Gebrand.nl

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor NielsB » za 15 aug 2009, 17:49

Ja die. Ik denk dat de Mandheling beter geschikt is voor een cappuccino.
Micra&Ultra

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor 2linker » ma 27 aug 2018, 08:32

Ik schop dit draadje maar eens omhoog, omdat ik geen andere links naar gebrand.nl vond.

Ik kocht er vorige week voor het eerst eens koffiebonen: de Malabar en de Mandheling. Bij de Malabar viel me iets raars op toen ik de zakken uit de verzenddoos haalde. Er zaten vetvlekken op. Toen ik de zak openmaakte, zag ik dat de bonen enorm vettig waren: de vetdruppels zaten erop. Een beetje schudden in de zak en er ontstonden nog meer vetvlekken op de zak. Klopt het dat de bonen dan veel te zwaar gebrand zijn? Het lukt me ook niet om een echt lekkere koffie te zetten met mijn La Pavoni. Voor mijn smaak is hij al snel veel te bitter.
De Mandheling heb ik nog niet opengemaakt, maar daar zitten geen vetvlekken op, dus ik verwacht dat die beter is.
Is gebrand.nl zo'n zware brander? Of heb ik gewoon pech gehad?
Filter: Lido E/Aeropress
Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari
Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor bobbee » ma 27 aug 2018, 09:24

Er zijn mensen die zo'n branding lekker vinden. Ik niet. En een Malabar wordt nog weleens wat donkerder gebrand omdat het een gefermenteerde boon is. Dat zijn van die standaard vuistregels voor deze boon... Ik denk dat ze daar van gebrand.nl de gebaande paden volgen? Ik heb persoonlijk nog nooit wat geproefd van hun koffies.
Heb je contact opgenomen om deze vraag aan hun voor te leggen? Wellicht gaat het om een fout of gaan ze hun best doen om jou tevreden te houden. Zo niet, kun je alsnog hier aankloppen om het te melden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor fransg » ma 27 aug 2018, 10:54

Bonen kunnen best zo donker gebrand zijn dat ze een vettig laagje krijgen.

Voor mij zijn ze dan doorgaans niet meer interessant, maar voor anderen is het juist goed.

Een kwestie van smaak, zoals je zelf ook zegt:
Voor mijn smaak is hij al snel veel te bitter.
Ook maakt het veel uit wat je ermee doet, hoe je (welke) maler precies afstelt, hoe heet je Pavoni is afgesteld, hoe lang je pre-infusie is, hoeveel druk je op de hefboom zet om de koffie eruit te persen, hoe snel de doorloop is etc.
Het lukt me ook niet om een echt lekkere koffie te zetten met mijn La Pavoni.
Mogelijk ben je andere bonen / branding gewend en heb je e.e.a. nog niet weten aan te passen. Dat kan men de brander niet aanrekenen.

Ik had jaren geleden eens voor de vakantie een paar kg bonen besteld maar toen die binnenkwamen bleken die bitter/verbrand te smaken. Ik wilde snel de binnenstad in fietsen om dan vlak voor vertrek een aantal pakken andere bonen te halen, toen ik besloot ze eerst eens op mijn Pavoni te testen. Prachtig!! De wat donkerder branding kwam er met de wat lagere temperatuur, veel lagere pre-infusiedruk en lagere extractiedruk van de hand-hefboom mooi, vol, zoet en interessant complex uit. Vooral voor de vakantiemakkers, die mijn koffie voorheen soms wat "zuur" noemden, was dit een aangename verrassing. Geen 'moeilijke' koffie voor hen.
Ik kocht er vorige week voor het eerst eens koffiebonen: de Malabar en de Mandheling.
Dan heb je, misschien bij toeval, wel meteen twee zeer eigenaardige koffiesoorten gekozen. Over de Malabar kun je online van alles lezen, een interessante geschiedenis. Bonen die veel te verduren krijgen en daardoor een excentriek effect hebben. Iets voor liefhebbers van die dingen. De Mandheling ziet er als groene boon al vaak afschrikwekkend uit, heeft als het een beetje tegenzit veel werk en toewijding nodig, maar kan dan, na branding, heel gaaf smaken, eventueel moeten dan nog de wat erg zonderlinge boontjes er voor het malen uit worden gesorteerd en weggegooid.

Mijn advies: niet mopperen maar ervan leren, dan heb je d'r veel meer plezier van.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor 2linker » ma 27 aug 2018, 12:15

Over de Malabar kun je online van alles lezen, een interessante geschiedenis.
De Malabar was mij al bekend, juist vanwege de rijke smaak die ik er met de Pavoni uit krijg. Ik kocht ze tot nu toe bij Koffiebranderij Boon in Den Haag. Daar heb ik ze nooit zo vettig gekregen. Ik ga dus zeker gebrand.nl aanschrijven hierover.

Mijn sterke voorkeur ligt bij de lichtere brandingen. Gebrand.nl kan dus gewoon mijn smaak niet zijn.
Filter: Lido E/Aeropress

Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari

Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor Pti » ma 27 aug 2018, 15:32

Malabar is ook bijzonder lastig om goed te branden. Als je niet heel vroeg voor FC begint met het afvoeren van warmte raak je de controle gegarandeerd kwijt en knalt de branding zo door naar tweede krak. Met glanzende bonen als gevolg, welke sommige mensen inderdaad heerlijk vinden.

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor 2linker » di 28 aug 2018, 20:04

Nou, een vreemde reactie gekregen van gebrand.nl. In eerste instantie weten ze aan het warme weer, maar toen ik aandrong, erkenden ze dat het 'wellicht' toch wat donkerder dan gebruikelijker was gebrand.
Voor liefhebbers van lichte brandingen lijkt gebrand.nl mij in ieder geval minder geschikt.
Filter: Lido E/Aeropress

Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari

Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor fransg » di 28 aug 2018, 22:20

Ja dat klinkt vreemd.

Als ze weten welke datum / batch op je zak staat, kunnen ze vast ook nagaan hoe ze hebben gebrand, welk gewichtsverlies (meer wijst op donkerder) profiel of log-aantekeningen en ook exact welke tint ze hebben gemeten voor ze het gingen inpakken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
2linker
Berichten: 49
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 19:09
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor 2linker » do 30 aug 2018, 08:16

Als ze weten welke datum / batch op je zak staat, kunnen ze vast ook nagaan hoe ze hebben gebrand, welk gewichtsverlies (meer wijst op donkerder) profiel of log-aantekeningen en ook exact welke tint ze hebben gemeten voor ze het gingen inpakken.
Vast niet. Ik citeer uit de mail: "Ik kan mij niet herinneren dat ik de Malabar bijzonder donker gebrand heb."
Ik weet wel dat ik vanaf nu alleen branders kies die bekend staan als lichtere branders.
Filter: Lido E/Aeropress

Espresso: Niche Zero (was Macap MXA)/La Pavoni Stradivari

Functioneel: DeLonghi Magnifico S

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Gebrand.nl

Berichtdoor @3aan » do 30 aug 2018, 13:05

Gisteren gebrand! Over 10 dagen Vlammen!Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron