Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Filterboy
Berichten: 2
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:44

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor Filterboy » za 30 sep 2017, 17:48

Helemaal gelijk! Spa blauw is het allerbeste water. Ook om te drinken is het veel gezonder.

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: RE: Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor Jochen_P » za 30 sep 2017, 18:43

Helemaal gelijk! Spa blauw is het allerbeste water. Ook om te drinken is het veel gezonder.
Spa is niet te zuipen, net pompwater
Maar ik moest onlangs aan dit topic denken toen ik op vakantie met de Aeropress een koffie zette die opmerkelijk zachter en gewoon lekkerder was. De enige reden die ik kon bedenken was dat ik flessenwater had gebruikt.
Moet ik nu thuis ook eens testen nu ik eraan denk!
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

kloosje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 11:45

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor kloosje » do 05 okt 2017, 08:55

Ik heb de afgelopen weken ook wat geëxperimenteerd met spa water in de technivorm. Heb dit uitgeprobeerd met sidamo en met cerrado.

Wat smaak betreft merk ik dat de smaak aan het begin van een slok meer helder lijkt.
De nasmaak is echter 'dunner' en blijft minder hangen. Het lijkt alsof de koffie en het water meer twee losse delen zijn en minder samenkomen.

Daarnaast heb ik de indruk dat het spa water minder snel doorloopt, maar dat moet ik nog even gaan testen met een stopwatch erbij.
Een langere doorlooptijd zou denk ik tegenstrijdig zijn met mijn bevindingen wat betreft smaak.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor bvds » zo 05 aug 2018, 11:18

Ja water is interessant en feitelijk het hoofdbestanddeel van je koffie ;)

Blommers zweert ook bij Spa blauw.

Ik proef veel verschil tussen Brita en BWT. BWT vind ik veel lekkerder. Zowel puur als als koffie.

Nu op vakantie proef ik heel veel verschil tussen Saskia en ViO. Saskia is ontzettend vlak. Met ViO water is de koffie veel spankelender en komen de zuren en zoete tonen veel beter uit.

ViO is i.t.t. Saskia veel rijker aan zowel calcium als magnesium. Saskia is bijna aqua dest.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor bobbee » zo 05 aug 2018, 14:36

Daarom schreef ik laatst dat wanneer je koffie op vakantie niet wilt lukken je het beste een flesje water in de supermarkt kunt halen. Meestal helpt het om je koffie weer goed op smaak te krijgen. SPA blauw is mooi maar anders verschillende merken proberen als het niet te krijgen is. Het water in leiden centrum uit de kraan is niet te drinken bijvoorbeeld. Flesje water van de Aldi deed wonderen!

Ik zou graag een 500ml thermosfles met een BWT magnesium filter erboven op willen zien! Overal mee naartoe.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor fransg » zo 05 aug 2018, 14:47

In de alpen kreeg ik ook niet de smaakrijkdom die ik van de boontjes verwachtte, tot ik na die tip van Bobbee een fles (koolzuurhoudend nota bene) mineraalwater in de La Pavoni kieperde. Het koolzuur verdween snel genoeg tijdens het opwarmen, geen last van. Resultaat erg lekkere koffie, al is het thuis wel makkelijker om de volle 'body' in de kop te krijgen, op de grote machines.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor bobbee » zo 05 aug 2018, 17:18

Goed om te horen!
Misschien leuk om het eea met elkaar te vergelijken.
Dit is het etiket van het aldi water : Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor fransg » zo 05 aug 2018, 18:41

Ik heb geen foto gemaakt van de fles in Bad Kohlgrub en ben alweer thuis.,,
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor bobbee » zo 05 aug 2018, 19:16

Ok. Ik ga wat verschillende water flesjes kopen. Proeven en dan eens vergelijken. In hoeverre zou het etiket eigenlijk kloppen met wat er in de fles zit?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 509
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Filterkoffie: ga voor SPA blauw!

Berichtdoor Tekork » zo 05 aug 2018, 21:32

Spring Water Romy bie de Liedl
Bijlagen
5a954c2f0c2d942bc1f90bd9229d71d8.jpg
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron