Bialetti Moka Express loopt niet door

EvdS
Berichten: 1
Lid geworden op: za 23 feb 2013, 18:45

Bialetti Moka Express loopt niet door

Berichtdoor EvdS » za 23 feb 2013, 19:33

In onze verdieping naar het zetten van lekkere koffie, zou ik graag willen beginnen met het vragen van het volgende:

Onze moka express wil regelmatig niet geheel doorlopen. De koffie komt dan wel naar het bovenste deel, maar stopt nadat ie voor ong 1cm doorgelopen is. Hij begint dan te pruttelen en spettert alleen nog maar (net als wanneer het water wél helemaal uit 't reservoir is en je vergeet 'm van t fornuis te halen :( )
Een keer daarna loopt ie weer wel gewoon door...
We hebben verschillend gemalen koffie geprobeerd (allen uit de supermarkt, en dus fabrieks-gemalen, zijn zelf nog niet aan malen toegekomen omdat we tot nu toe daar te weinig koffie voor dronken), rubbers vervangen, zeefjes vervangen.
We starten altijd met koud water, maar ik lees nu dat warm water verbetering qua smaak geeft, dus dat gaan we proberen.

Ik ben me aan het verdiepen in waar koffie te gaan bestellen via internet of een goede winkel in de buurt, en dan zelf te gaan malen met een betaalbare molen. Maar zou dat dit probleem kunnen oplossen? Hij doet het nu ook met verschillende soorten maling.
Heeft iemand een idee wat we hier aan kunnen doen?

djventilator
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 09:23

Re: Bialetti Moka Express loopt niet door

Berichtdoor djventilator » ma 17 mar 2014, 09:47

Wij moesten het rubbertje vervangen en kregen dat er bijna niet af. We besloten hem in soda te wassen en sindsdien loopt onze koffie ook niet meer door (als we alleen water koken wel!). Ook niet met een nieuw rubbertje en een nieuw filter... ik wil nu alleen nog een nieuw bakje gaan testen, maar ik vrees dat dat ook niet zal werken omdat ik lees dat soda en aluminium niet tegen elkaar kunnen!

Over koffie/espresso vers kopen: wij kopen in Amsterdam altijd onze versgemalen espresso bij 't Zonnetje op de Haarlemmerdijk. Erg leuk winkeltje met een prettig gestoorde eigenaresse. Zij maalt de boon op stand 2: "voor 't pottie".
Nu kan ik me voorstellen dat iedere koffiewinkel een andere maler heeft staan en dus een andere stand heeft. Ga naar een koffiewinkeltje, vertel dat je een Bialetti hebt en van wat voor Espresso je houdt: bitter, zacht, vol etc... Zij weten dan meestal wel de juiste boon en maling!

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Bialetti Moka Express loopt niet door

Berichtdoor @3aan » ma 17 mar 2014, 10:14

Nu kan ik me voorstellen dat iedere koffiewinkel een andere maler heeft staan en dus een andere stand heeft. Ga naar een koffiewinkeltje, vertel dat je een Bialetti hebt en van wat voor Espresso je houdt: bitter, zacht, vol etc... Zij weten dan meestal wel de juiste boon en maling!
Een mokkapotje geeft geen Espresso. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

djventilator
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 09:23

Re: Bialetti Moka Express loopt niet door

Berichtdoor djventilator » di 18 mar 2014, 20:54

wij hebben... ahum HADDEN deze:
http://www.pannen.nl/media/catalog/prod ... kops_2.jpg
wij maakten er altijd koffie in, zover ik wist viel deze onder de espresso...


....affijn, ik heb nu een metalen gekocht, het schijnt dat het aluminium na 2 jaar loslaat en dat je daar ziek van kan worden. daarbij gaat een metalen langer mee.... iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Bialetti Moka Express loopt niet door

Berichtdoor paulkoffie » wo 19 mar 2014, 07:50

Ik betwijfel of dat echt waar is of niet. Als je er echt ziek van wordt mag je zoiets niet verkopen toch? Toch heb ik mijne ook maar van rvs gekocht. Sowieso mooiere kwaliteit.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bialetti Moka Express loopt niet door

Berichtdoor cremalover » wo 19 mar 2014, 08:50

Ik betwijfel of dat echt waar is of niet. Als je er echt ziek van wordt mag je zoiets niet verkopen toch? Toch heb ik mijne ook maar van rvs gekocht. Sowieso mooiere kwaliteit.
Maar lijkt dan ook in niets meer op het Italiaanse design icoon.

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Bialetti Moka Express loopt niet door

Berichtdoor paulkoffie » wo 19 mar 2014, 21:40

Dat begrijp ik niet.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bialetti Moka Express loopt niet door

Berichtdoor cremalover » za 22 mar 2014, 08:13

Lijkt er idd nog wel op.
Ik gebruik nu al een paar maanden tot 3 uur in de middag het mokapotje.Daarna begint de stoomketel pas te loeien.
Koffie is geweldig .

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Bialetti Moka Express loopt niet door

Berichtdoor R&B » za 22 mar 2014, 21:55

Tja, aluminium...

Het geleid de warmte heel goed, maar als ik de kristalvorming op de bodem van m'n mokkapotje zag... Toch ook maar omgewisseld voor een RVS versie.

Wikipedia heeft overigens heel aardige referenties mbt toxiciteit op de aluminium pagina:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aluminium# ... veiligheid
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Gebruikersavatar
Artep
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 06 dec 2017, 08:46
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bialetti Moka Express loopt niet door

Berichtdoor Artep » vr 11 dec 2020, 08:18

Wat was nu de oorzaak van 'het niet doorlopen' van de mokapot?
Ligt het aan de maling van de bonen?
Ik heb altijd verse bonen maar neig te fijn te malen, geef ik toe; komt het daar door en waarom?
[*ik vind mijn Bezzera 07 lekker eigewijs]


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron