Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » za 20 mar 2021, 11:35

Prachtig werk!

Die van mij is idd groter, ik persoonlijk vind dat fijn. Dan kun je de koffie walsen. De eerste slok crema vind ik niet lekker.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » za 20 mar 2021, 12:05

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
surging
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 09 mar 2020, 19:00
Locatie: Eindhoven

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor surging » zo 04 apr 2021, 15:35

Afbeelding

Denf Colombia, goed in balans lekkere fruitsmaken zonder dat het te zuur wordt voor melk. Snel gehaald want de Rwanda van Blommers was nog wat te vers, die volgt hierna.
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD

nicholas
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 12:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor nicholas » ma 05 apr 2021, 14:39

Onlangs beslist om meer "old school" donkere brandingen uit te proberen. Heerlijk boterzacht, zeer gebalanceerd en een deugddoend gebrek aan aciditeit ;)
unnamed-7.jpg
Dit was de crossblend van crossroast branderij te Antwerpen
Londinium-Eureka75e-ECM Giotto-Mazzer Major-Fiorenzato T80-

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor we tigers » za 10 apr 2021, 11:33

Thuis gebrande Brazil La Piantã van pti.
Samen met het album van Arthur Verocai uit 1972. Uitstekende Braziliaanse combinatie.
460F6249-6864-499C-91AD-C682173DA398.jpeg
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

ddrkb
Berichten: 6
Lid geworden op: za 13 mar 2021, 17:39

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor ddrkb » di 13 apr 2021, 08:33

Mijn eerste post op dit forum. Sinds een paar maanden ben ik me meer gaan verdiepen in koffie. Na de lauwe filterkoffie zat te zijn ben ik me gaan oriënteren op espressomachines. Via marktplaats een oude ECM Botticelli II gekocht en samen met mijn vader (en beetje hulp van HanR) deze helemaal gerestaureerd. Tevens bij Han de Eureka Mignon Specialita gekocht. Eerst de restjes bonen die we nog hadden opgemaakt (wat onhandig is want tegen de tijd dat je alles goed hebt ingeregeld ben je toe aan je volgende restje bonen) en bij de Brandzaak een zak Yellow Bourbon en Costa Rica besteld. Ik ben verrast hoe de smaak werkelijk verandert met de week! We begonnen met drinken een kleine week na de branddatum. De koffie was wat wrang dus toen nog een weekje laten rusten. Momenteel maal ik in 14.8s 16gram koffie (op stand 2,3 ongeveer) voor een dubbele en zet met een doorlooptijd van 25s ongeveer 32-35 gram koffie met een mooie crema. Nu een paar weken later is het wrange er af, was ie eerder wat zuur maar sinds gisteren lijkt ie wat meer gebalanceerd. Ik ben nog aan het spelen met de doorlooptijd, hij lijkt ook minder zuur als ik 'm 30s laat doorlopen, maar weet niet of dat klopt.
Zoals de beschrijving van Yellow Bourbon zegt een zeer toegankelijke, milde espresso. Echter drinken we vaak cappuccino en dan vallen de smaken toch wel weg. We zijn bijna door deze zak heen, dus de Costa Rica volgt hier na. Verder heb ik enkele suggesties van hier op mijn lijstje staan (Malabar en Cuba van hoofdkwartier). Mijn vriendin houdt meer van zoete espresso en was altijd fan van Colombiaanse bonen. Hebben mensen nog andere suggesties voor bonen die goed met melk gaan?

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor ronald22 » di 13 apr 2021, 08:45

Mijn eerste post op dit forum. Sinds een paar maanden ben ik me meer gaan verdiepen in koffie. Na de lauwe filterkoffie zat te zijn ben ik me gaan oriënteren op espressomachines. Via marktplaats een oude ECM Botticelli II gekocht en samen met mijn vader (en beetje hulp van HanR) deze helemaal gerestaureerd. Tevens bij Han de Eureka Mignon Specialita gekocht. Eerst de restjes bonen die we nog hadden opgemaakt (wat onhandig is want tegen de tijd dat je alles goed hebt ingeregeld ben je toe aan je volgende restje bonen) en bij de Brandzaak een zak Yellow Bourbon en Costa Rica besteld. Ik ben verrast hoe de smaak werkelijk verandert met de week! We begonnen met drinken een kleine week na de branddatum. De koffie was wat wrang dus toen nog een weekje laten rusten. Momenteel maal ik in 14.8s 16gram koffie (op stand 2,3 ongeveer) voor een dubbele en zet met een doorlooptijd van 25s ongeveer 32-35 gram koffie met een mooie crema. Nu een paar weken later is het wrange er af, was ie eerder wat zuur maar sinds gisteren lijkt ie wat meer gebalanceerd. Ik ben nog aan het spelen met de doorlooptijd, hij lijkt ook minder zuur als ik 'm 30s laat doorlopen, maar weet niet of dat klopt.
Zoals de beschrijving van Yellow Bourbon zegt een zeer toegankelijke, milde espresso. Echter drinken we vaak cappuccino en dan vallen de smaken toch wel weg. We zijn bijna door deze zak heen, dus de Costa Rica volgt hier na. Verder heb ik enkele suggesties van hier op mijn lijstje staan (Malabar en Cuba van hoofdkwartier). Mijn vriendin houdt meer van zoete espresso en was altijd fan van Colombiaanse bonen. Hebben mensen nog andere suggesties voor bonen die goed met melk gaan?
Welkom aan koffie boar
Gefeliciteerd met je ECM Botticelli II

Leuk om te horen hoe enthousiast je bent begonnen en dat de wereld van koffiebonen is geopend.
Ik ben zelf een liefhebber van de Malabar. Deze bestel ik bij David Joosen, ook forum lid. (Het Brandhuys)
Als je met deze boon begint en je hebt vragen stel ze dan gerust want het is een moeilijke harde boon maar zeer lekker.

Ook leuk om te horen dat je koffie afneemt bij verschillende branderijen.
Als je van zoete espressos houdt, zoals mijn partner dan moet je zeker voor de Malabar kiezen, daar zitten veel chocolade tonen in.
Verder bonen uit Brazilië zijn in het algemeen zoet van smaak zoals de Yellow Bourbon en zeker van Brandzaak!
Succes
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor we tigers » di 13 apr 2021, 10:23

Leuk om te lezen. Ik vind het een ideale lockdown hobby ook. Elke keer reis ik weer de hele wereld over met behulp van een lekker kopje koffie. Allemaal verschillende landen en regio's proberen en je eigen smaakvoordeuren ontwikkelen. Superleuk.


Ik drink deze ochtend deze Ethiopier van Sprout uit Eindhoven. Wordt geafficheerd met de kreet Strawberry Milkshake 2.0 en verdomd, ik begrijp hem nog ook. Lichte roast, super fruitig zonder knallend zuur te zijn en je haalt echt dat randje aardbei eruit. Gekke ervaring, maar erg smakelijk!
IMG_7043.JPG
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor ronald22 » di 13 apr 2021, 11:26


IMG_7043.JPG
Kreeg je het kopje erbij?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor doubleb » di 13 apr 2021, 11:57

Drink momenteel een Ethiopië Sidamo van Woodstock Coffeeroasters (een lokale brander hier). Eerste keer Sidamo, moet zeggen dat ik laaiend enthousiast ben!
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten