Precisie filterbakje in Quickmill 820

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Precisie filterbakje in Quickmill 820

Berichtdoor fob » do 02 nov 2023, 17:26

Na de montage van een 9 bar OPV heb ik mijn Quickmill 820 nu uitgerust met een eenvoudige mod om een precisie filterbakje voor de E61 zetgroep te kunnen gebruiken. Het lukte mij namelijk niet om betrouwbaar een gelijkmatig extractie te krijgen met het Quickmill 17 gram filterbakje, zelfs niet met WDT. Steevast liep een zijde sneller door dan de andere en eindigde ik met twee stralen koffie, één bruine en één blonde. Maar de filterbakjes van Quickmill hebben een vlakke rand terwijl die van de E61 bol zijn. Hierdoor passen ze niet in de zetgroep en krijg je de portafilter niet ingedraaid. Anderen hebben de filterbakjes passend gekregen door de rand van E61 vlak te knijpen, slaan of slijpen. Maar ik wilde de bakjes niet vernielen.

De portafilter wordt tegengehouden door de hoogte van de inbusboutjes in de flens. Deze heb ik eenvoudigweg vervangen door inbusboutjes M5 x 10mm met een vlakke kop. Omdat ze niet zijn verzonken was een bolle kop mooier geweest, maar die had mijn lokale ijzerboer niet.

Afbeelding

Om een dieper filterbakje te kunnen gebruiken heb ik een naked portafilter gekocht. Dit is sowieso mooier. Links de naked portafilter met IMS 17/22 gram filterbakje en rechts de standaard messing portafilter met Quickmill 17 gram filterbakje. Je ziet duidelijk het verschil in de bolle versus vlakke rand en ook het verschil in de gaatjes.

Afbeelding

Omdat het precisie filterbakje iets breder is dan dat van Quickmill lekte het water over de rand. Dit was eenvoudig op te lossen door een andere pistonring te gebruiken die iets dikker is, de groene in plaats van de rode die meegeleverd worden bij een revisiesetje.

Door simpelweg de boutjes te vervanger door plattere en de ring door een dikkere kan ik nu het IMS filterbakje gebruiken. En dat zonder de Quickmill of het filterbakje onomkeerbaar te beschadigen.

Afbeelding

Dit maakt echt een groot verschil in smaak! Ik heb meteen de adapterschijf en douche vervangen door de betere varianten (niet op de foto). Misschien probeer ik later nog eens een precisiedouche in te passen, maar daar heb ik nu nog geen behoefte aan.
Laatst gewijzigd door fob op do 02 nov 2023, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Precisie filterbakje in Quickmill 820

Berichtdoor Dirk Jan » do 02 nov 2023, 19:37

Dat heb je leuk gedaan!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Precisie filterbakje in Quickmill 820

Berichtdoor bobbee » do 02 nov 2023, 20:20

Super goed! En tof dat je dit deelt, ga er maar vanuit dat je andere eigenaren inspireert hiermee.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Precisie filterbakje in Quickmill 820

Berichtdoor fob » vr 03 nov 2023, 07:57

Dank jullie wel. Het is een mod die ik iedereen met een Quickmill van harte kan aanbevelen, omdat hij zo simpel is en zo'n grote verbetering geeft.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Precisie filterbakje in Quickmill 820

Berichtdoor bvds » vr 03 nov 2023, 10:37

leuke machine zo'n Quickje!
en leuk dat je dit deel.

heb er ook nog eentje met OPV mod.
naked PF is inderdaad van toegevoegde waarde.
ik leg een filterpapiertje op de bodem van de basket en bovenop de puck:

het papiertje bovenop zorgt voor minder puck erosie aan de bovenkant en houdt de groep lekker schoon.
papiertje onderop zorgt voor veel mooiere extractie.

ik ben van mening dat een Quick op deze manier niet onder doet voor andere pompmachines tenzij je richting verzadigde groep en pressure profiling gaat.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron