Chemex nieuweling

merken
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 16:30

Chemex nieuweling

Berichtdoor merken » wo 25 jan 2017, 16:52

Ik ben Martijn, koffie liefhebber en in het bezit van een volautomaat. Onlangs heb ik kennis mogen maken met slow coffe en dit beviel mij erg goed waarna ik een Chemex heb aangeschaft voor extra koffie sensatie.

Ik koop mijn bonen in een koffiezaak (iig geen espresso en juist de fruitige bonen uitgezocht) en laat daar de bonen malen in diverse malingen om te kunnen testen. Ik schenk het water vanuit een thee kan met lange tuit.

Over het proces doe ik ongeveer krap 3 minuten.
Ik gebruik tussen de 5.5-6 gram op elke 100 gram water. Het water schenk ik op 90°, ik maak eerst de filter vochtig en ik bloom 30 seconden vanaf schenken met ongeveer 50 gram water. De laatste paar keer krijg ik wel een mooie trechter in de filter

Ondanks dat de koffie nu niet meer wrang smaak, blijft het vooral sterk en krijg ik niet de fruitige koffiesmaak los.
Ik heb ook andere koffie gehad waarbij ik perfect op de 4 minuten uitkwam, maar ook hier krijg ik niet die fruitige smaak te pakken.

Ik heb een handmolen besteld om zelf mijn bonen te malen en hoop dat dit verschil geeft.
Kan iemand mij verder advies geven?
Laatst gewijzigd door merken op wo 25 jan 2017, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor fransg » wo 25 jan 2017, 16:57

waarbij ik perfect op de 4 muiten uitkwam
dat van die vier muiten kan ik niet helemaal volgen.
Ik heb een handmolen besteld om zelf mijn bonen te malen
vanaf dat moment, wanneer je een goede handmolen hebt, kun je beginnen.

welke handmolen heb je besteld, in welke winkel heb je welke koffie van welke branddatum gehaald?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2878
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor Erik82 » wo 25 jan 2017, 17:16

Het probleem zit hem in je bonen. Koop verse bonen met een filterbranding en ga zelf malen, zonder dat alles is je avontuur kansloos.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

merken
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 16:30

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor merken » wo 25 jan 2017, 17:18

typefout zie ik, muiten moet minuten zijn.
Ik heb de hario skerton molen besteld.

Ik koop mijn bonen bij kaffee met in venray. branding datum e.d. weet ik niet. De koffie is nu denk ik iets meer dan een week oud. Ik bewaar het afgesloten in een verhoud bakje.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor fransg » wo 25 jan 2017, 17:33

branding datum e.d. weet ik niet. De koffie is nu denk ik iets meer dan een week oud
Je bedoelt een week geleden gemalen. Hoe lang geleden en waar geoogst, wanneer gebrand, weet je niet...
in een vershoud bakje.
Er bestaat helaas geen 'vershoudbakje'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

merken
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 16:30

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor merken » wo 25 jan 2017, 19:48

Zijn er dan verder tips over hoe je de koffiebonen het best kunt bewaren, nu bewaar ik ze gewoon in het zakje of in een plastic bak.
Ik heb helaas ook geen tijd om elke week nieuwe koffie te halen en gebruik de Chemex af en toe s'avonds voor een goede bak koffie.

In ieder geval bedankt voor al jullie reacties!!!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor fransg » wo 25 jan 2017, 20:16

Zijn er dan verder tips over hoe je de koffiebonen het best kunt bewaren
Eenmaal gemalen is de koffie in elk geval na enige minuten wel 'overleden'.

Over bewaren van bonen is heel veel geschreven, dat is in het beginners-gedeelte wel terug te vinden. Veel mensen hebben er verschillende gedachten over, de een vriest het in, de ander zuigt de zak vacuum, de volgende, waar ik persoonlijk heel veel begrip voor heb omdat ik het zelf zo doe, laat die bonen gewoon in de hopper van de maler lekker ademhalen en gebruikt die zelfgebrande bonen wel binnen een maand op.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor bobbee » wo 25 jan 2017, 20:34

Kan iemand mij verder advies geven?
Je bent al lekker bezig! Ik zie de grammen voorbij komen, doorlooptijd etc... Dit is iig al goed als je daar al mee bezighoudt. ;)
De zoete fruitige bonen zijn de Afrikaanse bonen. Probeer een Ethiopië sidamo of een Kenia. Filterbranding is belangrijk en liefst van een brander die dat kan en op bestelling brand of duidelijk aangeeft dat je vers gebrande bonen ontvangt. Ik ben zelf erg tevreden over bocca. Altijd wel goed, daarom heb ik daar een abonnement afgesloten net als erik82. Iedere maand 2x 250 gram van 2 verschillende bonen. Daarnaast kun je Koffielab of Caffenation proberen, ook erg goed. Gewoon bestellen en laten bezorgen als je niet in de buurt woont. De maler die je hebt gekocht is niet zo goed, maar ik ben (wij hier) zijn zeikerds als het om koffie gaat. Ik zweer echter wel dat ik het proef als de koffie met een goede maler is gemalen.
Ik heb deze maler waar ik héél blij mee ben.
viewtopic.php?p=72498#p72498
Voor sprankelende koffie gebruik ik het liefst de hario v60. De Chemex 3 cup gebruik ik af en toe nog, ik doe globaal het volgende maar ieder doet zijn eigen ding uiteindelijk:
20 gram koffie
300 gram water op 90 graden
Doorlooptijd is 2:30 a 3:00 minuten.
Bloom 40 gram water (bij 20 gram
Koffie) voor 30 seconden.
Dan langzaam in cirkels opschenken zonder de kant te raken of in het midden te schenken. Dit tot 300 gram water is bereikt in 1x, dus zonder tussenstop. Daarom langzaam en zonder veel werveling opschenken. Wanneer de 300 gram bereikt is roer je 1x rustig met de bolle kant van een lepeltje even om het water en het maalsel wat om te woelen. Meestal zit ik dan op een doorlooptijd van 2:30, anders pas ik de volgende keer de maalgraad daar op aan om dat te bereiken. Dit geeft mij het beste resultaat.

Succes, hopelijk heb je er wat aan.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

merken
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 16:30

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor merken » wo 25 jan 2017, 22:33

Bedankt voor al jullie reacties! Ik kan er zeker iets mee...

Erik82
Berichten: 2878
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Chemex nieuweling

Berichtdoor Erik82 » do 26 jan 2017, 12:48

Zo te zien adverteren ze wel met vers gebrande bonen maar niet zozeer met filterbranding. Waarschijnlijk heb je dus nu een grof voorgemalen espressobranding wat niet te vergelijken is met een goede filterbranding. Gemalen koffie verliest na 5 minuten 80% van de smaak dus zelf malen is een must.

Bewaren kan best een maand tot 1,5 maand ofwel eens per maand bestellen zou al voldoende zijn. Persoonlijk ben ik voorstander van het roaster's choice abonnement van Bocca voor 19 euro per maand voor 2 keer 250gr koffiebonen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron