brewratio filter

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: brewratio filter

Berichtdoor namor » do 23 mei 2019, 14:55

ratio zegt heel weinig

Er gaat over smak... smak is heel persoonlijk maar als je toch wilt naar waarden gaan dan het is uiteraard ligt tussen 1:15 en 1:20

Om wat meer technische basis toe te voegen kan 'je koffie meten' met refractometer, bijvoorbeeld met VST Lab. Je meet TDS% - Total Dissolved Solids. Voor filter is er +-1.35% bijvoorbeeld. Dat betekent dat in je 100gr drank 1.35gr van koffie 'dingetjes' zit.
Volgens SCA 1.35% is de juiste TDS voor filter
Daarna met TDS % en hoeveelheid in je bakje en gewicht van bonnen, die je gebruikt hebt, kan je uitrekenen extractie. Extractie is veel belangrijker dan je TDS%. Extractie betekent hoeveel dingetjes heb je van je koffie bonen opgehaald :)
ideale extractie zit ergens tussen 19.5-21.5%, type koffie (filter, espresso of anders) maakt het niet uit.
dus als je 20gr koffie hebt gebruikt en je berekende extractie is 20% heeft water, die door koffie gegaan is 4 gr koffie dingetjes heeft meegenomen.

Maar 20% extractie kan je door verschillende technieken bereiken: water temperatuur hoog/laag, maling grof/fijn, hoeveelheid van water, bonen (donker/licht, vers/oud) etc etc
Alle die variabelen hebben enorme invloed op de smaak. Dus je hebt wellicht 20% extractie maar in die 20% kunnen 15% 'lekkere' dingetjes zitten en 5% niet lekkere of andersom. Afhankelijk van variabelen worden die 20% op verschillende manieren samengesteld.

dus als je echt streef naar fysieke proces te begrijpen en kunnen beïnvloeden/tunen en met getallen kunnen onderbouwen dan moet refractometer gaan gebruiken en gaan ermee experimenteren.
Of je kan gewoon koffie zetten volgens eigen ervaring en met een beetje variaties proberen de juiste kant opgaan. Vroeg of laat leer je wat is de lekkerste koffie voor jou is maar je hebt geen cijfertjes erbij wat wellicht helemaal niet belangrijk is.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: brewratio filter

Berichtdoor Fisherman » do 23 mei 2019, 17:28

ratio zegt heel weinig

Er gaat over smak... smak is heel persoonlijk maar als je toch wilt naar waarden gaan dan het is uiteraard ligt tussen 1:15 en 1:20

Om wat meer technische basis toe te voegen kan 'je koffie meten' met refractometer, bijvoorbeeld met VST Lab. Je meet TDS% - Total Dissolved Solids. Voor filter is er +-1.35% bijvoorbeeld. Dat betekent dat in je 100gr drank 1.35gr van koffie 'dingetjes' zit.
Volgens SCA 1.35% is de juiste TDS voor filter
Daarna met TDS % en hoeveelheid in je bakje en gewicht van bonnen, die je gebruikt hebt, kan je uitrekenen extractie. Extractie is veel belangrijker dan je TDS%. Extractie betekent hoeveel dingetjes heb je van je koffie bonen opgehaald :)
ideale extractie zit ergens tussen 19.5-21.5%, type koffie (filter, espresso of anders) maakt het niet uit.
dus als je 20gr koffie hebt gebruikt en je berekende extractie is 20% heeft water, die door koffie gegaan is 4 gr koffie dingetjes heeft meegenomen.

Maar 20% extractie kan je door verschillende technieken bereiken: water temperatuur hoog/laag, maling grof/fijn, hoeveelheid van water, bonen (donker/licht, vers/oud) etc etc
Alle die variabelen hebben enorme invloed op de smaak. Dus je hebt wellicht 20% extractie maar in die 20% kunnen 15% 'lekkere' dingetjes zitten en 5% niet lekkere of andersom. Afhankelijk van variabelen worden die 20% op verschillende manieren samengesteld.

dus als je echt streef naar fysieke proces te begrijpen en kunnen beïnvloeden/tunen en met getallen kunnen onderbouwen dan moet refractometer gaan gebruiken en gaan ermee experimenteren.
Of je kan gewoon koffie zetten volgens eigen ervaring en met een beetje variaties proberen de juiste kant opgaan. Vroeg of laat leer je wat is de lekkerste koffie voor jou is maar je hebt geen cijfertjes erbij wat wellicht helemaal niet belangrijk is.
Dat is zeker waar en het lijkt me ooit nog wel eens leuk om een refractometer aan te schaffen, vind ze alleen erg duur als je een degelijk exemplaar wil hebben.

Voor nu blijf ik lekker op smaak en smaakervaring sturen en daar kunnen ratios bij helpen, naar mijn nederige mening uiteraard.

Maar dat had je zelf ook al mooi verwoord zie ik =)

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: brewratio filter

Berichtdoor Fisherman » vr 24 mei 2019, 07:38

Ik drink "as we speak" een bakkie met Crema's voorgestelde ratio. De eerste slokken zijn niet verkeerd, vooral mooi vol van smaak en nog wel zoet. De nuances die ik met een minder krachtige ratio kan herkennen zijn wel (veel) verder op de achtergrond geraakt.

20 gram bonen op 250 gram water maakt 1:12.5. Gemakshalve ben ik er vanuit gegaan dat Crema zijn koffie zet met een V60 (of zijn mooie DE setje). Mijn V60 (1) filters zijn op, dus ik moest aan de Aeropress, daarom een beetje geupdosed voor een vergelijkbare "yield"

- Aeropress inverted met dubbel filter
- 20 gram bonen (Ethiopië Limu Kossa Heirloom) medium grof gemalen
- 225 gram water @90°C
- 30 sec. bloom (60gr water) + roeren
- opgieten tot 225 gram
- "press" van 3:00 - 3:40

Neem nu de laatste afgekoelde slokken. Ietwat vettig, krachtig en zoet. Op dit moment laat het geheel een wat bittere nasmaak achter, waar ik geen onwijs fan van ben.

Kan me voorstellen dat mensen dit lekker vinden, heus! Ook een stevig bakkie om mee wakker te worden. Met een beetje tweaken zou hier iets moois uit kunnen komen, denk aan de winnende Aeropress recepten van laat.

Voor nu pak ik mijn Comandante en V60's + Gabi in om mee te nemen naar Griekenland. Daar ga ik lekker frisse 1:14 - 1:16 bakkies zetten, met mooie nuances van vruchten en bloemen, gecompleteerd door de prachtige omgeving en zilte lucht van de zee aldaar.


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk



All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: brewratio filter

Berichtdoor bvds » vr 24 mei 2019, 09:09

Ook een leuke variatie is de "bypass methode": feitelijk maak je een geconcentreerd extract dat je later weer verdund. Deze werkwijze is vooral voor de Aeropress beschreven (o.a. in de blog van Caffenation) en wordt ook regelmatig in wedstrijden gebruikt. Maar de methode werkt ook prima voor V60 etc. Door de hogere brew ratio schijnt het makkelijker te zijn om consistent een goed resultaat te krijgen. De onvermijdelijke kleine verschillen van extractie tot extractie worden als het ware minder uitvergroot...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: brewratio filter

Berichtdoor cremalover » vr 24 mei 2019, 10:02

ratio zegt heel weinig

Er gaat over smak... smak is heel persoonlijk maar als je toch wilt naar waarden gaan dan het is uiteraard ligt tussen 1:15 en 1:20

Om wat meer technische basis toe te voegen kan 'je koffie meten' met refractometer, bijvoorbeeld met VST Lab. Je meet TDS% - Total Dissolved Solids. Voor filter is er +-1.35% bijvoorbeeld. Dat betekent dat in je 100gr drank 1.35gr van koffie 'dingetjes' zit.
Volgens SCA 1.35% is de juiste TDS voor filter
Daarna met TDS % en hoeveelheid in je bakje en gewicht van bonnen, die je gebruikt hebt, kan je uitrekenen extractie. Extractie is veel belangrijker dan je TDS%. Extractie betekent hoeveel dingetjes heb je van je koffie bonen opgehaald :)
ideale extractie zit ergens tussen 19.5-21.5%, type koffie (filter, espresso of anders) maakt het niet uit.
dus als je 20gr koffie hebt gebruikt en je berekende extractie is 20% heeft water, die door koffie gegaan is 4 gr koffie dingetjes heeft meegenomen.

Maar 20% extractie kan je door verschillende technieken bereiken: water temperatuur hoog/laag, maling grof/fijn, hoeveelheid van water, bonen (donker/licht, vers/oud) etc etc
Alle die variabelen hebben enorme invloed op de smaak. Dus je hebt wellicht 20% extractie maar in die 20% kunnen 15% 'lekkere' dingetjes zitten en 5% niet lekkere of andersom. Afhankelijk van variabelen worden die 20% op verschillende manieren samengesteld.

dus als je echt streef naar fysieke proces te begrijpen en kunnen beïnvloeden/tunen en met getallen kunnen onderbouwen dan moet refractometer gaan gebruiken en gaan ermee experimenteren.
Of je kan gewoon koffie zetten volgens eigen ervaring en met een beetje variaties proberen de juiste kant opgaan. Vroeg of laat leer je wat is de lekkerste koffie voor jou is maar je hebt geen cijfertjes erbij wat wellicht helemaal niet belangrijk is.
Ik gebruik een DE filterhouder en melitta ongebleekte filters.Erg old style dus.

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: brewratio filter

Berichtdoor Youssef » wo 04 mar 2020, 09:54

Ben ik ook wel benieuwd naar

hoeveel gram koffie/en gram koffie eruit

is zeg maar 1 ''kop'' of portie of hoe je het noemt filter.

ben best een newby voor filter. maar aantal keer gedronken nu en zoo lekker :shock:
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: brewratio filter

Berichtdoor Keyser » wo 04 mar 2020, 23:12

James Hoffman heeft het altijd over 75 gram koffie op één liter water. Of 60 gram op één liter.
Toch is dit meer een uitgangspunt. Uiteindelijk komt het neer op smaak.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: brewratio filter

Berichtdoor Pti » do 05 mar 2020, 11:50

Ik hou altijd de standaard van 55gr p/liter aan, dit hou ik ook aan voor cupping en reken ik ook terug voor b/v aeropress.

Dat is wsl een wat zwakke ratio als ik 75gr per liter zie :shock: Maar het is denk ik ook maar net wat je gewend bent.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: brewratio filter

Berichtdoor Keyser » do 05 mar 2020, 12:39

Vandaag heb ik 30 gram op 500ml (V60) geprobeerd met een koffie met chocolade en karamel tonen. Was sterk genoeg voor mijn smaak. 75 lijkt mij ook pittig. Misschien is dat meer voor lichter gebrande bonen met meer fruit smaken?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: brewratio filter

Berichtdoor bobbee » do 05 mar 2020, 12:54

Ik start vaak met 1:15 met doorlooptijd van 2 tot 3 min voor v60.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron