Chemex advies gevraagd

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Chemex advies gevraagd

Berichtdoor Keyser » di 14 apr 2020, 20:52


Ik vind het best bijzonder dat al deze manieren verschillende smaken geven aan de koffie.
Het maakt uit hoe goed je kan proeven of waar jij zelf vind waarmee je het beste resultaat krijgt.

Ik wil een poging doen het een beetje uit te leggen waarom er verschil is;

V60 vs Chemex: beiden zijn een zet methode waarbij je gebruik maakt van een papieren filter. Daar doe je de koffie in en schenk je het water op. Het is een handmatige manier van koffie zetten zoals je ook doet met een klassiek koffiezetapparaat. Echter heb je meer controle.
De V60 geeft een filterdrager met een groot gat in de bodem. Bij een Melita filterdrager zie je 2 kleine gaatjes in de bodem. Dat doet wat met de doorloop en dus met de extractie. Een Chemex is een glazen kan zonder filterdrager. Daar doe je een gevouwen filter in. Ik heb ze beiden. Maar gebruik liever de V60. Verschil in smaak? Ik kan nog niet zo goed proeven.

Dan heb je nog de aeropress en bijvoorbeeld een frenchpress. De aeropress werkt met druk en met filter. De frenchpress werkt zonder druk en zonder filter. Een filter zorgt ervoor dat er minder olie in de koffie zit.
Beiden lenen zich ervoor dat je de koffie in het water laat trekken, net als thee Afbeelding.
Kan je je voorstellen dat er een verschil in smaak kan zijn wanneer je koffie 2,5 minuut in water laat trekken of dat je gedurende 2,5 minuut water door de koffie laat lopen? De contacttijd (extractie) is anders.

Met die extractie ga je spelen bij zowel filterkoffie als met je halfautomaat espressomachine. Bij de Jura druk je volgens mij op een knop en klaar. Hier moet je het zelf doen. Op het forum staat een hoop informatie over extractie. Zijn ook veel leuke filmpjes over. Wanneer je dat een beetje begrijpt snap je ook beter waarom het ene apparaat anders is dan het andere.


Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Chemex advies gevraagd

Berichtdoor namor » di 14 apr 2020, 21:00

Uiteraard alle methodes geven of hebben eigen smaak en karakter.

Ik doe thuis denk ik rond 10 verschillende methodes, oa vacuüm...
Alle zijn super mooi en leuk.
Blijf experimenten. De meeste kosten ook niet echt veel geld. De duurste is espresso en maler natuurlijk.
Voor de rest heb je al basis setup ergens tussen 20 en 80 euro per methode.
Ruimte is grootste issue.

PS automaat heb ik uiteraard niet.... die staat op kantoor en onwijs smerig


Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

paplippelinneke
Berichten: 41
Lid geworden op: vr 24 jul 2020, 14:27

Re: Chemex advies gevraagd

Berichtdoor paplippelinneke » do 30 jul 2020, 00:00

Vaak kan je bij die kringloopwinkels voor 5 euro gewoon degelijke en schone alu mokapotjes, druppelaars, koffiezetautomaten en rvs cafetieres vinden. Gewoon leuk om te testen.
Fiorenzato F5 (2010), LaCafetiere & Dulonghi Cafe Tosca wegwerp espressomachine


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron