Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor namor » wo 27 sep 2023, 12:57

Ik denk dat je het goed hebt verwoord en het moet ook wel echt passen in je straatje qua smaakprofiel.

Persoonlijk zal ik er nooit meer bestellen. Afbeelding

Toen bij Frans op zijn londinium viel het ook tegen met de Inacio Soares roast en de Brooklyn blend. Frans heeft het nogmaals geprobeerd in een soort van weapons of mass destruction modus om de smaak eruit te knallen maar nee, slap en saai. De columbiaanse Sweet Valley roast wil ik niet eens over hebben, nog steeds misselijk van, blehh :oops:

Wat een wereld van verschil tussen zijn eigen gebrande bonen, die waren zelfs fantastisch in mijn eigen profitecje. :D
Als Frans geen lekkere koffie van die bonen kon uitpersen dan is het inderdaad een hopeloze roast.
En ja... bonen van Frans zijn altijd culinaire hoogstandjes. Perfecte combinatie van skils, smaak, verstand van techniek en zeer kwalitatief 'groen material'.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15283
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » wo 27 sep 2023, 13:15

Het fameuze 'groene materiaal' komt van Pti en dan kan er verder weinig mis gaan ook ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5680
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » wo 27 sep 2023, 13:16

De light roast bonen kunnen natuurlijk ook nog gedoneerd worden aan met hoodies getooide Ajax supporters. Erwtenpijp erbij aan gaan met die bonen bij de Arena




Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13340
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » wo 27 sep 2023, 13:31

De light roast bonen kunnen natuurlijk ook nog gedoneerd worden aan met hoodies getooide Ajax supporters. Erwtenpijp erbij aan gaan met die bonen bij de ArenaAfbeelding

Afbeelding
Die verdienen niks. En die van de andere clubs ook niet. Ja, een pilletje als laatste redmiddel...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13340
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » do 28 sep 2023, 21:26

dan kunnen de meteoriet-bonen van Spicekix erbij om de maalschijven een kosmisch vuur aan de schenen te leggen.
Ja die bedoel ik, die stuur ik nu aan Bobbee en Manduca!
Ik heb de koffiebonen ontvangen en hoewel ik "schrok" van de ultra light roast heb ik er een heerlijke filterkoffie mee kunnen maken direct in de eerste poging, compleet tegengesteld van wat ik had verwacht. De smaak zat vol met aardbei en choco! Heerlijk, wel wat droog op de tong. Ik heb er wel echt van genoten. Omdat ze zo licht gebrand zijn moet je ze wel flink op hun flikkert geven en vooral de tijd om smaak af te geven was mijn idee. Dus zo gezegd, zo gedaan.
Ik heb 20 gram gepakt en gemalen met de Comandante (keiharde boontjes, grappig die weerstand met malen) op stand 25. Vervolgens in de Hario Switch, water net van de kook (dus flink heet) erop geschonken: 250ml. Dit 3 minuten laten trekken, korst gebroken en laten doorlopen tot de switch leeg was. Af laten koelen en ja, een heerlijke filterkoffie! Aardbei en Choco zoals ik zei. Morgen weer 1 brouwen! Erg leuk en moet zeggen dat als je dit als brander zo licht kunt branden en deze smaken erin achter kunt laten ik wel echt onder de indruk ben. Als espresso kan ik mij niet voorstellen dat je hier iets uit kunt halen , misschien met een lange pre infusie maar dat ga ik niet doen. Als filterkoffie vind ik het heerlijk! Dank voor het opsturen! Ga ik van genieten.
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15283
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » do 28 sep 2023, 21:33

Mooi man! Blij da'k ze niet heb weggemikt ;-)

Heb zelf geen enkele ambitie om de procedure middels handmaling en filter onder de knie te krijgen ;)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5680
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » do 28 sep 2023, 21:34

Filterkoffie mbv commandante is bij mij ook gelukt (op advies van Namor), had dat ook aangegeven, maar voor Espresso gemalen met Etzmax zwaar ongeschikte boon.




manduca
Berichten: 908
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor manduca » vr 29 sep 2023, 07:14

Ik ga vandaag of morgen ff proeven. Gisteravond net terug uit Londen. Maar bedankt voor het opsturen!
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5680
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » vr 29 sep 2023, 10:02

Als alle deskundigheid over deze bonen is uitgekristalliseerd dan ga ik wellicht eens terug om daar koffie te drinken.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5680
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » vr 29 sep 2023, 10:20

dan kunnen de meteoriet-bonen van Spicekix erbij om de maalschijven een kosmisch vuur aan de schenen te leggen.
Ja die bedoel ik, die stuur ik nu aan Bobbee en Manduca!
Ik heb de koffiebonen ontvangen en hoewel ik "schrok" van de ultra light roast heb ik er een heerlijke filterkoffie mee kunnen maken direct in de eerste poging, compleet tegengesteld van wat ik had verwacht. De smaak zat vol met aardbei en choco! Heerlijk, wel wat droog op de tong. Ik heb er wel echt van genoten. Omdat ze zo licht gebrand zijn moet je ze wel flink op hun flikkert geven en vooral de tijd om smaak af te geven was mijn idee. Dus zo gezegd, zo gedaan.
Ik heb 20 gram gepakt en gemalen met de Comandante (keiharde boontjes, grappig die weerstand met malen) op stand 25. Vervolgens in de Hario Switch, water net van de kook (dus flink heet) erop geschonken: 250ml. Dit 3 minuten laten trekken, korst gebroken en laten doorlopen tot de switch leeg was. Af laten koelen en ja, een heerlijke filterkoffie! Aardbei en Choco zoals ik zei. Morgen weer 1 brouwen! Erg leuk en moet zeggen dat als je dit als brander zo licht kunt branden en deze smaken erin achter kunt laten ik wel echt onder de indruk ben. Als espresso kan ik mij niet voorstellen dat je hier iets uit kunt halen , misschien met een lange pre infusie maar dat ga ik niet doen. Als filterkoffie vind ik het heerlijk! Dank voor het opsturen! Ga ik van genieten.
Afbeelding
Bobbee dank voor het uitgebreide verslag, als ik straks thuis ben, werp ik de bonen door de Commandante en de Moccamaster.

Afbeelding




Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron