Horeca Review

heb je tips, opmerkingen of suggesties? Plaats ze hier!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 234
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 10:51
Locatie: Hedel
Contacteer:

Horeca Review

Berichtdoor Jeroen » ma 22 sep 2008, 11:34

Beste Koffiepraters, we hebben het idee opgepakt om hier op koffiepraat een eerlijke, onafhankelijke en betrouwbare horecareview in te gaan richten.

Wij denken dat dit alleen maar te realiseren is als we gebruik maken van een universele checklist met punten waar een horecagelegenheid op beoordeeld kan worden.

We vragen bij deze om jullie hulp en/of suggesties. Waar kunnen de horecagelegenheden op beoordeeld worden? Als we alle input binnenhebben zullen we de checklist online plaatsen zodat iedereen dezelfde maatstaven gebruikt.

Bijvoorbeeld:

Naam bedrijf
Plaats
Datum van bezoek
De drank die is genuttigd
Bediening

Espresso:

-Presentatie
-Gebruikte bonen
-Gebruikte machine
-Eerste indruk
-Crema
-Temperatuur
-Geur
-Smaak
-Afdronk

Elk checkpoint is te beoordelen met een cijfer van 1 tot 5, waarbij 1 betreurenswaardig is en 5 subliem. Als jullie punten missen in deze manier van beoordelen horen we het uiteraard graag.

We zien graag jullie visie en bijdrage hierop tegemoet.

Bedankt alvast!!

Gebruikersavatar
Gutenberg
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 23:45

Re: Horeca Review

Berichtdoor Gutenberg » ma 22 sep 2008, 12:22

Yeah! Strak plan!!! :-) (Hoe bedenk je het zo?! ;) )

Wat ik nog wel mis:

In geval van cappuccino/latte/iets anders met melk:
  • Temperatuur
    Kwaliteit schuim
    Aanwezigheid van latte art/cacao/andere plus -of minpunten
Enne... Misschien een lijstje met suggesties van koffietenten waar je/we een review van willen zien, zodat we meerdere reviews per tent krijgen, goed voor de onafhankelijheid enzo?! :-)

Nicole
I've got a bad tamper...

Gebruikersavatar
arno
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 09:48
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Horeca Review

Berichtdoor arno » ma 22 sep 2008, 13:13

Als we een beoordeling van de zaak gaan doen horen er ook andere dingen dan alleen de drank zelf bij. Zo zou ik de bediening ook nog graag opslitsen:

- uiterlijk/kleding (verzorgd/slordig/vies :( )
- uitstraling/behandeling
- kennis van zaken (bonen keuze toelichten e.d.)

Daarnaast ook een onderverdeling voor de presentatie van de zaak op zich:

- indeling (bestel plek/bediening aan tafel)
- inrichting/verlichting
- opgeruimde tafels
- duidelijkheid menu's
- toilet ruimte

Misschien nog iets over servies. Wat voor glazen en kopjes worden er gebruikt e.d.
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008
Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio
Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

Gebruikersavatar
arno
Berichten: 124
Lid geworden op: zo 03 aug 2008, 09:48
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Horeca Review

Berichtdoor arno » ma 22 sep 2008, 13:16

BTW, hoe gaat de uiteindelijke score worden gepresenteerd? Op een website of krijgen de zaken een waardering op de gevel/deur/etc. Dat laatste lijkt me namelijk wel wat. Zo kan je snel zien als je ergens komt of ze al gereviewd zijn, en zo ja, hoe goed.

Misschien iets electronisch (led display) die via wifi direct geupdate wordt :D Maar ja, dat is ik weer met de wil voor gagdets en alles automatiseren (behalve de espresso) ;)
Barista Kampioen Baarn en Omstreken 2008

Currently: Gaggia Baby Twin - Compak K3 Touch - Concept-Art Massiccio

Wishlist: Espresso Gear Xpressivo Barista RVS

Liesbeth Sleijster
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 22:17
Contacteer:

Re: Horeca Review

Berichtdoor Liesbeth Sleijster » di 30 sep 2008, 14:19

misschien is 'smaak' wat te breed? daarbij is smaak erg afhankelijk van degene die het proeft.

'mondgevoel' (vet/droog/vlak/rond/zacht etc) + 'balans' (zoet/zuur/zout/bitter) is misschien wat duidelijker.
dan vervallen we misschien niet te snel in alleen maar opsommingen van allerlei fruit en choco-soorten.

daarnaast:

barista aanwezig j/n
molens 1 of 2
keuze van melk
coffee consults-workshops-training & events

Onno van Zanten
Berichten: 6
Lid geworden op: za 23 feb 2008, 21:09

Re: Horeca Review

Berichtdoor Onno van Zanten » di 30 sep 2008, 15:53

Lijkt me een goed plan.

Maar toch lijkt het me best een tikkie gevaarlijk, ik zal waarschijnlijk letten op heel andere punten dan iemand anders, Wat liesbeth zegt.. ieder zijn eigen smaak, en wil je goed koffie kunnen beoordelen, dan heb je wel wat ervaring nodig. (ik ben ook nog niet volleert)

Ik mis nog wel een puntje voor Hygienne, vaak kom ik witte kaasstengels tegen waarmee melk wordt opgeschuimd..
La Marzocco Linea, Mahlkonig K30 Twin

http://www.twitter.com/onnovanzanten" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Martijn
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 30 dec 2007, 11:28
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Horeca Review

Berichtdoor Martijn » di 30 sep 2008, 18:32

Ik mis nog wel een puntje voor Hygienne, vaak kom ik witte kaasstengels tegen waarmee melk wordt opgeschuimd..
Haha... lekker!

Ik denk dat wanneer je reviews van verschillende mensen per koffiebar hebt, dat je daar dan wel een aardig beeld uit kan halen. Ik denk niet dat er uit de verschillende reviews door iemand 1 gemiddelde gegenereerd moet worden. Je zult bij die reviews altijd positieve en minder positieve geluiden horen. Het is denk ik ook een beetje aan de lezer om een mening te vellen op basis daarvan.

Het gebruiken van een vaste lijst met punten maakt het wel makkelijker om de verschillende reviews met elkaar te vergelijken.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Liesbeth Sleijster
Berichten: 12
Lid geworden op: di 29 jan 2008, 22:17
Contacteer:

Re: Horeca Review

Berichtdoor Liesbeth Sleijster » di 30 sep 2008, 19:00

en een 'gedragsregel', : positieve feedback. Op je woorden passen. Anders worden bepaalde horecazaken misschien benadeelt ten onrechte. Dat is zinloos
coffee consults-workshops-training & events

Gebruikersavatar
Driek
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 15:57
Locatie: Lochem

Re: Horeca Review

Berichtdoor Driek » di 30 sep 2008, 21:17

Ben het wel met Onno eens, het is een tikkeltje gevaarlijk. Niet iedereen let op hetzelfde en over smaak valt al helemaal te twisten. Wat de één lekker fris vindt, vindt de ander zuur. Natuurlijk is het wel zo dat je met meerdere beoordelingen een beter beeld krijgt van een zaak/bedrijf. Ook leuk om dan te zien wat de smaakvoorkeuren van de testers/beoordelers zijn. Steek je zelf ook nog wat van op. Kom je erachter wat je eigen smaak is. Moet je natuurlijk de koffies/bedrijven wel objectief beoordelen.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Horeca Review

Berichtdoor Spironski » wo 01 okt 2008, 02:47

Moet je natuurlijk de koffies/bedrijven wel objectief beoordelen.
Maar dat is toch juist het punt: objectiviteit kan hier helemaal niet. Het idee is dat als je maar een heleboel subjectieve meningen verzamelt, er vanzelf een min of meer "objectieve waarde" naar boven komt drijven. Zolang dat echter niet het geval is, zal het per definitie subjectief zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Forumnieuws / Over koffiepraat.nl”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron