Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Olivier91
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 mar 2020, 21:52

Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Berichtdoor Olivier91 » ma 21 sep 2020, 11:26

Dag allemaal,
Na de aanschaf van mijn nieuwe machine (Mara X) en maler (Niche Zero) ben ik allerlei soorten bonen aan het uitproberen. Nu uitgekomen op een dark roast boon van een lokale koffiebrander in Haarlem. Hij kon mij niet vertellen wanneer de koffie gebrand is maar wel dat dit 'altijd verse koffie' is (rode vlaggen??).
Nu loop ik tegen het volgende aan: wat ik ook doe, ik krijg geen goede extractie. Zie foto:
Extractie.jpg
Foto extractie
Wat ik reeds heb geprobeerd:
1. Super fijn malen
2. Super grof malen
3. Alles tussen 1 en 2 in

De druk loopt niet verder op dan 3-4 bar dus daar zal het wel aan liggen, maar wat is de oorzaak?. Wat mij opviel is dat het filterbakje (IMS 12-18 gram) wel erg vol zit met 18 gram (komt dit door de dark roast?), de dosering verlagen naar resp. 17, 16, 15 mag ook niet baten. Krijg steeds dezelfde waardeloze extractie.

Hebben jullie nog ideeën? Kan het aan de boon liggen? Misschien toch te vers? Of te oud? Is een dark roast nou eenmaal moeilijk te bereiden?
Ik weet het even niet meer.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Berichtdoor Marcje » ma 21 sep 2020, 12:49

Rode vlaggen idd, en erg raar dat een brander de branddatum niet weet.
Zou voor mij een reden zijn om daar geen bonen te kopen.

Ik zou dan ook eerst eens beginnen met verse boontjes, en dan pas de apparatuur verdenken.
dus...

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Berichtdoor Pti » ma 21 sep 2020, 12:51

Lijkt op ouwe meuk :shock:

Olivier91
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 mar 2020, 21:52

Re: Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Berichtdoor Olivier91 » ma 21 sep 2020, 14:36

Mmmm. Best gek. Heb een andere boon van hem en die functioneert prima. Dit zou juist een hardloper moeten zijn. Hij zegt dat ie bijna dagelijks vers brandt maar weet niet wat hij er daarna mee doet qua opslag. Overigens zei hij ook dat de koffie 24 uur na branden al te drinken is? In schril contrast wat ik overal lees..
Ook stond hij een beetje vaag te knipperen toen ik het had over een brew ratio? Al valt mij op dat weinig mensen in koffiewinkels deze term kennen/gebruiken.
Waarschijnlijk kom ik niet in de juiste :D

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Berichtdoor we tigers » ma 21 sep 2020, 14:38

Nu uitgekomen op een dark roast boon van een lokale koffiebrander in Haarlem. Hij kon mij niet vertellen wanneer de koffie gebrand is maar wel dat dit 'altijd verse koffie' is (rode vlaggen??).
Dit zegt volgens mij nu genoeg. Je hebt fantastische spullen staan, dus ik zou het sowieso bij de bonen zoeken. Helemaal met bovenstaande.
Succes ermee!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5585
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Berichtdoor gilleko B. » ma 21 sep 2020, 17:02

Zou inderdaad zak bonen kopen met branddatum van een goede brander.

Bij een nieuwe boon die je niet kent is het even aanklooien om de juiste maalgraad tbv juiste doorloop te krijgen.

Je zou toch bij een gelijke maalgraad en gewijzigde doseringen verschil in doorloop moeten zien.

Heb je de maalgraad al zo fijn gehad dat het er alleen een beetje uitdruppelt? En vanaf daar met kleine stapjes grover zetten. Of blijft het er maar doorheen gushen? Dan zullen de bonen wel klote zijn, ervan uitgaande dat je maler goed functioneert!

Zie op de foto een te dikke straal, erg licht en dun, en niet geheel verdeeld over het oppervlak van het filter. Das nie goed.







Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Berichtdoor turboyeast » ma 21 sep 2020, 17:40

LS.,
Als je gaat experimenteren met nieuwe spulletjes is het wel goed om -in ieder geval- lekkere verse boontjes te hebben.
Er zijn talloze leuke webshops die (gratis) kersverse bonen verzenden. Het is vanuit technisch oogpunt gewoon helemaal niet nodig om concessies te doen en lokaal naar een brander te gaan.
Probeer eens:
De Grande Alta van Fascino
De Adola van Blommers

Kan gewoon niet misgaan!
Verder zijn er nog veel meer goede/leuke webshops zoals pti's Hoofdkwartier en/of Bjorn's Dutch Barista.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Olivier91
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 27 mar 2020, 21:52

Re: Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Berichtdoor Olivier91 » ma 21 sep 2020, 19:53

Dankjewel voor de reacties!
Er zijn talloze leuke webshops die (gratis) kersverse bonen verzenden. Het is vanuit technisch oogpunt gewoon helemaal niet nodig om concessies te doen en lokaal naar een brander te gaan.
Yes, al e.e.a. uitgeprobeerd online maar wil graag de lokale middenstand een kans geven. Dit was een leerzame les. Had nota bene van tevoren gebeld met de vraag of ie vers brandde. Never trust a man on his word.. maar wel de branddatum ;).
Heb je de maalgraad al zo fijn gehad dat het er alleen een beetje uitdruppelt? En vanaf daar met kleine stapjes grover zetten. Of blijft het er maar doorheen gushen? Dan zullen de bonen wel klote zijn, ervan uitgaande dat je maler goed functioneert!
Het blijft maar gaan! Zat met m'n Niche helemaal bij de Turkse koffie stand zonder enig verschil te merken.

Off topic:
Voor beginners zoals ik leuk om een lijstje met vragen te maken om na te gaan of degene voor je daadwerkelijk verstand heeft van koffie. Was helemaal in het begin bij een Simon Levelt winkel en die man (nb eigenaar) raadde mij af om te wegen, 2 maatschepjes was altijd voldoende. Brew ratio ook nog nooit van gehoord. Kan mij herinneren dat ie ook over een Rolls Royce begon, ook dat zag ik hier later terug haha.
Of is dit al ergens besproken?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Berichtdoor fransg » ma 21 sep 2020, 20:18

Voor beginners zoals ik leuk om een lijstje met vragen te maken om na te gaan of degene voor je daadwerkelijk verstand heeft van koffie. Was helemaal in het begin bij een Simon Levelt winkel en die man (nb eigenaar) raadde mij af om te wegen, 2 maatschepjes was altijd voldoende. Brew ratio ook nog nooit van gehoord. Kan mij herinneren dat ie ook over een Rolls Royce begon, ook dat zag ik hier later terug haha.
Of is dit al ergens besproken?
Is nog niet gedaan volgens mij, leuk als je dat wil verzamelen!!

"De Rolls Royce onder de (etc)" is een hele goeie, ook een extreem brede uitleg van "vers gebrand", claim van "1 jaar houdbaar". Vreemde namen aan melanges en raar opkijken als je vraagt waar de bonen vandaan kwamen. "Piston" is ook een woord dat wat ik maar even 'de oplichter' noem graag gebruikt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Heeeeeeeeeelp bij donker gebrande boon

Berichtdoor Keyser » ma 21 sep 2020, 21:14

"Twee maatschepjes is altijd voldoende", heerlijk om dan samen met de verkoper dat in de praktijk uit te proberen met verschillende bonen

Één vraagje: heb je wel je Niche gekalibreerd?



Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron