Koffiebonen verpakt bewaren

GAEvakYD

Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor GAEvakYD » zo 21 feb 2021, 21:53

Hoi,

Een week of drie geleden heb ik iets te veel bonen bij Fascino besteld. Een proefpakket en 3 zakken van 3 een kilo. Natuurlijk dom want die koffie krijg ik nooit op binnen een maand. Ondertussen heb ik nog 2.5 kilo over denk ik zo.

Ik lees overal dat invriezen een optie is. Maar dat dat zou moeten in kleine porties. Dit lijkt mij wel enorm veel gedoe. Want dan moet je ontdooien per porties / shot las ik ergens. Wat raden jullie aan om te doen? Ik vermoed dat als ik niets doe, de laatste zak zo rond de 2 tot 2.5 maand oud is.

Volgende keer bestel ik maximaal één of twee kilo per keer. :lol:
Gebruikt Rancilio Silvia incl PID en Eureka Mignon Specialita

fransg
Contacteer:

Re: Koffiebonen verpakt bewaren

Berichtdoor fransg » zo 21 feb 2021, 22:59

Hoi, Wat raden jullie aan om te doen?
Van de nood een deugd maken en gaan beleven hoe de smaak zich ontwikkelt. Mogelijk verrast een boon je nog, wanneer die het langer uithoudt dan je zou denken. Ons af en toe je ervaringen ermee melden.

Wel koel bewaren dus niet in een keukenkastje waar een heetwaterleiding door loopt of waar een lamp onder hangt, en donker bewaren, weg van zonlicht.

En ook wat koffie weggeven, daar maak je vrienden mee of je verrast er reeds bestaande makkers mee.

Gedoe met invriezen zou ik niet aan beginnen, voor je het weet doe je heel veel moeite en valt dat ook weer tegen, bij ontdooien condenseert en water op de koude boontjes etc.
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza Forté - COMPAK R120-> GRRR - Mignon XL - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

GAEvakYD

Berichtdoor GAEvakYD » zo 21 feb 2021, 23:07

Haha goede punten. Ik heb helaas geen directe buren die een goede maler/machine hebben. We eentje met een goedkope volautomaat. Misschien maak ik hem wel blij met een kilo mooie bonen. Geen idee of die machine die bonen op waarde kan inschatten maar alles beter dan ze muf laten worden. :lol:

Pti
Contacteer:

Berichtdoor Pti » ma 22 feb 2021, 11:17

Het beste is natuurlijk om niet zo veel koffie in een keer te kopen. Maar nu je er toch al "mee zit" zou ik het wel in gaan vriezen. Tupperware trommeltje erop en vooral even een uurtje goed ontdooien voor je de verpakking open maakt.

GAEvakYD

Berichtdoor GAEvakYD » di 23 feb 2021, 13:26

Yes, goede les van de eerste keer bonen bestellen. :lol: :lol:

Voor nu heb ik mijn buurman er heel blij mee kunnen maken. Die was blijkbaar net verschillende bonen aan het testen. Dus heb ik hem 3x 500gram van verschillende soorten bonen gegeven.

Vermoedelijk kan ik volgende keer bij Fascino beter de 3.95 aan verzendkosten accepteren ipv te veel bonen te bestellen om dat te omzeilen.

Terug naar “Koffie(bonen)”