Help wat doe ik fout?

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor mr Blanc » za 15 feb 2020, 14:47

Volgens mij is de temp OK, maar durf dit niet zeker te zeggen heb niet echt de mogelijkheid om dit op n goede manier t testen. Ik denk dat t vooral komt door te vers de koffie gebruiken maar dat zal later duidelijk moeten worden! Ook ben ik redelijk donker gebrand gewend (word volgens mij het meeste gebruikt in de horeca) dus het is ook gewoon een ander soort smaak waar ik aan moet wennen. Blijft een zoektocht koffie!
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor cremalover » za 15 feb 2020, 15:46

Jullie hebben gelijk...te weinig info sorry:

Heb bonen van het hoofdkwartier gekocht:
- Bonen van de maand: Flores Bajawa koffie heeft uniek smaakprofiel met rijke notige smaken, veel natuurlijke suikers en een licht sinaasappel aroma
- Yellow bourbon, een zachte, geurige koffie met geroosterde noten, karamel en limoen. Veel body en een lange chocolade afdronk.

Ik had de bonen van de maand gebruikt, dus niet de yellow bourbon nog.

Mn zetratio is 1:2

Branddatum is 5feb dus dat zou nog iets te vers kunnen zijn, al had ik deze smaakervaring bij andere verse bonen.

Het kan zijn dat de koffie gewoon niet mijn smaak is en dat ik een ander idee heb bij de espressosmaak.

Als ik het vergelijk met Nespresso, hier heb je ook verschillende smaken maar alle smaken naar de "bekende" koffie smaak. Met verse bonen beleef ik dat toch wat anders. Veel meer overheersend zuurtje ofzo.

Misschien is het mijn smaak maar kan ook goed zijn dat ik gewoon iets fout doe. Vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt voor t meedenken.
Volgens mij heb je last van het syndroom van Cremalover.
Is behandelbaar.Gewoon donker gebrande koffie kopen van zuid italiaanse makelij.
Wat ook wil helpen is de temeratuur van je boiler opschroeven.
Ik zit zelf erg hoog wat dat betreft.
1.45 Bar!
Mijn koffie is voor mij een stuk beter geworden hierdoor.
1.2 of 1.45 is een wereld van verschil.Alle nare smaken zijn verdwenen als sneeuw voor de zon.
Schaam je trouwens niet als je niet van zuurdere koffie houdt.Therapie heb je ook niet nodig.

Je zou een van deze eens kunnen proberen:
https://www.vanpommeren.nl/koffie/Espre ... gram-Bonen

https://www.vanpommeren.nl/koffie/Espre ... gram-Bonen

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor bobbee » za 15 feb 2020, 20:20

Jawel, je moest je kapot schamen! Jij ook Cremalover. Heetgebakerd...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor mr Blanc » zo 16 feb 2020, 10:54


Volgens mij heb je last van het syndroom van Cremalover.
Is behandelbaar.Gewoon donker gebrande koffie kopen van zuid italiaanse makelij.
Wat ook wil helpen is de temeratuur van je boiler opschroeven.
Ik zit zelf erg hoog wat dat betreft.
1.45 Bar!
Mijn koffie is voor mij een stuk beter geworden hierdoor.
1.2 of 1.45 is een wereld van verschil.Alle nare smaken zijn verdwenen als sneeuw voor de zon.
Schaam je trouwens niet als je niet van zuurdere koffie houdt.Therapie heb je ook niet nodig.

Je zou een van deze eens kunnen proberen:
https://www.vanpommeren.nl/koffie/Espre ... gram-Bonen

https://www.vanpommeren.nl/koffie/Espre ... gram-Bonen
🤣 Haha gelukkig ik ben niet de enige! Ga is een donkerder gebrande boon proberen! Wat betreft de temp vind ik dat lastig heb een isomac zafiro kan de de temp wel draaien maar geen indicatie qua temp of druk! Zou je toch aanbevelen hier is mee te spelen? Enige referentie hoeveel ik moet draaien voor bepaalde temp verhoging?

Thanks!
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor cremalover » zo 16 feb 2020, 15:58


Volgens mij heb je last van het syndroom van Cremalover.
Is behandelbaar.Gewoon donker gebrande koffie kopen van zuid italiaanse makelij.
Wat ook wil helpen is de temeratuur van je boiler opschroeven.
Ik zit zelf erg hoog wat dat betreft.
1.45 Bar!
Mijn koffie is voor mij een stuk beter geworden hierdoor.
1.2 of 1.45 is een wereld van verschil.Alle nare smaken zijn verdwenen als sneeuw voor de zon.
Schaam je trouwens niet als je niet van zuurdere koffie houdt.Therapie heb je ook niet nodig.

Je zou een van deze eens kunnen proberen:
https://www.vanpommeren.nl/koffie/Espre ... gram-Bonen

https://www.vanpommeren.nl/koffie/Espre ... gram-Bonen
🤣 Haha gelukkig ik ben niet de enige! Ga is een donkerder gebrande boon proberen! Wat betreft de temp vind ik dat lastig heb een isomac zafiro kan de de temp wel draaien maar geen indicatie qua temp of druk! Zou je toch aanbevelen hier is mee te spelen? Enige referentie hoeveel ik moet draaien voor bepaalde temp verhoging?

Thanks!
Als er een pressostaat op zit kun je de druk opvoeren en de koffie proberen.Zolang je binnen de veiligheidsmarge van de machine blijft kan er weinig gebeuren.
Welke temp. mijn koffie heeft boeit me niet.Ik stel af op smaak.
Pressostaat instellingen doen bij koude machine.Lijkt me beter.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor HanR » ma 17 feb 2020, 07:46

Thermostaat van het soort dat op Zaffiro zit kun je niets over zeggen. Behalve onnauwkeurig worden ze in de loop van de tijd slechter.
Een manier om in de buurt van de "goede" temperatuur te komen is de volgende:
Thermostaat naar maximaal draaien. Daarna steeds 1/4 slag terugdraaien totdat je geen kokend water aan het douchescherm meer hebt.
Als je zo ver bent steeds met 1/8 terugdraaien. Daarbij beoordelen op smaak.
Betere oplossing is een pid inbouwen.
Je hebt dan van een matige machine een best goede machine.
Je mag ook wel een keer langs komen (Rotterdam).
Dan kun je met behulp van mijn temperatuurmeter je Zaffiro thermostaat afstellen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor mr Blanc » ma 17 feb 2020, 08:40

Thermostaat van het soort dat op Zaffiro zit kun je niets over zeggen. Behalve onnauwkeurig worden ze in de loop van de tijd slechter.
Een manier om in de buurt van de "goede" temperatuur te komen is de volgende:
Thermostaat naar maximaal draaien. Daarna steeds 1/4 slag terugdraaien totdat je geen kokend water aan het douchescherm meer hebt.
Als je zo ver bent steeds met 1/8 terugdraaien. Daarbij beoordelen op smaak.
Betere oplossing is een pid inbouwen.
Je hebt dan van een matige machine een best goede machine.
Je mag ook wel een keer langs komen (Rotterdam).
Dan kun je met behulp van mijn temperatuurmeter je Zaffiro thermostaat afstellen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk
Hi HanR thanks voor de comment! Ik woon in Capelle dus dat is misschien best de moeite waard! Ook heb ik al wel is gelezen over PID maar kon tot nu toe nog niet echt een geschikte vinden (misschien heb je goede suggesties hiervoor). Ik zal van de week is proberen zelf wat te draaien aan de thermostaat moet je hier telkens lange tussenposen tussen laten?

Nogmaals bedankt
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor HanR » ma 17 feb 2020, 09:06

Goed punt van die tussenpauze.
Lastig te zeggen. Is ook afhankelijk van de hoeveelheid water dat je doorspoelt om de boel af te koelen. Met water doorspoelen totdat het verwarmingselement uitschakelt kom je een heel eind.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor mr Blanc » wo 19 feb 2020, 16:26

Ff korte feedback...bonen een weekje laten uitgassen doet wonderen. Ook mn maler wat meer ingemalen en afgesteld en de smaak is al stukken beter! Binnenkort nog is spelen met de temperatuur! Thanks voor alle tips zo ver iig.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Rosalie
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 08 jul 2020, 15:17

Re: Help wat doe ik fout?

Berichtdoor Rosalie » vr 07 aug 2020, 09:58

Misschien zit ik hier verkeerd maar de titel van deze post is wel toepasselijk voor mij. Ik ben helemaal nieuw in de wereld van malers, half automaten maar heb naar zeggen mede van jullie forum leden wel een goede set in huis. Gisteren heb ik de Eureka specialita ontvangen en als extraatje kreeg ik 2 zakken koffie van het merk medellin. Na veel oefenen heb ik nog steeds geen crema laag kunnen krijgen. Ligt dit puur aan de bonen? Of kan ik technisch nog iets hieraan doen qua instellingen oid?


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten