Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Nimua
Berichten: 4
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 12:54

Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Nimua » vr 05 jun 2020, 09:21

Goedemorgen!
Via een lief vriendinnetje zijn wij aangestoken door het koffievirus. De benodigde spullen in huis gehaald, en gisteren dan de eerste kop koffie gezet. Het was niet verkeerd, maar we hebben duidelijk nog heel erg veel te leren. Wie kijkt er even met mij mee zodat het de volgende keer beter gaat?

Wat we gebruiken:
- Chemex 6 cups + bijbehorend filter
- Comandante c40 koffiegrinder op 27 clicks
- koffiebonen van het Hoofdkwartier
een oude keukenweegschaal en waterkoker ( komt nog vervanging voor, maar later)

Gisteren koffie gezet met 13gr bonen / 220gr water
De bonen maal ik ter plekke, en het filter spoel ik voor. Ik heb de koffie met 10% van het water laten bloomen, daarna de rest van het water in ciculaire bewegingen opgegoten. Koffie liep constant door. de exacte tijd heb ik niet meer bij de hand.

Het smaakte opzich prima, maar de afdronk was wat aan de waterige kant, en de koffie zelf had net een bittertje teveel... wat gaat er fout?!

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Fisherman » vr 05 jun 2020, 10:25

Wat zijn jullie aan een leuk avontuur begonnen! Met de Comandante heb je in ieder geval al 1 van de beste malers voor filter die op de markt te koop is, dus die kan je afstrepen

Dan de Chemex. Dat is een vehikel met liefhebbers en tegenstanders. Ik heb het vrij snel opgegeven om koffie te zetten met de Chemex. Door de dikte van de filters krijg je in elk geval een heel "helder" bakje koffie, omdat er veel fines in de filters blijven hangen en wellicht daarmee ook wat diepgang in de smaak. Het is al met al moeilijk om consistentie in het zetproces te verkrijgen en daarom verdient de V60 mijn voorkeur.

De waterkoker, het gebruikte water en de soort koffiebonen heb je weinig over verteld. Uitgaande van een "normale" huis- tuin- en keukenwaterkoker; hiermee heb je weinig controle over het opschenken, dit vereist de finesse en controleerbaarheid van een ketel met zwanenhals. Mochten je bonen donkerder gebrand of een niet filterspecifieke branding zijn, dan kan het zijn dat dat onaangename bittertje van de hoge temperatuur van een standaard waterkoker komt (100°C). Zelf schenk ik de donkerdere boontjes op met water van 95°C. Dit water komt uit een Brita waterfilter (zo'n plastic karaf met filter) en dat doet meer met de smaak dan je zou denken.

Het kan zijn dat je koffie nu wat onderontwikkeld is (onderextractie). Probeer eens fijner te malen, bijvoorbeeld 24 clicks en kijk wat dat doet.



Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk


All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Nimua
Berichten: 4
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 12:54

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Nimua » vr 05 jun 2020, 10:36

De waterkoker, het gebruikte water en de soort koffiebonen heb je weinig over verteld.

Het kan zijn dat je koffie nu wat onderontwikkeld is (onderextractie). Probeer eens fijner te malen, bijvoorbeeld 24 clicks en kijk wat dat doet.
Super, dankjewel!

Inderdaad een gewone huis- tuin- en keuken waterkoker, met gewoon kraanwater, net van de kook af. Ik heb nu de Fellow Stagg EKG op het oog als waterkoker, zodat we ook de temperatuur van het water kunnen meten.

De bonen zijn de volgende:
https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... w-bourbon/
volgens de website zijn deze medium gebrand.

Ik ga het eens proberen op 24 clicks! Zolang het soepel door blijft lopen kan het toch? Ik had begrepen dat daar bij chemex ook een gevaar zit...

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Keyser » vr 05 jun 2020, 10:57

Bij de kleine chemex heb je eerder dat het papier in de giet tuit komt en daardoor vacuüm trekt. Dit dan even los halen.
Bij de grote heb ik het nooit. Wat bij beiden helpt is de dikste helft van het filter aan de kant van de tuit doen. Bij de grote is dat zo dik dat het niet erin schiet.

Zelf ben ik geen purist. Ik proef weinig verschil in chemex en v60. Werkwijze in maalgraad verschilt wel.

Je hebt mooie bonen van een goede brander gekocht, waar veel ook terug komen. Hij brand dacht ik de yellow bourbon omni. Je hebt ook bonen die puur op filter gebrand zijn. Een hele wereld om te ontdekken dus
Brewista Artisan ketel doet het overigens ook goed. Andere looks.


Nimua
Berichten: 4
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 12:54

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Nimua » vr 05 jun 2020, 11:58

Dankjewel voor je reactie Keyser!

Ik ben ontzettend benieuwd naar de verschillende bonen. Ik heb nu inderdaad de yellow bourbon en wil eerst proberen daarmee wat fatsoenlijks te kunnen zetten haha.
De 3-laagse kant gebruik ik al aan de kant van de tuit, maar ik begrijp dat dit verband houdt met het vacuüm? Mocht het nou wél vaccuüm trekken, wat is daar dan het nadeel van?

Ah die Brewista is ook mooi, ik zie dat die zelfs een ingebouwde timer heeft :D Gaat nog een moeilijke keuze worden denk ik haha

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Fisherman » vr 05 jun 2020, 12:03

De waterkoker, het gebruikte water en de soort koffiebonen heb je weinig over verteld.

Het kan zijn dat je koffie nu wat onderontwikkeld is (onderextractie). Probeer eens fijner te malen, bijvoorbeeld 24 clicks en kijk wat dat doet.
Super, dankjewel!

Inderdaad een gewone huis- tuin- en keuken waterkoker, met gewoon kraanwater, net van de kook af. Ik heb nu de Fellow Stagg EKG op het oog als waterkoker, zodat we ook de temperatuur van het water kunnen meten.

De bonen zijn de volgende:
https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... w-bourbon/
volgens de website zijn deze medium gebrand.

Ik ga het eens proberen op 24 clicks! Zolang het soepel door blijft lopen kan het toch? Ik had begrepen dat daar bij chemex ook een gevaar zit...
De Stagg EKG is goed ontvangen in de markt en Jonathan Gagné van Coffee Ad Astra verkiest hem boven de Brewista. Beredenering te vinden in zijn laatste openbare blogpost (temperatuur en betere straal).

Hij is dan wel veel duurder.

Heb je ook een weegschaaltje? Een accurate (0.1 gram) weegschaal met timer is wel echt een must.

Zolang het goed doorloopt is er niks aan de hand. Onder de 1ml per seconden doorloop spreekt men van "choking" maar zolang je een mooi straaltje ziet is het prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Nimua
Berichten: 4
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 12:54

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Nimua » vr 19 jun 2020, 09:10

Heb je ook een weegschaaltje? Een accurate (0.1 gram) weegschaal met timer is wel echt een must.
Dank. Ligt het aan mij, of zijn zulke precieze weegschalen gewoon heel erg duur? Ik merk inderdaad dat mijn gewone keukenweegschaal niet accuraat genoeg is, maar ik vind 200€ toch wel erg veel! Zit er dan veel kwaliteitsverschil tussen een hele duren en een minder dure weegschaal?

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor Keyser » vr 19 jun 2020, 09:25

Ik had precies hetzelfde gevoel. Is op dit forum terug te vinden

Zelf heb ik de 'Brewista Smart scale II', deze kost tussen de €90 - €100,-.
Wat je koopt is een snellere reactie tijd en een zekere mate van waterdicht zijn.

In de praktijk merkte ik dat ik bij het zetten van espresso de goedkopere weegschaal te traag startte met wegen en achterliep op het werkelijke gewicht. Ook daar valt aan te wennen door jezelf aan te leren hoeveel hij achterloopt en dan eerder de extractie te stoppen.

De Brewista heeft alsnog een kleine vertraging. Niet hinderlijk hoor. Misschien dat dit bij de Acaia weegschalen nog minder is.

Iemand als James Hoffman zag ik wel eens een weegschaal gebruiken van zo'n €15,-. Nadeel is dat ze kapot kunnen gaan door water. Voordeel is het goedkoop kunnen vervangen.
Nadeel is dat je ze veelal via Amazon of AliExpress koopt en pas weet hoe snel ze zijn wanneer je ze hebt. Retour is mogelijk dan iets lastiger.

Gebruikersavatar
EspressoEelco
Berichten: 44
Lid geworden op: za 03 mar 2018, 22:07

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor EspressoEelco » zo 28 jun 2020, 07:06

Heb je ook een weegschaaltje? Een accurate (0.1 gram) weegschaal met timer is wel echt een must.
Dank. Ligt het aan mij, of zijn zulke precieze weegschalen gewoon heel erg duur? Ik merk inderdaad dat mijn gewone keukenweegschaal niet accuraat genoeg is, maar ik vind 200€ toch wel erg veel! Zit er dan veel kwaliteitsverschil tussen een hele duren en een minder dure weegschaal?
Ik gebruik een koffieweegschaal van wish als ik filterkoffie zet. Werkt super, eigenlijk net zo goed als mijn brewista beetje langzamer, maar als je 0,4 g van gewenste doel stopt zit je er hoogstens 0,1 a 0,2 gram naast. De wish is eigenlijk gewoon een Hario knockoff, vreet alleen wel batterijen. Maar nu heb ik oplaadbare 1000mhp en dat werkt een stuk beter. Weegschaal is niet waterdicht maar er gaat bij mij regelmatig water overheen ik heb um al 2 jaar duss voor 20 euro met verzendkosten vind ik dat voor een wish product best duurzaam AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk


Gebruikersavatar
EspressoEelco
Berichten: 44
Lid geworden op: za 03 mar 2018, 22:07

Re: Hulp gevraagd, eerste keer slow coffee

Berichtdoor EspressoEelco » zo 28 jun 2020, 07:11

Heb je ook een weegschaaltje? Een accurate (0.1 gram) weegschaal met timer is wel echt een must.
Dank. Ligt het aan mij, of zijn zulke precieze weegschalen gewoon heel erg duur? Ik merk inderdaad dat mijn gewone keukenweegschaal niet accuraat genoeg is, maar ik vind 200€ toch wel erg veel! Zit er dan veel kwaliteitsverschil tussen een hele duren en een minder dure weegschaal?
Ik gebruik een koffieweegschaal van wish als ik filterkoffie zet. Werkt super, eigenlijk net zo goed als mijn brewista beetje langzamer, maar als je 0,4 g van gewenste doel stopt zit je er hoogstens 0,1 a 0,2 gram naast. De wish is eigenlijk gewoon een Hario knockoff, vreet alleen wel batterijen. Maar nu heb ik oplaadbare 1000mhp en dat werkt een stuk beter. Weegschaal is niet waterdicht maar er gaat bij mij regelmatig water overheen ik heb um al 2 jaar duss voor 20 euro met verzendkosten vind ik dat voor een wish product best duurzaam AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
https://dl.wish.com/qD9v8

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk



Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron