Welke merk maakt de minst rommelige machines?

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Alfons
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 mar 2018, 18:50

Welke merk maakt de minst rommelige machines?

Berichtdoor Alfons » do 22 mar 2018, 10:31

Ik ben bezig met de revisie aanpassing van een BFC junior plus en heb daarnaast gewerkt aan een ECM, Vibiemme domobar en een BFC Ela. Mij valt op dat de machines eigenlijk allemaal rommelig in elkaar steken onder "de kap". Alsof er pas naderhand is nagedacht over een draadboom of dat er leidingen naar aansluitingen moeten. Sommige moeren zitten onder rare hoeken of zijn nauwelijks bereikbaar. Heel veel verschillende maten steeksleutels zijn er nodig. Afwisselend wordt er gewerkt met normale schroeven, kruiskop en imbusbouten in verschillenden maten. Manometer zit weer vast met plaatschroeven.
Komt op mij wat ondoordacht over of ligt dat aan mij?
Volgens mij kunnen machines prettiger en eenvoudiger in elkaar gezet worden. Lijkt me een besparing op productiekosten, want minder diverse soorten artikelen op voorraden en het werkt eenvoudiger en daardoor naar alle waarschijnlijkheid sneller, voor de fabrikanten en dus een hogere marge voor ze (wij kopen ze toch wel voor de huidige prijzen). Onderhoud zal daardoor ook goedkoper kunnen en wellicht zelfs minder storingsgevoelig.

Zitter hier techneuten op het forum die deze zaken zelf al hebben aangepast of over nagedacht hoe verbeteringen zouden kunnen worden doorgevoerd. Ik ben geen echte techneut maar dit vind persoonlijk wel interessant. Je zou zelfs na kunnen denken om een nieuwe machine te ontwerpen/bouwen waar je heel wat verbeteringen op los kunt laten.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welke merk maakt de minst rommelige machines?

Berichtdoor HanR » do 22 mar 2018, 12:45

Tja, prutsen blijft het altijd.
Qua uniformiteit van schroeven vind ik Expobar het beste. Aan de andere kant heeft Expobar weer twee andere vervelende dingen. De ingelijmde verwarmingselementen en het gebruik van normale draadverbindingen waar andere merken koppelingen gebruiken.

Zo heeft elk merk wat.
Ik voel niet direct de behoefte om rigoreus alle moeren en bouten in een machine te vervangen. Wel maak ik me schuldig aan kleine aanpassingen.
Bij aanbouw magneet kleppen vervang ik standaard sleufschroeven door inbusbouten. Aardpunten verplaats ik regelmatig naar een beter bereikbare plek. En ik moet eindelijk eens proberen of ik Ulka pumpsteuntjes stevig vast kan zetten met popnagels.

Alfons
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 12 mar 2018, 18:50

Re: Welke merk maakt de minst rommelige machines?

Berichtdoor Alfons » do 22 mar 2018, 17:15

Leuk om te lezen dat je er ook op let. Mij verbaast het omdat er volgens mij echt heel veel ruimte voor verbeteringen is. Inspireert me om eens te kijken hoever ikzelf met een ontwerp zou kunnen komen wat vooral heel gebruiksvriendelijk zou moeten zijn.
Voor een deel komt het denk ik dat alle fabrikanten heel compact proberen te bouwen terwijl koppelingen etc. ruimte vragen. Als de techniek wat meer ruimte zou krijgen is het al eenvoudiger.

Een product uit het hoge segment zit dat beter in elkaar? Ik denk aan een Marzocco bijv.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welke merk maakt de minst rommelige machines?

Berichtdoor HanR » do 22 mar 2018, 18:29

Leuk om te lezen dat je er ook op let. Mij verbaast het omdat er volgens mij echt heel veel ruimte voor verbeteringen is. Inspireert me om eens te kijken hoever ikzelf met een ontwerp zou kunnen komen wat vooral heel gebruiksvriendelijk zou moeten zijn.
Voor een deel komt het denk ik dat alle fabrikanten heel compact proberen te bouwen terwijl koppelingen etc. ruimte vragen. Als de techniek wat meer ruimte zou krijgen is het al eenvoudiger.

Een product uit het hoge segment zit dat beter in elkaar? Ik denk aan een Marzocco bijv.
Ik zie je punt.
Er zijn echter twee gebruikers van een machine. De consument en de monteur.
Aangezien de consument betaalt, heeft de monteur weinig te zeggen. Als de consument over het algemeen een zo compact mogelijke machine wil, houdt het even op. Ook als die monteur tevens de verkoper van de machine is.
Zelf iets bedenken gaat me een beetje ver.
Kijk voor de grap eens naar horeca machines. Dat is veel lekkerder sleutelen, omdat de wens alles in een zo klein mogelijk kastje te proppen minder aanwezig is. Maar ook dan mogen fabrikanten van mij nog iets beter nadenkenken hoe ze bijvoorbeeld frameprofielen plaatsen.

Over de verschillen die je bedoelt later meer.


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron