eerste slow coffee zit

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

eerste slow coffee zit

Berichtdoor Youssef » vr 22 jan 2021, 23:19

Nu ben ik zon 1.5 jaar eigenaar van een niche en een strega, en zijn nog steeds mn 2 schatjes ;)

Maar nou vind ik het toch zeker2-3-4 keer per week wel lekker om slow coffee te drinken en zit er dus aan te denken om ook een set voor thuis te kopen...


na veel vergelijken, denk ik dat ik qua filter voor de V60 of de Kalita Wave dripper wil gaan
ik ben echter al n week aan t vergelijken en kom er niet uit.. wat is jllie advies?

qua weeschaal dacht ik voor de '' Acaia Lunar Scale'' te gaan, gezien ik die voor een mooieprijs kan krijgen en ook gelijk goed is voor mijn espresso shotjes (en als ik het goed bekeken heb ook top voor de v60 of andere dripper)

qua opgieter twijfel ik tussen de brewiste artisan, of stagg ekg... zit nog te kijken voor goedkopere opties.. maar ik ben niet zo van de instapmodellen.. net als mijn strega... ik wil en ga er jaren mee doen dus ik wil gelijk kwaliteit...

Wat raden jullie aan? hoor graag jullie mening
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor Keyser » vr 22 jan 2021, 23:29

Ik gebruik zelf de Hario drip decanter voor de V60. Vind het erg prettig dat de filterhouder in de kan zit verwerkt.

Daarnaast heb ik de twee verschillende grootte Chemex. Er zit verschil tussen de Chemex en de V60. Ik merk dat aan de maalgraad en de koffie die eruit komt. Al kan ik dat niet heel goed duiden zoals anderen hier.

Welke ik nu het meest gebruik is de Clever dripper met daarbij de methode van James Hoffman. Deze wint het qua gemak. Ook vind ik de infusion op dit moment lekkerder dan een v60.

Kalita geen ervaring mee. Lijkt mij leuk voor de heb. Ik twijfel of dat andere smaken geeft.

Filterkoffie vind ik een wereld apart. Je hebt en kan eenvoudiger/voordeliger meer verschillende apparaten gebruiken. Meeste mensen kopen niet snel een Strega, Bianca, Londium en een LM GS3 om lekker te kunnen variëren. Dus ik zou zeggen: leef je lekker uit

Je waterkoker is je basis. Beiden die je noemt zijn goed. Ben zelf tevreden met de Artisan. Vond ik vriendelijker in zijn prijs.

Mijn weegschaal is ook voordeliger en doet het goed. Ik heb de Brewista Smart Scale II. Hij weegt en doet dit snel. Mogelijk dat de Acaia sneller is? Maar denk het zelf niet nodig te hebben.
Laatst gewijzigd door Keyser op vr 22 jan 2021, 23:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor Youssef » vr 22 jan 2021, 23:36

Ik gebruik zelf de Hario drip decanter voor de V60. Vind het erg prettig dat de filterhouder in de kan zit verwerkt.

Daarnaast heb ik de twee verschillende grootte Chemex. Er zit verschil tussen de Chemex en de V60. Ik merk dat aan de maalgraad en de koffie die eruit komt. Al kan ik dat niet heel goed duiden zoals anderen hier.

Welke ik nu het meest gebruik is de Clever dripper met daarbij de methode van James Hoffman. Deze wint het qua gemak. Ook vind ik de infusion op dit moment lekkerder dan een v60.
thanks voor je antwoord, die Hario drip decanter ben ik niet eerder tegengekomen. Ga daar eens naar kijken!

die kalita zou je niet aanraden tov andere modellen?
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor bvds » za 23 jan 2021, 10:13

Kalita wave zou ik niet doen. Die verstopt snel.

V60 altijd goed. De plastic versie is mssch wel de beste en kost niet veel. Het V60 resultaat hangt erg af van het recept en de filters. Het verschil tusse de Hario en Cafec filters is groot. Net als het verschil tussen puls pours single/double pour, Tetsui of osmotic.

Chemex: mijn favoriet. Maar alleen de 3-kops! Meeat clean maar minste body.

Goed om te beginnen is een Aeropress: meest veelzijdig en vergevingsgezind. En je hebt niet perse een goede schenkkan of dure balans nodig.

Ik ben ook fan van de Delter. Die lijkt op de Aeropress maar de zetwijze is duidelijk onder (geen immersion). De Delter komt bij qua resultaat het dichtste bij de Chemex.

Als je de Niche wilt gebruiken voor slow coffee dan zou ik gaan voor de Aeropress of Delter. De Niche produceert best veel fines. Met de flow disk iets mider.

Een duidelijke stap vooruit qua kwaliteit maalsel voor filter is de Comandante.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Nelus
Berichten: 676
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor Nelus » za 23 jan 2021, 19:45

Onlangs deze set aangeschaft, exact hetzelfde verhaal en motivatie als jij vertelde.

Het is een hario v60 set: decanter en filterhouder, filters, brewista smartscale 2, hario buono ketel, en hario skerton plus.

Keteltje en malertje via marktplaats, de rest nieuw

Zeer content mee! Ookal is het geen hightech stuff
Bijlagen
8716D23F-4382-4013-8D1F-CD0A70CA2797.jpeg
Faema Lambro - Mazzer Major E

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor Youssef » zo 24 jan 2021, 20:12

Kalita wave zou ik niet doen. Die verstopt snel.

V60 altijd goed. De plastic versie is mssch wel de beste en kost niet veel. Het V60 resultaat hangt erg af van het recept en de filters. Het verschil tusse de Hario en Cafec filters is groot. Net als het verschil tussen puls pours single/double pour, Tetsui of osmotic.

Chemex: mijn favoriet. Maar alleen de 3-kops! Meeat clean maar minste body.

Goed om te beginnen is een Aeropress: meest veelzijdig en vergevingsgezind. En je hebt niet perse een goede schenkkan of dure balans nodig.

Ik ben ook fan van de Delter. Die lijkt op de Aeropress maar de zetwijze is duidelijk onder (geen immersion). De Delter komt bij qua resultaat het dichtste bij de Chemex.

Als je de Niche wilt gebruiken voor slow coffee dan zou ik gaan voor de Aeropress of Delter. De Niche produceert best veel fines. Met de flow disk iets mider.

Een duidelijke stap vooruit qua kwaliteit maalsel voor filter is de Comandante.
Het V60 resultaat hangt erg af van het recept en de filters

maar neem aan (ik in ieder geval) besteld de filters die je het best bevallen? en qua recept bedoel het gram bonen?

Ik ga filter eigenlijk altijd voor 1 persoon zetten, enkele keer voor 2 personen.
ZIt daar dan veel verschillen tussen (met v60) voor single of double pour?

heb in mijn niche de flow disk zitten trouwens.

ga me eens verdiepen in de v60 VS aeropress!

thanks!
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor Youssef » zo 24 jan 2021, 20:13

Onlangs deze set aangeschaft, exact hetzelfde verhaal en motivatie als jij vertelde.

Het is een hario v60 set: decanter en filterhouder, filters, brewista smartscale 2, hario buono ketel, en hario skerton plus.

Keteltje en malertje via marktplaats, de rest nieuw

Zeer content mee! Ookal is het geen hightech stuff
zoiets had ik in mn hoofd ook!!

Scale
Filter/welke set het word (v60 of andere)
ketel

maler heb ik al
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor Keyser » zo 24 jan 2021, 20:51

Ik heb ooit eens begrepen dat er meer fout kan gaan bij de extractie van 500mg (v60 02/chemex 6 kops) koffie dan bij 250mg (v60 01/chemex 3 kops).

Ik gebruik de decanter v60 zowel voor 250 als 500mg. De chemex 3 kops zet lekkerder koffie.
De Aeropress past dacht ik 250mg water in.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13271
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor bobbee » ma 25 jan 2021, 21:53

Kalita wave zou ik niet doen. Die verstopt snel.

V60 altijd goed. De plastic versie is mssch wel de beste en kost niet veel. Het V60 resultaat hangt erg af van het recept en de filters. Het verschil tusse de Hario en Cafec filters is groot. Net als het verschil tussen puls pours single/double pour, Tetsui of osmotic.

Chemex: mijn favoriet. Maar alleen de 3-kops! Meeat clean maar minste body.

Goed om te beginnen is een Aeropress: meest veelzijdig en vergevingsgezind. En je hebt niet perse een goede schenkkan of dure balans nodig.

Ik ben ook fan van de Delter. Die lijkt op de Aeropress maar de zetwijze is duidelijk onder (geen immersion). De Delter komt bij qua resultaat het dichtste bij de Chemex.

Als je de Niche wilt gebruiken voor slow coffee dan zou ik gaan voor de Aeropress of Delter. De Niche produceert best veel fines. Met de flow disk iets mider.

Een duidelijke stap vooruit qua kwaliteit maalsel voor filter is de Comandante.
Het V60 resultaat hangt erg af van het recept en de filters

maar neem aan (ik in ieder geval) besteld de filters die je het best bevallen? en qua recept bedoel het gram bonen?

Ik ga filter eigenlijk altijd voor 1 persoon zetten, enkele keer voor 2 personen.
ZIt daar dan veel verschillen tussen (met v60) voor single of double pour?

heb in mijn niche de flow disk zitten trouwens.

ga me eens verdiepen in de v60 VS aeropress!

thanks!
Als je vaak kleine hoeveelheden koffie zet, 250 a 300 ml dan beter de V60 01 pakken. Je kunt dichter op het koffiebed schenken en daardoor de agitatie meer beïnvloeden. De werveling die je teweegbrengt met opgieten heeft direct invloed op de smaak. Giet je laag is minder werveling en giet je van wat hoger dan ja, meer werveling.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
manofwilder
Berichten: 25
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:21
Locatie: Meppel

Re: eerste slow coffee zit

Berichtdoor manofwilder » wo 27 jan 2021, 19:28

Het is gewoon leuk vele drippers te vergelijken. Ik heb inmiddels een hele verzameling bij elkaar gespaard. De Hario V60 02 in plastic en keramiek, een Hario decanter met metalen filter, clever dripper, kalita wave en een plastic Melita dripper. Meestal maak ik voor 2 personen 500ml koffie. Dat lukt eigenlijk alleen goed met een van de Hario's of de Melita (met filter 4). De Melita kan ook nog wel meer aan. Dus meestal pak ik de plastic Hario of de Melita.

Als bonenmaler heb ik ook een comandante, een prima maler. Ik heb een Hario weegschaal, prima voor filterkoffie maar te traag voor espresso.

Onlangs ben ik weer begonnen een beetje met espresso te spelen. Ik weet nog niet of het weer wat gaat worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk

Terug naar het Filter, Moccamaster, Hario, Brewista, Comandante
Op de kast staat Ascaso, La Pavoni, AMA Milano, Bialetti en Peugeot


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron