Mokapot guideline van Pichichi

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor pichichi » za 26 jan 2019, 12:34

Handleiding van de Mokapot.

Maling tussen filter en espresso in; op mijn Baratza Encore maal ik op stand 13, een City+ roast.

Niet tampen, filterbakje hoeft niet helemaal vol, ik laat het bakje altijd een paar keer ´stuiteren´ op het aanrecht, om de dichtheid van het maalsel ´gepakt´ te krijgen. Maar let op, een secuur klusje: er mag geen enkel korreltje op het randje blijven!
Dat is mega belangrijk want de allerkleinste afwijking na opschroeven geeft via die oneffenheid ontsnappen van lucht,
dan duurt de extractie nog langer en wordt het inderdaad te heet en bitter/verbrand.

Altijd voorgekookt, heet water gebruiken! Doe ook 10-15 ml in het bovenste gedeelte als bypass (zodat eerste doorloop niet meteen in aanraking komt met verhitte bodem en meteen verbrand)

Vuur op laag tot middel. Als koffie start met doorlopen, dan op laagste stand en zachtjes laten doorlopen en -pruttelen.
Als je gesis en gehijg hoort kun je meteen stoppen, dan zit er een korreltje op de rand, en wordt het niets meer.

Na volledige doorloop meteen uitschenken en niet laten doorwarmen in de pot, want die onderkant, de ´chamber´ is altijd nog met een beetje warm restwater gevuld en blijft stomen en drukken. Ook het aluminium zelf blijft warmte vasthouden.

Na uitschenken meteen ´blussen´ met koud water, als een gekookt ei, dus de hele pot.
Snelle cooldown en na 5 minuutjes meteen openschroeven, filter leegtikken en goed spoelen (paar keer op z´n kop op aanrecht laten tikken), goed randjes uitpeuren, af en toe met oorstokjes (standaard barista-gear als je het mij vraagt, voor alle randjes van bakjes e.d.). Bovenste gedeelte ook uitspoelen en droog wrijven, koffievetrest weg wrijven.
(needless to say, een mokapot behoeft GEEN tefal-achtige laag van licht aangekoekt koffievet, dat is een dikke vette fabel!)

Bodemgedeelte op z´n kop laten drogen maar dan zo dat er lucht bij kan, om smurrie en schimmel te voorkomen.
Een keertje in de paar weken snufje cafiza erin en nachtje laten staan, daarna goed uitboenen.

Als rubberen ring te bruin begint te kleuren wordt het tijd voor een nieuwe. Die koop je samen met een nieuw zeefje, voor weinig.
Sowieso deze twee onderdelen ook regelmatig loswippen en reinigen en onderkant van bovenkant :roll: reinigen. Dit hoeft ook niet dagelijks hoor, ik doe dat zelf misschien 1x in de twee weken. Je kunt dan meteen ook in jet pijpje reinigen: met een lichtvochtige wattenstaaf het koffievet eruit wrijven)

Zo, iemand nog zin in een potje? Ik zet ze dagelijks, first thing in the morning. Beter wakker worden is er niet. Daarna komt de AeroPress, soms een Clever en vanaf lunchtijd tot na diner een paar espresso´s Afbeelding
Laatst gewijzigd door pichichi op ma 11 feb 2019, 20:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Mokkapot guideline van Pichichi

Berichtdoor pichichi » ma 04 feb 2019, 11:59

Nog enige toevoeging en verbeterwerk.
Ik had nog wat contact met Alberto Polojac van Bloom Italia.
Ik heb hem op cursus eind november ontmoet, gaf mij ook een lift vanaf vliegveld.
Vertelde toen dat hij ooit meedeed (en won!) aan het Italiaans Mokapot Campionato!
Ziehier zijn recept:

https://www.bloom.coffee/en/blog/moka-c ... reparation

Veel overlap met ´mijn´ verhaal, maar bijzondere afwijkingen/aanpassingen:

NIET hele filter volrammen, maar met ratio werken (eigenlijk best wel van je ´duh´ als je er nu over nadenkt..). Dus voor een 3 kops mokapot gebruik ik 15 gram nu (ipv 20/21).

En die bypass met scheutje water al in het potje... Briljant!

Qua schoonmaken mag het allemaal ook nóg regelmatiger. Ik ontdekte nu ook hoe vies het pijpje binnenin wordt. :o
Als je zeefje en rubbertje loshaalt kun je met oorstokjes lekker frutten en reinigen!

Arrivederci!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Mokkapot guideline van Pichichi

Berichtdoor bobbee » ma 04 feb 2019, 17:46

Dat is idd een goeie, die bypass!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Mokkapot guideline van Pichichi

Berichtdoor Erik82 » ma 04 feb 2019, 18:08

En ook heel erg belangrijk om het water van tevoren koken in het reservoir en dan pas het filter erin en de bovenkant er op.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Mokkapot guideline van Pichichi

Berichtdoor bobbee » ma 04 feb 2019, 19:05

Pichichi, dat had jij toch ook neergezet in je handleiding? Zie het nu niet terug of lees ik eroverheen?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Mokkapot guideline van Pichichi

Berichtdoor GuidovW » ma 04 feb 2019, 21:33

Grappig, dat scheutje water in het potje.
Was ik niet op gekomen....
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Mokkapot guideline van Pichichi

Berichtdoor pichichi » di 05 feb 2019, 22:16

Pichichi, dat had jij toch ook neergezet in je handleiding? Zie het nu niet terug of lees ik eroverheen?
Klopt! Maar je had er inderdaad overheen gelezen en deze regel eraf geknipt:
Inderdaad, wat Erik zegt: altijd voorgekookt en warm water gebruiken!

EDIT: inmiddels dit en de bypass toegevoegd in eerste bericht alhier!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor pichichi » ma 11 feb 2019, 20:16

Afgelopen weekend nog even in de historie van aluminium gedoken.

The_Romance_of_Caffeine_and_Aluminum.pdf
(2.48 MiB) 318 keer gedownload

Mooi verhaal, ik moet weer eens een potje bestellen...
(al is het vanuit nostalgische waarde, en omdat onlangs bleek dat de fabriek in zware tijden verkeert..)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.

Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!


The Coffee Cantata - J.S.Bach

QM_Ed
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 09 dec 2018, 12:26

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor QM_Ed » wo 20 feb 2019, 11:49

Na het koffie zetten blijft er altijd nog een beetje water over in het onderste gedeelte.
Als dit water een beetje bruinig is van de koffie betekent dat dan dat de maling te fijn is en het daardoor door het zeefje naar beneden is gegaan of heb je dat altijd wel enigszins?

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Mokapot guideline van Pichichi

Berichtdoor GuidovW » do 21 feb 2019, 08:18

Na het koffie zetten blijft er altijd nog een beetje water over in het onderste gedeelte.
Als dit water een beetje bruinig is van de koffie betekent dat dan dat de maling te fijn is en het daardoor door het zeefje naar beneden is gegaan of heb je dat altijd wel enigszins?

Dat heb je altijd wel.
Ik denk dat het zo gaat:
Op het eind van het proces, als het potje begint te sputteren, is de druk er zo'n beetje af en kan het water uit het filter ook weer terug zakken.
Gr, Guido



La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron