Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Boetantlekend
Berichten: 6
Lid geworden op: di 04 feb 2020, 20:09

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Berichtdoor Boetantlekend » zo 09 feb 2020, 20:27

Is het dan al noodzakelijk zo grondig schoon te maken? Anyway, het antwoord op je laatste vraag is dus nee. Wist niet dat dit kon, hoe zou je dit moeten doen? Hoe krijg ik die dingen überhaupt los?
Als je 'm nog nooit schoon hebt gemaakt is dat wel aan te bevelen.

Via Google kun je er heel veel over vinden, o.a.:


Super bedankt! Helder, ik ga eens google afstruinen en 'm zéker zodanig schoonmaken, dat dat lig niet meer de oorzaak kan zijn. I'll keep you posted......

Boetantlekend
Berichten: 6
Lid geworden op: di 04 feb 2020, 20:09

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Berichtdoor Boetantlekend » zo 16 feb 2020, 15:43

Het mysterie duurt voort:

Intussen schoongemaakt zoals in video; ring los, filter los, ontdaan van vettigheid etc. Ook een andere maling gebruikt, die leek wel te werken. Herhaaldelijk een doorloop vanaf 2,30-3,30 minuten en feilloos bakje (alleen niet mijn smaak bonen :? ). Hierbij geprobeerd met koud, lauw en kokend water, waarbij koud water gewoon beste werkt (in mijn optiek omdat de druk langzaam opbouwt, doordat het water en de lucht erboven verwarmd wordt, het water zodoende makkelijker doorsijpelt naar boven. Terwijl bij voorverwarmd (kokend) water deze druk niet langzaam opbouwt en het water al meteen te warm is en bij inductie dan al snel begint met koken, wat nou net niet de bedoeling is bij zo'n Moka).

En de belangrijkste vraag is "gaat het nu goed door het schoonmaken, of door de wijziging van maling?". Dus om te weten wat oorzaak is, moet alles constant blijven en telkens één variabele wijzigen. Dus terug naar de vorige bonen/maling, die wel mijn smaak waren en waar het dus in begin wel en daarna niet meer mee lukte:

- Poging 1: zojuist de Lavazza (chocolate) dus weer gebruikt, eerst met ietwat minder koffie, zo'n halve cm onder de rand. Rondom de 180 ml water. Doorloop na 6 minuut en liep redelijk langzaam door met mooi stroompje en gouden straal op einde, maar te heet en je proeft dit. Te bitter, de bovenkant waar de koffie in komt is ook loeiheet, volgens mij niet de bedoeling.
- Poging 2: Wederom 180 ml water, nu water voorverwarmd door licht te koken, eraf te halen. Filter erin met iets meer, zo'n 19-20 gr koffie, nu doorloop na 3,5 minuut. Wederom te heet, bovenreservoir ook weer loeiheet op einde. Doorloop zelf was zelfde als poging 1, geen gesputter of gesis. Maar toch bittere en verbrande smaak.
- Poging 3: 180 gr water. Iets meer koffie, 20 gram, lichtjes aangetampt (nooit boven rand uit uiteraard). Na 3 minuut een perfecte doorloop, geen belletjes, langzame stroom tot het einde met goudgele straal. Niet te heet, dus niet kokend, vol ronde smaak.
- Poging 4: toch even testen of laatste poging 3 de juiste methode betreft, dus alles exáct zo gedaan als poging 3. Precies zelfde hoeveelheid (koud) water, 180 gram, 20 gram koffie, lichtjes aangestampt (tikken met lepeltje tegen zijkant, zodat alles goed in mekaar zakt). Zelfde vuurstand....... En warempel: doorloop na 5,5 minuut, wederom kokend, eerst langzaam stroompje met belletjes, tegen de 7 minuten begon ie te sputteren en uiteindelijk sissen op einde. Loeiheet, verbrande smaak. Wegsmijten die handel.

Tussentijds overigens telkens filter droog en schoongemaakt, geen koffiemaling op de randjes etc.

Je raadt het al: voor mij een compleet raadsel waaraan het kan liggen waarom ie het ene keer subliem doet en andere keer verschrikkelijk, terwijl alle factoren constant blijven met één en dezelfde bonen/maling. Ik kan al wel concluderen dat ik de problemen grotendeels elimineer door andere bonenmaling te gebruiken, maar die zijn gewoon niet mijn smaak. Terwijl degene die ik wél lekker vindt, gewoon geschikt moeten zijn voor een Mokapotje. Bovendien verklaart dat niet waarom ene keer het uitstekend lukt en andere keer totaal niet.

Zeer frustrerend dat mijn heerlijke koffiemomentje vernaaid wordt door bovenstaande. Want als ie eenmaal goed lukt, is het om te smullen, en dat is precies waarom ik met Mokapotje gestart ben. Ik denk dat er niets anders op zit dan een nieuwe te bestellen en zien hoe dat gaat. Toch de vraag ter afsluiting: iemand bekend met dit probleem of enig idee wat de oorzaak is en wat eraan te doen?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Berichtdoor fransg » zo 16 feb 2020, 16:13

Grondig aangepakt. Grillig resultaat. Vreemd!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Berichtdoor Marcje » zo 16 feb 2020, 18:09

Koel je het reservoir (als hij de koffie heeft geproduceerd) meteen af onder een koude kraan?
Ik zal eens meten hoe lang het bij mij duurt allemaal...
dus...

AartVV
Berichten: 17
Lid geworden op: di 10 dec 2019, 20:18

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Berichtdoor AartVV » zo 23 feb 2020, 12:03

Nadat ik zo’n twee weken geleden de Niche Zero mocht ontvangen en nog een aantal weken wachten moet op de Lelit Bianca, heb ik de 4 kops mokapot weer eens uit de kast gehaald. De afgelopen tijd dus naar hartelust zitten te spelen en kijken of ik al het geleerde van maanden lezen op de forums al ietwat in de praktijk kan brengen met de beperkte mogelijkheden van de mokapot.

De bonen die ik gebruik zijn de Grande Alta van Fascino (had ik nog in de vriezer) en De Colombia decafé van het Hoofdkwartier. Met de Niche is het lekker makkelijk wisselen tussen de bonensoorten.

Mijn werkwijze:
- Circa 23 gram bonen malen. Dit is genoeg om het hele mokapot bakje (ruim) te vullen.
- Goed doorroeren in het Niche bakje. Ik heb mezelf gekieteld door bij DiRossi een Londinium distribution tool lookalike te laten maken. Mooie stukje vakwerk! Werkt overigens perfect.
- Ik zet het mokapot bakje omgekeerd op het Niche bakje. Draai de boel om, even schudden. Door zacht te tikken op het aanrechtblad zet het maalsel zich. Afstrijken met een mes. Niet aandrukken.
- Ondertussen heeft de fluitketel laten horen dat het water gekookt heeft. Ik giet het reservoir even vol om voor te verwarmen. Dit giet ik dan leeg en vul weer tot net onder het ventiel.
- Koffiekopjes ook voorverwarmen met het kookwater.
- Vervolgens alles in elkaar schroeven en op een heel laag pitje zetten. Geduld hebben en dan beloond worden met een mooie straal.
- Zodra het feest begint te bubbelen, haal ik de pot van het vuur en laat er aan de onderkant even koud water langs lopen.
- Inschenken en proeven!

De afgelopen weken heb ik moeten spelen met de maalgraad. De eerste brouwsels waren zuur. Overextractie. Dus beetje bij beetje fijner instellen totdat ik smaken ging proeven die me bevallen.
Op enerlei ogenblik ook een te fijne stand gehad. De boel slaat dicht. Het overdrukventiel gaat open.

Ik heb nu een aardige reproduceerbaarheid in wat ik steeds brouw.
Af en toe toch wel een zurig bakje. Blijkt dan dat ondanks de zorgvuldige voorbereiding er toch een scheve “puck” te zien is en dus overextractie aan de zijkant? Geen idee hoe die scheve puck ontstaat.
Komende week eens kijken of ik een simpel plastic dosing funneltje kan 3d printen. Dan kan ik nog iets beter roeren in het bakje zelf.

Al met al een feestje om de eerste schreden te zetten met het maken van lekkere koffie!

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Berichtdoor Marcje » zo 23 feb 2020, 13:06

Goed bezig en gewoon blijven proberen!
Zurig wil overigens zeggen dat je onder-extractie hebt. Over-extractie geeft bitters.
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Berichtdoor fransg » zo 23 feb 2020, 19:53

Onder- en overextractie zijn ook lastige termen. Zet je een korte espresso, dan is het zeer geconcentreerd, die extractie, maar relatief weinig uit de puck is opgelost dis onderextractie, laat je het veels te lang stromen en is het dunne slappe thee geworden, heb je overextractie omdat er zo langzamerhand teveel uit de puck is meegeslurpt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Boetantlekend
Berichten: 6
Lid geworden op: di 04 feb 2020, 20:09

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Berichtdoor Boetantlekend » ma 24 feb 2020, 18:50

Koel je het reservoir (als hij de koffie heeft geproduceerd) meteen af onder een koude kraan?
Ik zal eens meten hoe lang het bij mij duurt allemaal...
Dat lijkt niet echt effect te hebben bij de inductie versie. Zodra ik deze van het vuur haal, wordt ie al vrij rustig, merk er in smaak geen verschil door. Het probleem bevindt zich een stap terug in het proces: de doorloop zelf. Vaak te heet bij inschenken. Gekke is dat ik dus bepaalde maling gebruik die, net als zojuist, prima begint met doorlopen op 3,5 minuut. Zachte stroom, niet kokend en dus niet heet bij inschenken. Zodra ik richting helft van de maling zit (na een halve week ongeveer), lijkt het met diezelfde maling, die eerder dus perfect liep, nu ineens moeilijker te gaan en start de doorloop pas vanaf 6 minuut ofzo, wanneer het water dus al veel te heet aan het worden is. Mijn theorie is tot vooralsnog: 1. sowieso soort maling, dat staat buiten kijf, maar 2. ik denk dat na verloop van de week de oliën wellicht zich onderin de maling concentreren (door warmte en luchtvochtigheid in de keuken), waardoor ik dus een compacter "pakketje" koffiemaling onderin heb zitten met meer vettigheid en dus moeilijkere doorloop. Zoiets?

Je zegt later trouwens: "bezig en gewoon blijven proberen!
Zurig wil overigens zeggen dat je onder-extractie hebt. Over-extractie geeft bitters."

Klopt! Heb ik ook mee lopen spelen..... Maar rare blijft, dat ik nu al geruime tijd exact dezelfde hoeveelheid water, koffie en warmtestand gebruik. Waarom dan ene keer smaak A en andere keer smaak B terwijl alle constanten aanwezig zijn? Hoe kan koffie je bezighouden he hahahaha :lol: Binnenkort schaf ik nieuwe aan, laat het resultaat wel even weten.

Boetantlekend
Berichten: 6
Lid geworden op: di 04 feb 2020, 20:09

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Berichtdoor Boetantlekend » ma 24 feb 2020, 18:58

Nadat ik zo’n twee weken geleden de Niche Zero mocht ontvangen en nog een aantal weken wachten moet op de Lelit Bianca, heb ik de 4 kops mokapot weer eens uit de kast gehaald. De afgelopen tijd dus naar hartelust zitten te spelen en kijken of ik al het geleerde van maanden lezen op de forums al ietwat in de praktijk kan brengen met de beperkte mogelijkheden van de mokapot.

De bonen die ik gebruik zijn de Grande Alta van Fascino (had ik nog in de vriezer) en De Colombia decafé van het Hoofdkwartier. Met de Niche is het lekker makkelijk wisselen tussen de bonensoorten.

Mijn werkwijze:
- Circa 23 gram bonen malen. Dit is genoeg om het hele mokapot bakje (ruim) te vullen.
- Goed doorroeren in het Niche bakje. Ik heb mezelf gekieteld door bij DiRossi een Londinium distribution tool lookalike te laten maken. Mooie stukje vakwerk! Werkt overigens perfect.
- Ik zet het mokapot bakje omgekeerd op het Niche bakje. Draai de boel om, even schudden. Door zacht te tikken op het aanrechtblad zet het maalsel zich. Afstrijken met een mes. Niet aandrukken.
- Ondertussen heeft de fluitketel laten horen dat het water gekookt heeft. Ik giet het reservoir even vol om voor te verwarmen. Dit giet ik dan leeg en vul weer tot net onder het ventiel.
- Koffiekopjes ook voorverwarmen met het kookwater.
- Vervolgens alles in elkaar schroeven en op een heel laag pitje zetten. Geduld hebben en dan beloond worden met een mooie straal.
- Zodra het feest begint te bubbelen, haal ik de pot van het vuur en laat er aan de onderkant even koud water langs lopen.
- Inschenken en proeven!

De afgelopen weken heb ik moeten spelen met de maalgraad. De eerste brouwsels waren zuur. Overextractie. Dus beetje bij beetje fijner instellen totdat ik smaken ging proeven die me bevallen.
Op enerlei ogenblik ook een te fijne stand gehad. De boel slaat dicht. Het overdrukventiel gaat open.

Ik heb nu een aardige reproduceerbaarheid in wat ik steeds brouw.
Af en toe toch wel een zurig bakje. Blijkt dan dat ondanks de zorgvuldige voorbereiding er toch een scheve “puck” te zien is en dus overextractie aan de zijkant? Geen idee hoe die scheve puck ontstaat.
Komende week eens kijken of ik een simpel plastic dosing funneltje kan 3d printen. Dan kan ik nog iets beter roeren in het bakje zelf.

Al met al een feestje om de eerste schreden te zetten met het maken van lekkere koffie!
Merk je bij een te fijne maling ook meteen verschil in zowel doorlooptijd (wanneer het start) als de stroom? Dat van die scheve puck heb ik ook weleens gecheckt, is mij ook een raadsel. Meestal mooie strakke rand met kleine bolling (door waterdruk vermoed ik), zonder inzakkingen. Overigens is mij het principe van voorgekookt water niet duidelijk: het principe is toch dat het water verwarmt wordt, de lucht erboven verhoogd wordt en geen kant op kan en hierdoor het water omhoog duwt door het filter bakje. Als je dan koud water gebruikt, wordt dit op gegeven moment warm (niet kokend) en gebeurt exact hetzelfde zonder dat het dus kookt. Enige wat je dus wint is tijd bij gebruik van voorgekookt water, want nu begint de druk meteen. Toch lees ik overal dat hierdoor de koffie niet verbrandt en dit ten goede van de smaak zou komen..... Dat laatste is toch sowieso niet het geval indien je het goed zet? Want dan begint de stroom al voordat het water echt kookt en is er met je koffiemaling niets aan het handje. Of zeg ik nu iets vreemds?

AartVV
Berichten: 17
Lid geworden op: di 10 dec 2019, 20:18

Re: Stumptowns handleiding voor de mokkapot

Berichtdoor AartVV » di 25 feb 2020, 17:52

Merk je bij een te fijne maling ook meteen verschil in zowel doorlooptijd (wanneer het start) als de stroom? Dat van die scheve puck heb ik ook weleens gecheckt, is mij ook een raadsel. Meestal mooie strakke rand met kleine bolling (door waterdruk vermoed ik), zonder inzakkingen. Overigens is mij het principe van voorgekookt water niet duidelijk: het principe is toch dat het water verwarmt wordt, de lucht erboven verhoogd wordt en geen kant op kan en hierdoor het water omhoog duwt door het filter bakje. Als je dan koud water gebruikt, wordt dit op gegeven moment warm (niet kokend) en gebeurt exact hetzelfde zonder dat het dus kookt. Enige wat je dus wint is tijd bij gebruik van voorgekookt water, want nu begint de druk meteen. Toch lees ik overal dat hierdoor de koffie niet verbrandt en dit ten goede van de smaak zou komen..... Dat laatste is toch sowieso niet het geval indien je het goed zet? Want dan begint de stroom al voordat het water echt kookt en is er met je koffiemaling niets aan het handje. Of zeg ik nu iets vreemds?

Bij een te fijne maling merk ik zeker verschil in doorlooptijd en stroomsnelheid. De druk is laag en het het water heeft moeite om door de puck te komen.
Ik ben nu echt aan het spelen met de maalgraad in relatie tot wat er aan smaak uitkomt. Veel doen, veel analyseren en leren....
Ik merk bij de twee bonen die ik nu gebruik bonen ook verschil in doorstroomsnelheid en zelfs kleur van de koffie als die net uit het tuitje komt lopen.
(De caffeïne houdende Grande Alta maal ik op de Niche wel één tandje grover dan de decaf bonen).
De Grande Alta begint inderdaad aanzienlijk sneller te stromen dan de decaf, in een vrij licht gele kleur. De smaak heb ik overigens helemaal naar mijn zin.
De koffie vanuit decaf bonen stroomt initieel in een donkerbruine kleur, langzaam verlopend naar lichtgeel (zoals ik ook verwacht).
Hoe al de verschillen ontstaan? Joost mag het weten. Ik amuseer me in ieder geval kostelijk met het geobsedeerd turen in het potje, in blijde afwachting wat er gaat gebeuren en hoe het gaat smaken ;)


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron