Hellem Vacuum

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Hellem Vacuum

Berichtdoor R1200C » zo 25 mar 2012, 12:04

Gisteren (eindelijk) mijn Hellem op kunnen halen en natuurlijk meteen geprobeerd. Met de beperkingen dat ik bij de AH even snel voorgemalen koffie heb moeten halen (was niet thuis) moet ik zeggen dat de eerste test erg grappig was. Het zet proces is leuk om naar te kijken en met wat tweaken en frotten weet ik haast zeker dat ik er een lekker bak koffie mee ga zetten.

Ik heb alleen twee vragen: weet iemand waar je filters kunt kopen voor dit ding? Ik heb op internet gezocht maar kan zo 123 niets vinden.

Andere vraag gaat over de brander: bij gebrek aan beter heb ik er gisteren lampolie in gedaan maar dat heeft twee nadelen: 1) het meurt (niet te proeven gelukkig) 2) het roet als een gek. Heeft iemand een suggestie voor een andere brandstof?

Afbeelding
Kei veel groeten!

Joost

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Hellem Vacuum

Berichtdoor @3aan » zo 25 mar 2012, 13:18

Dat ding is gemaakt voor stierepies !! of als je er 85 mm ruimte onder hebt een gasbrander,
heb er evt nog 2 te koop.

Als het goed is, heb je er toch geen filters bij nodig, het is toch hetzelfde systeem als de Cona?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Hellem Vacuum

Berichtdoor R1200C » zo 25 mar 2012, 14:04

Nee Kees, stieren zijn gemaakt voor stierenpis. Dacht dat dat wel duidelijk was ;)

Er zit een verschil tussen de Cona en de Hellem voor zover ik heb kunnen achterhalen. De Cona werkt met een vast filter en de Hellem met een metalen roostertje waar een filter overheen wordt gespannen.
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
misterpieter
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 17:42
Locatie: Antwerpen

Re: Hellem Vacuum

Berichtdoor misterpieter » ma 26 mar 2012, 02:43

ik heb sinds vandaag een hellem en bij mij is de filter ook versleten.
Ik heb wel het geluk dat een barista, die ik goed ken, workshops doen met cona's, en er nog een paar had liggen... (ik kreeg direct de tip: filters gekuist en VOCHTIG bewaren koelkast is een goede plek)
-Ik zal morgen vragen vanwaar hij ze heeft, en ik rapporteer het eerstdaags.

(Ook heb ik brewmethode gekregen van een andere kameraad (de huidige wereldkampioen aeropress) over hoe te zetten.:
ik zet met espresso maling: dan mocht ik niet te lang extrageren (max 1 minuut)
water naar boven, koffie erin, roeren, koffie dik laten vormen, terug roeren, en even laten staan.. (dit alles in een minuut)
dan laten vacuum trekken
(koffie-hoeveelheid had hij per ml een berekening voor maar ben ik vergeten :D )

de brander: ik koop er morgen zoizo 1 op gas zoals in de koffiebar die de workshops doen; de branders zijn super goed in te stellen en speciaal voor dit doeleind
maar ik ken de naam, en prijs niet meer, ook dit laat ik 1 van de dagen weten.

alvast veel succes met het experimenteren
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Hellem Vacuum

Berichtdoor R1200C » ma 26 mar 2012, 11:22

De standaard dosering gaat uit van 10 gram per "kop" (in mijn geval heb ik een schaalverdeling met 4 of 6 koppen en dus 40 of 60 gram). Maar dat zal waarschijnlijk wel iets veranderen als ik aan het experimenteren ben.

Waar ik vooral naar zoek zijn die filters dus mocht je daar nog een adresje voor hebben hoor ik het graag.

Ben ook benieuwd naar je brander, wat er nu onder staat is niet echt jofel volgens mij ;)
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Hellem Vacuum

Berichtdoor @3aan » ma 26 mar 2012, 12:04

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Hellem Vacuum

Berichtdoor R1200C » ma 26 mar 2012, 13:08

Kostda en waarkoopteda?
Kei veel groeten!



Joost

Gebruikersavatar
misterpieter
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 17:42
Locatie: Antwerpen

Re: Hellem Vacuum

Berichtdoor misterpieter » ma 26 mar 2012, 20:37

ik heb nu papiere zeefjes + systeem van hario (vele handiger) 'F-103M'
er bestaan er ook met stof: 'F-103S'
en stofjes zelf: 'FS-103'
http://www.harioglass.com/english/produ ... e.html#tca
Decent De1PRO, (modded) La pavoni Europiccola (post mil), DF64 (Lab Sweet burrs)

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Hellem Vacuum

Berichtdoor paulkoffie » za 31 mar 2012, 13:15

Mooi ding die Hellem!

Ik zet regelmatig een bakkie syphon koffie (maar met de Hario) en dat is tot nu toe toch echt de lekkerste filterkoffie die je kunt maken! Mijn tip: Gebruik een groffe maalstand. (tussen french press en papieren drip in.) De standaard waarde voor hoeveelheid koffie is 30g op de halve liter, maar ik gebruik iets meer, afhankelijk van de boon. Vind t anders te slap. Daarna time ik op 70s. Zelf experimenteren/variëren met deze waarden om het perfecte resultaat te behalen.

Nog meer tips. De syphon is redelijk fout gevoelig en een consistent resultaat is lastig te behalen. Daarom: weeg je koffie nauwkeurig af NA het malen. (Er kan zomaar een gram in je maler achterblijven en dit proef je.) Niet roeren! De kracht waarmee je roert is erg bepalend voor de snelheid van het extraheren en is niet consistent uit te voeren. In plaats daarvan: als het water omhoog en tot rust is gekomen; gooi het koffie maalsel in de syphon (start de timer) en duw de prut met een lepel naar beneden zodat alle koffie nat wordt en de gaslaag die ontstaat bovenop zo klein mogelijk wordt. Zorg dat de vloeistof zo weinig mogelijk in beweging komt. Dit is een kunstje waar je even op moet oefenen maar zorgt voor het beste resultaat.
Als je aan het eind de warmtebron uitzet én weghaalt (er blijft dan minder restwarmte over) wil je dat er, net zoals bij espresso, als het ware geen 'channeling' ontstaat. Dit doe je door aan het einde een kleine 'swirl' te geven met de lepel. Dit is is bijv. 1 of twee keer zachtjes roeren. (Nu wel inderdaad ;) ) Maar doe dit niet te hard! Als het koffiebed aan het eind redelijk plat is met slechts een lichte bolling heb je een goede 'swirl' gegeven. Anders, als er een te hoge 'cone' ontstaat, heb je te hard geroerd en moet het de volgende keer zachter. (In dit laatste geval is de vloeistof te veel langs de buitenkant van de syphon gestroomd en te weinig door het midden, met dus een ongelijke extractie als resultaat.)

Deze informatie heb ik vergaard door veel lezen en uit eigen ervaring door te experimenteren.

Verder lijkt me dat je, als ik het zo zie, de Hario filters kunt gebruiken voor je Hellem.

Als je nog een brander zoekt, ik heb een tijdje terug onderstaande advertentie geplaatst en als je evt. interesse hebt kan ik voor je kijken of hij nog beschikbaar is. Is absoluut de beste brander die je kunt krijgen voor je syphon. En werkt gewoon op butaangas in de supermarkt te krijgen.

http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... =14&t=3052

Gebruikersavatar
R1200C
Berichten: 176
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 09:19

Re: Hellem Vacuum

Berichtdoor R1200C » zo 01 apr 2012, 21:36

Tanx!

Ben even druk geweest en ben de afgelopen week niet toegekomen aan de Hellem maar ik zal komende week eens kijken naar de branders. Een goede brander zal een hoop gedoe schelen verwacht ik (al was het maar met de schoonmaak ;) ).
Kei veel groeten!



Joost


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron