingswater uit de boiler.
Ik krijg hem er niet uit.

Weet iemand wat het nut ervan is?

Grouphead hydraulic flow 2.jpg
Misschien biedt dit filmpje wat inzicht:

https://youtu.be/AGgcleTGHeM

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Bezzera (?)

Berichtdoor GuidovW » vr 21 apr 2023, 15:20

Ik heb een b2000al gehad en herken inderdaad veel onderdelen, maar ook een hoop niet. Ik weet nog dat onderdeeltjes opsporen nog een flinke uitdaging was met al die relatief onbekende profi-hendelmachines die bezzera gebouwd heeft. Grappig dat bij mijn machine die uitlaatjes aan de zijkant van de groep juist afgedopt waren en de verwarming (of oververhitting) juist van de HX kwamen.

Het blijft interessant...
Maar onderhand ben ik er vrij zeker van dat het geen B2000AL is.
....alleen wat het wel is, dat (nog) niet..... :(
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Bezzera (?)

Berichtdoor GuidovW » vr 21 apr 2023, 15:22

Toko bijvoorbeeld. Ik heb een 5kg emmer ooit eens gekocht bij een online dierenwinkel. Het wordt blijkbaar ook gebruikt om benches schoon te maken....

Even googlen: https://www.werkenmetmerken.nl/nl/citro ... r/p/20899/#

Ik zie als ik google ook prijzen van onder 10 euro voor een kilozak.... Geen idee of er verschil in kwaliteit in kan zitten.

Tnx Manduca.
Ik zal es verder kijken en googelen
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Bezzera (?)

Berichtdoor GuidovW » vr 21 apr 2023, 15:37


Misschien biedt dit filmpje wat inzicht:

https://youtu.be/AGgcleTGHeM

Tnx again. :D

Het filmpje biedt heel veel inzicht.
Ik had het al gezien (de documentatie ook), maar komt niet helemaal overeen met de groep die ik heb.
Vandaar mijn vraag over de inbus.

In het filmpje zit daaronder een kogel verwerkt, die de flow naar de groep regelt.
Dat is bij mijn groep niet het geval; de flow staat vast en wordt geregeld/geknepen door de schuin geboorde leiding naar de groep.
De schroevendraaier zit in die leiding.

Maar er komt vast wel helderheid.... :idea:
Alle hulp van het forum is wel heel prettig.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron