Hulp bij V60

kloosje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 11:45

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor kloosje » ma 11 dec 2017, 18:43

Dat is zeker waar.
Ik bezit geen baratza encore en durf het daarom niet met zekerheid te zeggen, maar ik kan me niet voorstellen dat hij niet grof genoeg kan malen voor welke opschenk methode dan ook.
Dat er betere malers zijn die consistenter malen geloof ik meteen.

Ook dat hij dusdanig veel fines produceert op een grove stand waardoor de doorlooptijd te lang wordt kan ik moeilijk voorstellen.

Om die reden denk ik dat het aan een andere variabele zou moeten liggen.
Tenzij dat ding stuk is natuurlijk.

*edit; ik lees nu pas dat je een solis hebt en geen encore....*

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor Erik82 » ma 11 dec 2017, 19:22

Er wordt nergens beweerd dat de doorlooptijd te lang is door de fines. Er wordt gezegd dat er teveel overextractie is door de fines waardoor je een vieze bittere bak krijgt. Dat zijn twee compleet verschillende dingen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

thebar
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 12:29

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor thebar » ma 11 dec 2017, 19:27

Zorgen die fines niet voor een verstopt filter en dus voor een langere doorlooptijd dan?

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor Erik82 » di 12 dec 2017, 07:45

Dat kan een gevolg zijn maar was niet wat TS schetste in zijn post. Fines zorgen vooral voor veel overextractie en daarnaast zouden zwe de boel kunnen verstoppen. Sommige slowmethoden zijn daar gevoeliger voor dan anderen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

kloosje
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 11:45

Re: Hulp bij V60

Berichtdoor kloosje » vr 15 dec 2017, 18:00

Er wordt nergens beweerd dat de doorlooptijd te lang is door de fines. Er wordt gezegd dat er teveel overextractie is door de fines waardoor je een vieze bittere bak krijgt. Dat zijn twee compleet verschillende dingen.
Klopt helemaal, dat werd niet gezegd. Ik legde dat verband omdat er een relatie werd gelegd tussen doorlooptijd en de productie van fines op de grofste stand van de maler.

Natuurlijk zorgt een betere/ duurdere maler voor minder fines. Of dat de doorlooptijd voor filter beïnvloedt is nog maar de vraag.
Erik, jij zegt dat het een gevolg kan zijn. Ik kan daar geen bewijs voor vinden, maar houd me van harte aanbevolen.

De invloed van fines op smaak is duidelijk. Maar dat een solis of encore op de grofste stand zoveel fines produceert dat de doorlooptijd te hoog wordt of dat de smaak door de fines te bitter wordt kan ik me niet voorstellen.

Volgens mij heeft The Bar zelf ook al antwoord gegeven op de vraag, door te concluderen dat het nat houden van het bed een positieve invloed heeft.

Je hebt echt geen lido nodig om 's ochtends een kop koffie voor jezelf en voor je vrouw in een meeneem beker te maken.
Een technivorm volstaat ook... 8-)


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron