Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » do 25 jan 2018, 17:37

LS,
Afgelopen periode heb ik me bezig gehouden met het ontmantelen van een bijzondere machine, namelijk een Faema tweegroeps E61 met geboortejaar 1964. De ontmanteling (teardown) wil ik jullie besparen, maar de opbouw is hopelijk de moeite waard.
De machine komt van Kunstgallerij Marzee in Nijmegen, en de eigenaar heeft mij het vertrouwen gegeven om deze machine nieuw leven in te blazen.... :D
Of dat terecht of onterecht is, zal de komende periode blijken. Ik verwacht (als de machine klaar is) er ongeveer 100 uur tijd ingestoken te hebben, dus daar zal het niet aan liggen. De eigenaar heeft gevraagd om de de machine vooral origineel te laten, dus geen polijstsessies en heb ik het originele patina gelaten voor wat het is (en me geconcentreerd op de ingewanden).
Alle pakkingen, rubbers, en bewegende onderdelen in de groepen zijn vervangen dus deze machine moet straks weer lopen als een naaimachientje.
Op dit moment staat het frame bij de poedercoater...Ik hoop jullie de komende weken mee te nemen in deze wederopstanding (revival).

Vast een vraagje: de machine trekt 2x1800 watt (=3200 watt). Ik heb in mijn werkplaatsje geen aparte groep. Is het verstandig om de machine met één element (1800 watt) op bedrijfsdruk te brengen? Mijn berekeningen maken duidelijk dat ik dan een uurtje moet wachten...

Hierbij een plaatje van een vergelijkbare machine.
Afbeelding
Bron: http://www.espressosystems.com/index.ph ... duct_id=74

Wordt vervolgd!
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor fransg » do 25 jan 2018, 17:52

Een element uit laten lijkt me heel verstandig, je hebt immers geen haast met opwarmen. Je kunt ook eerst even kijken of er een zekering klapt ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor bobbee » do 25 jan 2018, 18:30

Leuk, ik ben natuurlijk benieuwd naar je opbouw werkzaamheden!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

thomasvanhoven
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 21:55

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor thomasvanhoven » do 25 jan 2018, 19:39

wat een leuk apparaat dit ga ik zeker volgen
ben zelf ook met een faema bezig maar die is niet zo oud en dat word een special dus geen originele :mrgreen:
BACCA ROSSA

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor Pti » do 25 jan 2018, 19:56

Element op 1 lus kan prima, als je slechts een bodempje water in de boiler doet is hij met een klein half uurtje wel op druk. Met een beetje flushen is hij vervolgens snel op bedrijfstemperatuur.

80 a 120 uur gaat al snel in zo'n restauratie zitten ja.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor @3aan » do 25 jan 2018, 22:14

Je hebt toch wel ergens een groepje van 3,6 kW ?

Kan vrij lang gaan duren.

Bij het winterklaar maken van mijn 2 groeps Orione stond die op de Aggregaat op te warmen om de "Antivries vloeistof" goed door de leidingen van de machine te krijgen, stond ik binnen in de kar en de EU3Ois buiten, plotselinge hoosbui gooide roet in het eten, de Aggregaat ging in noodloop, rap uitgezet en afgedekt tot na de hoos, toen wilde die erna alleen nog 1 element aansturen, duurde 3 uur voordat die echt heet was, aggregaat staat nu bij de dealer met vocht in de carburateur en in de tank, vraag me niet hoe dat kan? Gelijk een servicebeurt en een aanpassing aan de uitlaat = verlenging met speciale slang kan die in de auto blijven staan met de uitlaat door een doorlaat in de vloer.

Mooie Machine!

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk


Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor HanR » vr 26 jan 2018, 07:31

Je hebt toch wel ergens een groepje van 3,6 kW ?

Kan vrij lang gaan duren.

Bij het winterklaar maken van mijn 2 groeps Orione stond die op de Aggregaat op te warmen om de "Antivries vloeistof" goed door de leidingen van de machine te krijgen, stond ik binnen in de kar en de EU3Ois buiten, plotselinge hoosbui gooide roet in het eten, de Aggregaat ging in noodloop, rap uitgezet en afgedekt tot na de hoos, toen wilde die erna alleen nog 1 element aansturen, duurde 3 uur voordat die echt heet was, aggregaat staat nu bij de dealer met vocht in de carburateur en in de tank, vraag me niet hoe dat kan? Gelijk een servicebeurt en een aanpassing aan de uitlaat = verlenging met speciale slang kan die in de auto blijven staan met de uitlaat door een doorlaat in de vloer.

Mooie Machine! Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Leuk project.
Vooral omdat de machine van binnen net zo mooi wordt al van buiten. In ieder geval jouw werk kennende.

Ik ga vandaag het broertje/zusje uit '68 ophalen. Helaas is die al "klaar".


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor fransg » vr 26 jan 2018, 08:29

Ik ga vandaag het broertje/zusje uit '68 ophalen. Helaas is die al "klaar".
gaaf!!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » vr 26 jan 2018, 09:36

LS,
Bedankt voor de reacties.
Ik zal eens beginnen met één 1800 watt element. Ben inderdaad bang dat de groep eruit klapt.
Leuk project.
Vooral omdat de machine van binnen net zo mooi wordt al van buiten. In ieder geval jouw werk kennende.
Ik ga vandaag het broertje/zusje uit '68 ophalen. Helaas is die al "klaar".
Op verzoek van de eigenaar laat ik de buitenzijde van de machine origineel. Ik vind daar ook wel iets voor de zeggen...Een geleefd uiterlijk vertelt ook een verhaal, hoewel de machine er buitengewoon goed uit ziet (voor haar leeftijd). Van binnen is de machine echter compleet gerenoveerd, dichtingen vervangen door o.a. teflon, nieuwe ketelringen, vacuumbreaker aangebracht, nieuw stoomventiel etc etc. Foto's van de opbouw volgen.

HanR, plaats eens een foto van jouw machine (ook de binnenkant). Ik ben benieuwd.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Renovatie Faema tweegroeps E61 (1964)

Berichtdoor turboyeast » wo 31 jan 2018, 10:10

LS,
Het begin is gemaakt... :D
Vandaag is het frame teruggekomen van de poedercoater. Omdat voorheen de electriciteitskabel gewoon los in de machine hing, heb ik nu (voor het poedercoaten) een gat in het frame geboord zodat ik een fatsoenlijke kabelwartel kan plaatsen.
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron