Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2201
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor omeCo » wo 30 aug 2023, 10:14

De laatste tijd voornamelijk dark roast genuttigd maar nu weer eens een medium gebrande boon, de Peru Cajamarca. Met een zuurtje. Grappig hoe smaak zich ontwikkelt; ik begin dat zuurtje eindelijk te waarderen.

Afbeelding

Swirlyespresso
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 27 feb 2023, 11:30
Locatie: Den Haag

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Swirlyespresso » za 02 sep 2023, 09:01

Beste koffie van het jaar denk ik, ga hem volgende week ook als espresso proberen.Afbeelding

Sent from my SM-S906B using Tapatalk

Decent DE1 - P64 - Kafatek MC6

fob
Berichten: 166
Lid geworden op: do 06 apr 2023, 14:32

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fob » za 02 sep 2023, 09:28

Was ik ook benieuwd naar vanwege dit filmpje op YouTube met Lance Hedrick. Maar ik was te laat, want hij was al op. Wel een rare vogel trouwens.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5680
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » za 02 sep 2023, 19:22

Okee een heel verhaal, ik ben bij een nieuw koffiezaakje geweest in Rotterdam aan de Vlietlaan Kralingen. Vriendelijke jongelui, prachtige apparatuur, alles in kleur, koffie was heerlijk, de croisalsants ook. Stond een Bentwood maler, een Mahlkönig EK 43 met duo maalkamers, een kleine en grote 2 groeps Vittoria Arduin prima. Espresso een Ethiopiërs, heerlijk fris en fruitig. Heb 2 zakken gekocht.

Nieuwe ervaring, kleine boontjes, wat kleurverschil in branding, na maling erg licht maalsel. Zie verschil qua kleur met de boon van Fascino.
Ik vermoed een light roast, ik vermoed een kleine keiharde boon.

Om standaard 1:2 brewratio te behalen, maling fijner afgesteld. Etzmax liep erop vast. Beveiliging ging aan o.a. zich uitend dat de aan- en uitknop terugschoot in een permanent uit. Na schoonmaak actie werkt de Etzmax weer perfect. Nu wat bonen door de Olympus gehaald, fijne maling. Deze krachtpatser ragde deze harde kleine boontjes er wel door heen, maar er een fatsoenlijke espresso eruit halen, iedere poging bleef zonder vruchtbaar resultaat uit.

Oplossing??? Bonen gewoon klote?? Misschien dat ik een pondje naar huize Goddijn kan zenden? Kijken wat Frans ervan vindt?

Afbeelding

Afbeelding


AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15282
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » za 02 sep 2023, 19:46

Ja leuk! Dan geef ik ze hier eens op hun flikker 😊

En meet ik de hardheid en de kleur.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13340
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » za 02 sep 2023, 20:33

Met pre infusie spelen. En hogere temp om die lichte bonen wat smaak af te katen geven. Maar blijft lastig hoor zulk spul.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3291
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Pti » za 02 sep 2023, 20:35

Een bekende sprak laatst met van: "Veel te licht gebrande hippe kutzooi." En die term zal ik niet snel vergeten :mrgreen:

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor namor » za 02 sep 2023, 22:05

Probeer misschien ook als filter of aeropress.
Dat is echt een geweldige filter boon

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5680
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » za 02 sep 2023, 23:37

Een bekende sprak laatst met van: "Veel te licht gebrande hippe kutzooi." En die term zal ik niet snel vergeten :mrgreen:
Ja die natural van jullie was tongstrelende. De kleur, kleurschakering en hardheid deden mij het ergst vermoeden.

Afbeelding


Laatst gewijzigd door gilleko B. op za 02 sep 2023, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5680
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » za 02 sep 2023, 23:37

Ja leuk! Dan geef ik ze hier eens op hun flikker Afbeelding

En meet ik de hardheid en de kleur.
Maandag gaat er een minimaal een pond naar je op de post! DankAfbeelding

Afbeelding




Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sinkshot en 10 gasten