Opzoek naar meer chocolade / notachtige tonen in espresso

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Opzoek naar meer chocolade / notachtige tonen in espresso

Berichtdoor yakneev » za 01 feb 2020, 07:55

Hoi allen.

Na mijn nieuwe sprong in espresso krijg ik een goede espresso uit mijn machine. Kan leuk speen met doorlooptijd en dose om zo smaak te veranderen. Het valt me echter op dat enorm vee verse roasters lichte bonen verkopen. Heb nu bijvoorbeeld de vintage espresso blend van hoofdkwartier, en ook een Brazilië van man met de
Bril koffie. En vind ze alle bij een flink zuurtje hebben. Je proeft daardoor we complexere smaken wat volgens mij wel betekend dat de extractie goed is. Want als ik hem nog langzamer laat doorlopen wordt het eerder zoutig maar blijft er een beetje een zuurtje. Bij snellere doorloop knallen m’n vullingen er uit.

Ik heb ook een hele donkere branding getest waarvan ik geen brand datum kon vinden dus zal
Minder vers zijn. Boontje was wel erg ver want hij was helemaal gaan glanzen. Die koffie smaakt eerdere beetje verbrand. Maar totaal geen zuurtje.

Anyhow wat adviseren jullie eens te proberen??
Bij veel koffietentjes krijg je veel meer echte koffie caramel, chocola, noten. En minder fruit (wat ik bij filter wel lekker vind)




Sent from my iPhone using Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Opzoek naar meer chocolade / notachtige tonen in espresso

Berichtdoor bobbee » za 01 feb 2020, 08:01

Welke machine en maler gebruik je hiervoor?

Temperatuur kan omhoog en fijner malen+lager doseren om zuurtje weg te werken en meer richting chco/noot/caramel te gaan.
Man met bril niet meer proberen, die branden erg licht dus als dat niet je ding is....
Ga voor een Brazilië met standaard medium roast of een Indonesië. Die zijn minder zuur. Brazil staat bekend om zijn chocolade smaak.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Opzoek naar meer chocolade / notachtige tonen in espresso

Berichtdoor cremalover » za 01 feb 2020, 08:22

Wat Bob zegt.
Hoofdkwartier heeft een lekkere Yellow Bourbon.Weinig zuur en lekker.Of anders zelf gaan branden met thuisbrandertje.Kun je ze stoken naar eigen believen.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Opzoek naar meer chocolade / notachtige tonen in espresso

Berichtdoor Pti » za 01 feb 2020, 08:57

Welke machine en maler gebruik je hiervoor?

Temperatuur kan omhoog en fijner malen+lager doseren om zuurtje weg te werken en meer richting chco/noot/caramel te gaan.
Dat en/of je zetratio iets omhoog gooien, dus bijvoorbeeld 16 in 40 uit met een Brazil voor een mooie zachte romige espresso. Proef maar eens de eerste helft versus de tweede helft van een shot, de zuren zitten vooral aan het begin van de extractie.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron