MoccaMaster water

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

MoccaMaster water

Berichtdoor Werner vg » za 16 dec 2023, 10:16

Gebruikte tot nu water gefilterd door onthardingszakjes.
Had op het forum gelezen dat Spa Reine toch een meer aangewezen zacht water is voor (snel)filter waar espresso wat meer pit vraagt in het water.
De Spa Reine betrof gebruik bij pourover maar proef toch ook positief verschil bij de MoccaMaster
Aangezien het verwarmingselement in de MoccaMaster uit koper bestaat is het aangewezen Spa Reine aan te lengen met bvb 50% gefilterd water uit de onthardingszakjes ?
Anderzijds staat het koperen element niet constant ondergedompeld in water zoals bij een boiler mbt kalkaanslag...
Op de site van MoccaMaster gaan ze vrij vlotjes over ontkalken heen om de 100 filters of 3 maanden...
Niet zo risicovol voor het koperen element / interne componenten als ontkalken bij boiler ?
Wat is jullie visie hieromtrent?
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64
Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4
Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: MoccaMaster water

Berichtdoor bobbee » za 16 dec 2023, 10:44

Ontkalken van zo'n apparaat stelt niet veel voor. Beetje citroenzuur en goed naspoelen of andere ontkalker. Azijn doet minimale werking en langzaam en laat altijd smaakje achter dus zou ik niet doen.
Zou dus gewoon water pakken wat je lekker vindt. Ontkalken naar believen of paar keer per jaar naar gebruik en niks aan de hand.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Werner vg
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 06 okt 2019, 18:31

Re: MoccaMaster water

Berichtdoor Werner vg » za 16 dec 2023, 12:02

Thanks.
Top dat ik gewoon Spa Reine kan gebruiken. Scheelt een slok in de smaakbeleving.
MoccaMaster schrijft Dulgon voor als ontkalker.
Geen inwerking op het koperelement...?
Bij koperen verwarmingselementen in een boiler ligt dit wel anders als ik begrijpend gelezen heb.
Espresso : Profitec 600 pid / Profitec pro T64

Filter : MoccaMaster Select / Commandante C40 MK4

Brander - Coffee bar : Cross Roast - Caffe Mundi Antwerpen

Pti
Berichten: 3270
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: MoccaMaster water

Berichtdoor Pti » za 16 dec 2023, 15:00

Thanks.
Top dat ik gewoon Spa Reine kan gebruiken. Scheelt een slok in de smaakbeleving.
MoccaMaster schrijft Dulgon voor als ontkalker.
Geen inwerking op het koperelement...?
Bij koperen verwarmingselementen in een boiler ligt dit wel anders als ik begrijpend gelezen heb.
Gaat erom dat je wijnsteen- of citroenzuur gebruikt en geen azijnzuur wat veel dieper inwerkt. En vooral de oplossing niet te sterk maken, een bepaald merk of product voorschrijven maakt dat voor de fabrikanten vooral gemakkelijk


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron