Eerste run met Hario Siphon

Gebruikersavatar
Lennart
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 13:44
Locatie: Utrecht

Eerste run met Hario Siphon

Berichtdoor Lennart » za 01 sep 2012, 13:28

Na wat tips en trucs aan boord te hebben genomen is het tijd om aan de slag te gaan ;)

Begonnen met het vullen van de Hario Siphon (het is een 3 cups). Ik heb er voor gekozen om als test gewoon met koud water uit een Britta kan te starten. Het bleek dat dit na ~10 minuten kookte met de heater op 80%, wat ik acceptabel vind (het is immers 'slow coffee' ;) ), dus dit ga ik waarschijnlijk voortaan doen.

Bij het verhitten van het water gaat na enige tijd de Top Bowl er op (na het plaatsen van het stoffen filter), maar nog niet aandrukken. De belletjes beginnen steeds meer te vormen en nu tijd om de koffie te malen. Ik heb gekozen voor El Salvador van Kees Kraakman omdat we die samen geroosterd hebben. Ik durf niet te zeggen of deze koffie nu bijzonder geschikt is voor Slow Coffee. Ik heb de maling van mijn Macap een paar slagen grover gezet en de molen 'gespoeld' met de nieuwe koffie. Daarna 21 gram koffie (na malen) afgewogen.

Intussen is het water bijna aan de kook en wordt de Top Bowl aangedrukt (stevig maar niet té). Al snel zie je het water omhoog komen naar de Top Bowl. Toen bijna al het water gestegen was (er blijft altijd wat onderin zitten) heb ik de heater wat gematigd.

Nu de koffie erbij (en stopwatch gestart) en met een lepel voorzicht geroerd zodat alle koffie goed nat werd. Na 45 seconde nog een laatste 'stir' en dan de heater uit en de Siphon er af gehaald. De waterdamp in de bol onderin koelt af en slaat neer, waardoor onderdruk ontstaat. Ik heb met een vochtige doek om de bol de afkoeling wat versneld. De koffie wordt nu vanuit de Top Bowl door het filter naar de onderste bol gezogen. Op het laatst pruttelt de koffie even als het laatste restje met wat lucht uit de Top Bowl wordt gezogen. Ik heb de koffie 6 minuten laten staan en toen geschonken.

In de tussentijd heb ik de inhoud van het filter nog even kunnen bekijken. Er lijkt een aardig bergje gevormd te zijn dat niet gebroken is wat zou moeten duiden op redelijk gelijkmatige extractie, maar ik heb er nog te weinig ervaring meer om er wat zinnigs over te zeggen.

Het resultaat was een mooie heldere koffie, prettige smaak van chocola met beetje caramel. Fijne afdronk zondere bittere nasmaak oid. Het zal flink experimenteren worden met verschillende koffiesoorten, malingen, infusie tijden etc.

Ik ben tevreden met deze maiden run. Ik blijf een espresso of cappuccino ook zeker waarderen voor hun eigen kwaliteiten, maar dit was leuk om te doen en met de zon op mijn bol heb ik me de koffie prima laten smaken.

Alle hints, suggesties en opmerkingen van de kenners zijn welkom. Als ik overduidelijke (of minder duidelijke) fouten heb gemaakt hoor ik ze graag.

Wat rest zijn wat kiekjes van het avontuur :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Eerste run met Hario Siphon

Berichtdoor @3aan » za 01 sep 2012, 15:12

Wat is er nou zo bijzonder aan dat ding op de manier van verwarmen na,
die koffiezetter heb ik al vele jaren geleden ooit op de rommelmarkt gescoord, dat is ook diegene die door de Kat aanval is gesneuveld, nu iets meer dan een jaar geleden voor mij is het allemaal zo'n beetje gelijk, al die vacuüm zetters.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Lennart
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 13:44
Locatie: Utrecht

Re: Eerste run met Hario Siphon

Berichtdoor Lennart » za 01 sep 2012, 15:48

Wat is er nou zo bijzonder aan dat ding op de manier van verwarmen na,
die koffiezetter heb ik al vele jaren geleden ooit op de rommelmarkt gescoord, dat is ook diegene die door de Kat aanval is gesneuveld, nu iets meer dan een jaar geleden voor mij is het allemaal zo'n beetje gelijk, al die vacuüm zetters.
Aan dit ding is niet zo veel bijzonder zou ik durven zeggen, vacuum koffie makers bestaan al heel lang. Hario staat bekend om stevig glas wat wel wat kan hebben, het stoffen filter van de Hario vind ik ook handig, maar verder is er niets bijzonder aan denk ik ten opzichte van andere Siphons.

Gebruikersavatar
Lennart
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 13:44
Locatie: Utrecht

Re: Eerste run met Hario Siphon

Berichtdoor Lennart » za 01 sep 2012, 20:18

Dat slow coffee lastiger is dan je denkt heb ik net ondervonden. Was iets te gehaast en minder secuur met het afwegen van de koffie en slow coffee werd sloot-koffie.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron