Voorlichting of zieltjes winnen?

heb je tips, opmerkingen of suggesties? Plaats ze hier!
Gebruikersavatar
CarpSafari
Berichten: 425
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 00:53
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor CarpSafari » za 12 jul 2014, 13:21

Voor de 3de keer deze week, word een misplaatst topic gedoogd en de arme TS de hand boven t hoofd gehouden.

Ik dacht dat we koffieliefhebbers hier serieus willen informeren!
Dat het gros niet eens de moeite neemt zich in te lezen is een feit, maar het is m.i een taak voor de moderatie nieuwkomers daarop te wijzen! Maak daar dan een standaard tekst voor, die je per PB stuurt!!!!
Veel onserieuze/idiote info word getolereerd, zoals over die Miele volautomaat,...7 pagina's slachtoffers en niet 1 oplossing!!

Zet dan een duidelijke 'disclaimer' op die pagina!!
Volautomaten worden hier besproken, maar verwacht geen oplossingen! :o

Dat je met oude bonen geen fatsoenlijke espresso kunt maken is een FEIT, om hier dan met voorgemalen bonen aan te komen is helemaal 'not done'.
Maar de moderatie heeft er geen probleem mee....dat vind ik helemaal van de gekke, want dat geeft straks andere nieuwkomers weer munitie!
"Ja maar op t forum word zelfs voorgemalen koffie verkocht!"

Webshobs die zich 'House of Espresso' noemen en uitsluitend oude meuk verkopen ( :lol: ) mogen zichzelf plaatsen...hoe meer zieltjes hoe meer vreugd?? Zet de KoffieDiscounter er dan ook maar bij!

Ik ga geen pagina's meer vol typen met politiek correcte antwoorden, omdat de zoveelste TS niet de moeite neemt zich in te lezen en het niet gepast word gevonden met enig sarcasme deze daarop te wijzen!
Dat zou die arme nieuwkomers maar afschrikken zeg.

Als daar niks aan word gedaan, mag je mij schrappen van t forum. 8-)

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor SteefM » za 12 jul 2014, 13:44

Voorlichting of zieltjes winnen? Geen van beide.
Ik dacht dat we koffieliefhebbers hier serieus willen informeren!
Elk forum is een discussieplek. Zelfs al zouden we willen informeren, dat betekent niet dat we mensen die niet naar de allerhoogste kwaliteit koffie streven, niet kunnen respecteren. Niet iedereen streeft per sé naar de allerbeste koffie, veel mensen zijn tevreden over hun volautomaat en/of Nespresso.
Waarom zou er geen plek hier kunnen zijn voor mensen die een probleem hebben met een volautomaat? Wat is daarvan nou écht het probleem, behalve dat jij hun mening niet deelt m.b.t. welke koffie 'lekker' is?
Inderdaad, 95% of meer van topics de kapotte volautomaten kunnen we niets mee. Betekent dat dat die overige 5% de moeite niet waard is? Voor de eigenaars wel hoor!

Los daarvan: Er is een groot onderscheid tussen claimen dat oude bonen net zo goed zijn of beter zijn dan verse bonen enerzijds, en zeggen dat je tevreden bent met oude bonen anderzijds. Het eerste kan problematisch zijn, en daar wordt dan ook vanuit de moderatie op gereageerd.
Het tweede hoeft geen probleem te zijn, maar daar wordt vaak een probleem van gemaakt. Ook dat is het geval bij de verkoop van gemalen bonen. Niemand zegt dat die koffie net zo lekker is als versgemalen, versgebrande bonen. Waarom mag iemand dan niet tevreden zijn met die bonen?

Bovenal: dit forum is een openbare plek, waar iedereen die zich aan de regels houdt in principe welkom is. Het is geen stamkroeg waar 'ons kent ons' geldt, waar iedereen eerst credits moet opbouwen om iets te mogen zeggen.
Ik ga geen pagina's meer vol typen met politiek correcte antwoorden
Het zou je sieren het eens te proberen.

(verplaatst naar Over koffiepraat.nl)

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor Spironski » za 12 jul 2014, 14:11

Ik dacht dat we koffieliefhebbers hier serieus willen informeren!
Dat denk ik ook, en volgens mij is dat ook wat meestal gebeurt. Er komt hier van alles voorbij, zinnig en onzinnig, en meestal is daar een trouwe groep van leden die er heel serieuze op reageert.
Dat het gros niet eens de moeite neemt zich in te lezen is een feit, maar het is m.i een taak voor de moderatie nieuwkomers daarop te wijzen! Maak daar dan een standaard tekst voor, die je per PB stuurt!!!!
Ik geloof niet dat het een feit is, en dat weet ook jij niet zeker Carp. Ik geloof wel zeker dat er steeds weer mensen zijn die zich niet zo goed inlezen, of dat beter zouden kunnen doen. Dat kan irriteren, maar anderzijds: er is geen verplichting tot inlezen voordat je hier mag posten, nietwaar? Het kan ook gebeuren dat mensen gewoon het spoor bijster zijn, daarvoor hoeven ze niet gestraft te worden.

Ook geloof ik niet dat het een taak van de moderatoren is om mensen te wijzen op een gebrek aan kennis. In mijn ogen gaat moderatie niet zozeer over inhoud, maar over vorm.Wij zijn er slechts om de gesprekken in goede banen te leiden en er voor te zorgen dat het een beetje een prettig leesbaar forum blijft.
Veel onserieuze/idiote info word getolereerd, [.....]
Maar de moderatie heeft er geen probleem mee....
Zoals gezegd zie ik onze rol als moderator niet als die van ballotagecommissie. Het is een openbaar forum en niet opgezet als "stamkroeg voor de incrowd die alles weet over koffie".
Ik wil ervoor waken dat we uiteindelijk eindigen als een stelletje vaste gasten die voornamelijk z'n eigen gelijk zit te bevestigen. Nieuw bloed is mijns inziens essentieel voor een forum. Zodra dat wegblijft is het ten dode opgeschreven.

Gelukkig komen er nog steeds nieuwe leden bij, die soms van aanvankelijke onwetendheid uitgroeien tot de volwaardige betweters die we nu eenmaal zijn (op koffiegebied dan wel) :mrgreen: .
Daar is enig geduld voor nodig. En dat probeer ik ook te hebben, ikzelf ben ook ooit begonnen als nieuwkomer die door de bonen het bos niet meer zag.
Ik ga geen pagina's meer vol typen met politiek correcte antwoorden, omdat de zoveelste TS niet de moeite neemt zich in te lezen en het niet gepast word gevonden met enig sarcasme deze daarop te wijzen!
Dat zou die arme nieuwkomers maar afschrikken zeg.
Dat is je goed recht, maar je hoeft ook niet meteen met sarcasme te reageren. En verwacht moderatie als wij vinden dat je te ver gaat, dat is dan weer ons recht.
Als daar niks aan word gedaan, mag je mij schrappen van t forum. 8-)
Dat is een overweging die je zelf moet maken. Ik zou het jammer vinden als je verdween, maar ik blijf tolerant naar nieuwkomers, net zoals ik dat ben naar de oude rotten die al regelmatig op het randje lopen (of er overheen gaan) van wat ik nog betamelijk vind.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor koffiedikkertje » za 12 jul 2014, 21:51

Hmm..Ik heb heel sterk de neiging om te denken dat er hier een aantal experts posten die als je niet precies hun apparatuur en hun adviezen volgt nogal gauw een arrogante houding aan nemen en je voor een loser houden. Jammer.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor fransg » za 12 jul 2014, 22:12

Nu ja, er zijn ook mensen die binnenvallen, niks willen leren, alleen even willen weten hoe ze hun machine kunnen repareren zonder gereedschap of kennis van elektra, om er met oude koffiebonen een verrukkelijk bakje pleur mee te zetten in de piston ;-)

Oude rotten kunnen nurks overkomen maar die wijsneuzen die trots zijn op hun eigen onwetendheid en daar heel zuinig mee omgaan, liever niets wijzer worden, die kunnen er ook wat van.

Humor zou helpen, en dan bedoel ik niet elkaar flauw voor joker zetten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor @3aan » za 12 jul 2014, 23:21

Ik kan me de frustratie van Carp goed indenken en zeker als er met de botte bijl gemodereerd wordt zonder er ook maar even een redelijke verklaring voor af te geven, er mogen volgens Dikkertje dan een aantal "Experts" rondhangen die anderen afschrikken, maar ik ben het ook met de reactie van Frans wel heel erg eens, het elke keer weer dezelfde antwoorden neerpennen zonder dat er ook maar enige inspanning van TS in meervoud wordt verricht en als er dan geen verwacht antwoord komt dan zijn het "de helpers" die de Zwarte Piet krijgen aangereikt en daar kan me in het geheel niet in vinden, dan heb je ook nog een aantal "stokers" die daar een schijnbaar behagen in scheppen, ik wil geen namen noemen he PICHI?

Nu komt er vast weer een bijdehante opmerking over "de Helpers" en "Zwarte Pieten"
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor Spironski » zo 13 jul 2014, 01:46

Oude rotten kunnen nurks overkomen maar die wijsneuzen die trots zijn op hun eigen onwetendheid en daar heel zuinig mee omgaan, liever niets wijzer worden, die kunnen er ook wat van.

Humor zou helpen, en dan bedoel ik niet elkaar flauw voor joker zetten.
Denken jullie alsjeblieft niet dat ik die wijsneuzen over het hoofd zie, of er niet ook door geïrriteerd word. Dan nog vind ik dat je niet beledigend hoeft te worden.

Maar minstens zo vaak wordt er soms door "oude rotten" al een voorschot op die houding genomen, waardoor het een selffulfilling profecy wordt. En dat vind ik onterecht, het feit dat je bang bent dat iets gaat gebeuren hoeft niet te betekenen dat het ook gaat gebeuren. Ik denk dat enig geduld en zelfrestrictie -en inderdaad een beetje humor (dat is wat anders dan sarcasme)- dan veel heilzamer zouden werken. Houd desnoods gewoon je mond!

Ik denk dat dan vaak zou blijken dat iemand best open staat en wil leren. En uiteindelijk zelfs een waardevol lid van het forum kan worden.
Mocht het vermoeden bewaarheid worden.... ach, dan is iemand meestal ook wel snel weer verdwenen. Ik vind dat dit niet op voorhand al door ons moet worden aangestuurd.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor @3aan » zo 13 jul 2014, 10:27

Zou het nu niet eens tijd worden dat "hulpbehoevenden" zich op een redelijkere manier zouden opstellen en niet steevast van; ik wil dit weten en ik wil een antwoord en wel snel want ik heb wel wat beters te doen.

Bovenstaande wekt wrevel en niet alleen bij mij.

Het zal dan niet met dergelijke tekst gaan, alleen om aan te geven hoe het bij meer leden overkomt.

Misschien wordt het ook tijd om iedereen zich voor te laten stellen liefst met een korte beschrijving van Apparatuur en liefst een Postcode vermeld alleen de Cijfers om sommige antwoorden die plaatsgebonden zouden kunnen zijn te vermijden, het heeft namelijk weinig zin als iemand een Leverancier zoekt en deze persoon woont in Sevenum om dan iemand aan te prijzen die in Wervershoof is gesitueerd, dit zal op geen enkele manier Inbreuk op de Privacy zijn.

Het is altijd wel makkelijk om de ouwe knarren weer de beschuldigende vinger te wijzen, terwijl en soms door de onbenulligheid van TS geen goede antwoorden kunnen worden gegeven, maar die wel verwacht worden.

Dit forum is er toch een voor iedereen,
dus ook voor die ouwe knarren.

Hier even de smileys om te voorkomen dat ik weer als ..... :D :) ;) :lol: :P :mrgreen:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
velvetvinnie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 20:46

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor velvetvinnie » zo 13 jul 2014, 12:21

Het is een lastig issue...

Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om helemaal niet te reageren op vragen, van mensen die echt nul moeite hebben gedaan om zich zelf even in te lezen.
Of bij de gene van wie je bij voorbaat al weet dat er eerst een stoomcursus nodig is, voordat er überhaupt de mogelijkheid bestaat die persoon echt goede adviezen te kunnen geven waar die gene wat aan heeft..

Dan weet je zeker dat er niemand gefrustreerd raakt, of beledigd wordt, maar dan komen er dus heel wat lege topics in dit forum,..

Misschien een leuke taak voor de beheerders van dit topic, om de onwetende en onbenullige topic starter er op een vriendelijke manier op te wijzen dat het verstandiger is om zich even in te lezen en dan opnieuw de vraag te stellen, daarbij gebruik makend van het hier geldende jargon. En dan ook het originele topic te verwijderen?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13247
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorlichting of zieltjes winnen?

Berichtdoor bobbee » zo 13 jul 2014, 12:23

Zonder de personen die de adviezen voor een goede koffie nauwlettend in de gaten houden en die soms op een duidelijk manier uitten zal dit forum al snel een forim worden zonder goede inhoudt met een stel betweters die denken het goed te weten. Zoiets als op fok.nl.... laten we hier alsjeblieft de lat hoog houden en korte metten maken met onzin waarvan duidelijk is dat het niet zal resulteren in een goede bak koffie. Er wordt al zoveel onzin uitgekraamd elders op het Wereld wijde web!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Forumnieuws / Over koffiepraat.nl”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron