Waterkoker en geluid

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor fransg » zo 03 mar 2024, 20:18

Wat ook kan: een aarde min of meer maken door klem op de waterleiding te schroeven en van daaruit een dikke elektra draad aan het chassis van je espressomachine vastmaken.

Dan werkt de waterleiding als bliksemafleider…
Dat zou ik niet doen. Goed geleidende koperen waterleidingen worden namelijk steeds vaker vervangen door niet geleidende kunststof leidingen. Dat is recent ook bij ons in de straat gebeurd. Dan is aarding niet meer veilig.
Dat zou dan natuurlijk wel tevoren moeten worden nagemeten. De Fluke spanningsmeter moet dan bijvoorbeeld 230V meten tussen de beide polen in het stopcontact en ook tussen de 'hete' leiding en de 'waterleiding/aarde".

Maar je hebt sowieso gelijk dat het absoluut raadzamer is het meteen helemaal goed te (laten) doen door een erkende installateur indien je zelf niet net zo bekwaam bent als de installateur.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor fransg » zo 03 mar 2024, 20:22

PS de hoeveelheid dikke kabels rond mijn kamer was aanvankelijk nog groter doordat ik vier joekels van 1kW theater-gloeilampen had aangesloten op een programmeerbare control box met vier schuiven om de lampen staploos van 0% naar 100% te zetten. Elke lamp op zijn statief had een eigen dikke waterdichte rubber kabel naar de controller op mijn bureau. Inmiddels is de kamer veel overzichtelijker en in twee van de halve bollen op de statieven zitten joekels van LEDlampen die bedoeld zijn voor straatlantaarns.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

fob
Berichten: 148
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor fob » zo 03 mar 2024, 21:18

Dat zijn dikke lampen! Waarvoor gebruik je die?
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor fransg » ma 04 mar 2024, 09:55

Dat zijn dikke lampen! Waarvoor gebruik je die?
Gewoon voor de verlichting van de huiskamer. Toen ik de controller nog had (later weggegeven) met alle kabels eraan kon ik de lampen van zeer gedempt tot 'oppervlakte van de zon' variëren en de 1000 Watt gloeilampen hielden het heel lang uit. Ze hielpen ook mee met de verwarming van de woning ;-) Later wilde ik e.e.a. wat minder een fabrieksruimte maken en haalde ik de controller weg.

Van de grote joekels LED straatlantaarn powerlampen is een genoeg om de hele kamer flink licht te maken. Dat geeft een vrolijke sfeer als het buiten donker en bewolkt is. De andere koepels hebben gewonere minder sterke LEDlampen en zijn meer schemerverlichting.
IMG_9432.JPG
IMG_9431.JPG
IMG_9433.JPG
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor Dirk Jan » ma 04 mar 2024, 11:36

Leuk!
Wij hebben ook een paar 'bouwlampen' zoals de buren zeggen. Die vragen ook vaak of we weer aan het verbouwen zijn als die bouwlampen aan staan ;-)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Rosanne
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor Rosanne » ma 04 mar 2024, 19:32

Een espressomachine conbineert heet water, koud water, stoom met 230V wisselspanning.

Ooit zal er iets stuk gaan, lekken, smelten en dan kan er 230V op fde metalen kast staat.

Wil je dat?

Mogelijk activeert de lekstroom de aardlekschakelaar in huis, dat kan een redding zijn.

Beste is aarde.

Ik had jarenlang dikke verlengsnoeren vanuit de geaarde keuken langs de plinten de kamer rond. Zag eruit alsof er een popgroep kwam optreden.

Nu is dat veel netter.


Wat ook kan: een aarde min of meer maken door klem op de waterleiding te schroeven en van daaruit een dikke elektra draad aan het chassis van je espressomachine vastmaken.

Dan werkt de waterleiding als bliksemafleider…
Oke ja dat lijkt me dan geen top plan. Dankjewel voor je antwoord! Conclusie: een espresso machine altijd op een geaard stopcontact AfbeeldingAfbeelding
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor Ben70 » ma 04 mar 2024, 20:16

Als je geen geaard stopcontact gebruikt, dan slaat de aardlek schakelaar toch uit als er iets mis gaat
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor fransg » ma 04 mar 2024, 20:58

Als je geen geaard stopcontact gebruikt, dan slaat de aardlek schakelaar toch uit als er iets mis gaat
Inderdaad "ALS" er iets misgaat.

Wat je nodig hebt is dat de schakelaar uit gaat "WANNEER" er iets mis KAN gaan. VOORDAT het misgaat.

Stel je staat de 230V aan te raken. Die stroom gaat door je heen en als je geluk hebt niet via je hart. Korte tijd later, eentiende seconde misschien, slaat de aardlek de boel dicht.

Jij bent dan onderdeel van de beveiliging van de volgende persoon die 'm aan zou raken.

Je kunt beter zelf beveiligd zijn dan dat je onderdeel bent van het elektrisch circuit dat een ander beveiligt.
Laatst gewijzigd door fransg op ma 04 mar 2024, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor manduca » ma 04 mar 2024, 21:03

Als je geen geaard stopcontact gebruikt, dan slaat de aardlek schakelaar toch uit als er iets mis gaat
De naam zegt het al. Om een lek naar de aarde te kunnen detecteren moet het apparaat dat lekt wel met de aarde verbonden zijn.
Jij wil bij voorkeur niet zelf onderdeel zijn van het sluiten van die stroomkring……
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Waterkoker en geluid

Berichtdoor fransg » ma 04 mar 2024, 21:11

Jij wil bij voorkeur niet zelf onderdeel zijn van het sluiten van die stroomkring……
juist
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron