Help! - Mokkapot koffie te zuur!

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Help! - Mokkapot koffie te zuur!

Berichtdoor Joep » do 25 okt 2012, 11:26

Jongens, in het verleden heeft hij wel goede resultaten geboekt. Dat zal ook met voorgemalen koffie zijn geweest, en bijkbaar vindt hij de smaak daarvan voldoende. Dat er nog heel wat te halen is met écht verse koffie neemt niet weg dat hij eerder wél een acceptabele bak heeft gezet met oudere/voorgemalen koffie.

Ik denk idd dat het reductiezeefje het zal zijn. Dat is waarschijnlijk een noodgreep, omdat het apparaat voor 6 kopjes bedoeld is.
Probeer eens de volle hoeveelheid te maken, waarvoor je moka bedoeld is. Is het dan nog ligt het iig niet aan het reductiezeefje.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Pukka-J
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 24 okt 2012, 21:58

Re: Help! - Mokkapot koffie te zuur!

Berichtdoor Pukka-J » do 25 okt 2012, 12:15

Bent u altijd te lui om de zoekfunctie te gebruiken, of alleen op het internet, wat in uw ogen een grote helpdesk is vol mensen die niets beters te doen hebben? En als ze dat niet doen is het een open riool?
You can lead a horse to water, but can't make it drink!

Bluecold heeft het u al aan het verstand proberen te brengen, maar helaas.
Zonder verse bonen [daar staat SL niet om bekend] en een goede maler, kunt u het vergeten meneer!
Nee, voorgemalen koffie is nl na hooguit een uurtje niks meer.

We hopen altijd dat iemand die zich aanmeld, eerst de beginners topics doorleest, voordat ze vragen stellen [en ff voorstellen word ook toegejuicht].

U heeft in ieder geval de omgekeerde route gevolgd en het gegeven advies past u niet, veel sterkte gewenst. 8-)
En nog een kandidaat voor de blacklist. Fijn forum, dit :(

Even inhoudelijk: Ik heb mij reeds voorgesteld, zij het wat laat.

De bonen zijn vers gemalen bij Simon Levelt, en DEZELFDE dag heb ik er een aantal keer koffie mee gezet. Het gaat er bij mij niet in dat ze die paar uurtjes tuusen koop en koffie niet kunnen overbruggen!

Ik heb uitputtend gezocht op dit forum en andere fora, maar niet de reden kunnen vinden van het probleem dat ik ervaar. Waarom jullie er voetstoots vanuit gaan dat ik te lui ben om te zoeken ontgaat mij ten ene male! Ook de beginnerstopics heb ik gelezen, voor zover relevant. Ik heb geen antwoord kunnen vinden.
Wel heb ik wat informatie gevonden waardoor ik het in de richting van onderextractie zocht.
Iemand die zich niet inleest zou daar denk ik niet snel toe gekomen zijn, dus ik begrijp werkelijk uw verdenking van luiheid niet.

Wanneer het hier als probleem wordt ervaren dat iemand vragen stelt kunnen jullie dit forum net zo goed opdoeken!

Mij zien jullie hier in ieder geval niet meer terug! Tabee!

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Help! - Mokkapot koffie te zuur!

Berichtdoor SteefM » do 25 okt 2012, 12:24

(...)

En nog een kandidaat voor de blacklist. Fijn forum, dit :(

Even inhoudelijk: Ik heb mij reeds voorgesteld, zij het wat laat.

De bonen zijn vers gemalen bij Simon Levelt, en DEZELFDE dag heb ik er een aantal keer koffie mee gezet. Het gaat er bij mij niet in dat ze die paar uurtjes tuusen koop en koffie niet kunnen overbruggen!

Ik heb uitputtend gezocht op dit forum en andere fora, maar niet de reden kunnen vinden van het probleem dat ik ervaar. Waarom jullie er voetstoots vanuit gaan dat ik te lui ben om te zoeken ontgaat mij ten ene male! Ook de beginnerstopics heb ik gelezen, voor zover relevant. Ik heb geen antwoord kunnen vinden.
Wel heb ik wat informatie gevonden waardoor ik het in de richting van onderextractie zocht.
Iemand die zich niet inleest zou daar denk ik niet snel toe gekomen zijn, dus ik begrijp werkelijk uw verdenking van luiheid niet.

Wanneer het hier als probleem wordt ervaren dat iemand vragen stelt kunnen jullie dit forum net zo goed opdoeken!

Mij zien jullie hier in ieder geval niet meer terug! Tabee!
Als je ook de post boven deze (geciteerde) leest, zie je dat er wel degelijk inhoudelijk wordt gereageerd ;)

Los daarvan: er is grote consensus onder koffieliefhebbers dat koffie, zodra gemalen, na ongeveer een kwartier zijn goede aroma's en daarmee het grootste deel van de goede smaak verliest. Veel relatieve leken op het gebied van koffie hebben er inderdaad moeite mee dit te geloven, totdat ze het zelf ervaren. Op het forum zijn er al veel geweest die dit moesten ervaren voor het te geloven. En nee, het is geen placebo.

Maar dat is inderdaad niet zo de issue op het moment, kennelijk vind je voorgemalen koffie voldoende smaken. De vraag is hier waarom de koffie nu anders smaakt dan 'vroeger'.

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Help! - Mokkapot koffie te zuur!

Berichtdoor Joep » do 25 okt 2012, 12:24

Jammer.

Neem mijn tip nog even mee zou ik zeggen.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Help! - Mokkapot koffie te zuur!

Berichtdoor Bluecold » do 25 okt 2012, 12:30

Als je het forum ook maar een beetje had doorzocht was je in ieder geval uitgekomen bij het filmpje van James Hoffmann of de stumptown guide over hoe je een moka zet. Daar ben je niet op uitgekomen getuige je verklaring van hoe je koffie zet, want 'vuur aan tot ie pruttelt' is vooral hoe het niet moet.
En er wordt in ieder beginnerstopic gemeld dat gemalen koffie geen uur houdbaar is. Dat jij het beter denkt te weten doet daar niets aan af.

Ik ben er ook niet van onder de indruk dat je met termen als onderextractie gaat smijten aangezien dat helemaal niet zo'n makkelijke diagnose is als jij aan het melden bent. Vooral met een moka kan het aan meer dingen liggen. En als het wel onderextractie was dan had je ook heel makkelijk uit kunnen komen op minder koffie, fijner malen en minder vuur voor een extractie die langer duurt. Maar zoals gezegd, het is hier geen helpdesk.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Help! - Mokkapot koffie te zuur!

Berichtdoor SteefM » do 25 okt 2012, 12:33

Als je het forum ook maar een beetje had doorzocht was je in ieder geval uitgekomen bij het filmpje van James Hoffmann of de stumptown guide over hoe je een moka zet. Daar ben je niet op uitgekomen getuige je verklaring van hoe je koffie zet, want 'vuur aan tot ie pruttelt' is vooral hoe het niet moet.
En er wordt in ieder beginnerstopic gemeld dat gemalen koffie geen uur houdbaar is. Dat jij het beter denkt te weten doet daar niets aan af.

Ik ben er ook niet van onder de indruk dat je met termen als onderextractie gaat smijten aangezien dat helemaal niet zo'n makkelijke diagnose is als jij aan het melden bent. Vooral met een moka kan het aan meer dingen liggen. En als het wel onderextractie was dan had je ook heel makkelijk uit kunnen komen op minder koffie, fijner malen en minder vuur voor een extractie die langer duurt. Maar zoals gezegd, het is hier geen helpdesk.
De vraag is niet 'waarom smaakt mijn koffie slecht?' (want daarop geef je geldige antwoorden), maar 'waarom smaakt mijn koffie anders dan vroeger?' Vroeger heeft hij vermoedelijk ook geen versgemalen koffie gebruikt of het vuur uitgezet vóórdat hij pruttelde. Toch smaakt de koffie anders.

Hoe dan ook, als topicstarter weg is (wat ik gezien zijn forumactiviteit nu betwijfel), ga ik deze dichtgooien.

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: Help! - Mokkapot koffie te zuur!

Berichtdoor Bluecold » do 25 okt 2012, 12:37

Met een ander apparaat en andere koffie is de vraag 'waarom smaakt mijn koffie anders dan vroeger' niet echt relevant in mijn ogen, natuurlijk smaakt koffie anders als je andere koffie in een ander apparaat gooit. Blijft alleen over 'waarom smaakt mijn koffie slecht'.
Is je koffie te zuur?

Is je koffie te bitter?

Is je koffie te intens?

Snap je het allemaal niet meer?

Lees dit

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Help! - Mokkapot koffie te zuur!

Berichtdoor SteefM » do 25 okt 2012, 12:41

Met een ander apparaat en andere koffie is de vraag 'waarom smaakt mijn koffie anders dan vroeger' niet echt relevant in mijn ogen, natuurlijk smaakt koffie anders als je andere koffie in een ander apparaat gooit.
Als je dit bij je eerste antwoord had vermeld, denk ik dat je antwoord beter was begrepen dan nu het geval is.

Ik zie Pukka-J nog steeds actief in dit topic, dus kennelijk leest hij nog mee. Hierbij de vraag aan Pukka-J: wil je het nog een kans geven of zal ik dit topic sluiten?
Edit: sluiten dus kennelijk. In dat geval rest niets anders dan zelf uitzoeken hoe je van die zure smaak af komt. Zonde, want er is hier genoeg kennis aanwezig om de kwaliteit van je koffie sterk te verbeteren.


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten