Op zoek naar gefermenteerde smaken

Gebruikersavatar
surging
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 09 mar 2020, 19:00
Locatie: Eindhoven

Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

Berichtdoor surging » do 25 aug 2022, 14:15

Komt natuurlijk wel best tot uiting bij lichtere brandingen.
Ik vind juist dat die wat 'gekkere' boontjes het heel goed doen als ze tijdens het branden wat steviger billenkoek krijgen, een kleine extra uitbrander als het ware. De soms wat magere aanstellerige balletboontjes komen dan met stevige poten op de grond te staan en douwen een ferme kont in je mond waarbij die gekke smaakjes net wat extra's geven zonder dat die de overhand hebben.
Dan zal het persoonlijke voorkeur zijn, of ik heb er te weinig van getest. Heb eens van Blommers een anaerobic processed koffie gekocht die ik heel simpel/onuitgesproken vond smaken. Dat kan ook prettig zijn, maar dan koop ik liever een simpele boon voor 1/3 van de prijs bij hoofdkwartier/beanbrothers/fascino...
Profitec Pro 700 flow control - Compak E5 OD

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

Berichtdoor fransg » do 25 aug 2022, 14:31

anaerobic processed koffie gekocht die ik heel simpel/onuitgesproken vond smaken. Dat kan ook prettig zijn, maar dan koop ik liever een simpele boon voor 1/3 van de prijs bij hoofdkwartier/beanbrothers/fascino...
Het gaat ook niet alleen om 'gefermenteerd' en dergelijke maar ook om welke boon waarvandaan hoe vers en hoe door wie precies gebrand.

Bonen uit pretentieuze dure pakjes met snobistische teksten smaken niet per sé lekkerder...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

Berichtdoor gilleko B. » do 25 aug 2022, 14:55

anaerobic processed koffie gekocht die ik heel simpel/onuitgesproken vond smaken. Dat kan ook prettig zijn, maar dan koop ik liever een simpele boon voor 1/3 van de prijs bij hoofdkwartier/beanbrothers/fascino...
Het gaat ook niet alleen om 'gefermenteerd' en dergelijke maar ook om welke boon waarvandaan hoe vers en hoe door wie precies gebrand.

Bonen uit pretentieuze dure pakjes met snobistische teksten smaken niet per sé lekkerder...
Zeker en vast, zoals Kopi Luwak. Wat achterlijk gedoe.

Afbeelding


Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6427
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

Berichtdoor cremalover » do 25 aug 2022, 18:53

Komt natuurlijk wel best tot uiting bij lichtere brandingen.
Ik vind juist dat die wat 'gekkere' boontjes het heel goed doen als ze tijdens het branden wat steviger billenkoek krijgen, een kleine extra uitbrander als het ware. De soms wat magere aanstellerige balletboontjes komen dan met stevige poten op de grond te staan en douwen een ferme kont in je mond waarbij die gekke smaakjes net wat extra's geven zonder dat die de overhand hebben.
Dan zal het persoonlijke voorkeur zijn, of ik heb er te weinig van getest. Heb eens van Blommers een anaerobic processed koffie gekocht die ik heel simpel/onuitgesproken vond smaken. Dat kan ook prettig zijn, maar dan koop ik liever een simpele boon voor 1/3 van de prijs bij hoofdkwartier/beanbrothers/fascino...
Al eens Douwe Egberts geprobeerd? Op het pak staat dat ze langzaam gebrand zijn. Geen idee hoe langzaam. Een uur? Een half uur?
Maar is wel erg lekker bakkie. En gewoon uit rek bij Appie of Jumbo.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

Berichtdoor pichichi » za 27 aug 2022, 20:38

A sort-of glossary of coffee processes

https://christopherferan.com/2022/08/19 ... processes/

Inclusief een mooie analogie naar de muziekindustrie in de introtekst ook!

In het blog-artikel ook de link naar "het" (zeer bruikbare) bestand:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
Bijlagen
A sort-of glossary of coffee processes - Processes.pdf
(165.33 KiB) 60 keer gedownload
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

Berichtdoor fransg » za 27 aug 2022, 22:06

Goed artikel!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Jd gouda
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 dec 2021, 19:59

Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

Berichtdoor Jd gouda » zo 28 aug 2022, 07:21

Niet gehinderd door enige kennis: wat is anaerobic processed? Is dit weer anders als natural of washed of een andere benamingbervoor?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

Berichtdoor fransg » zo 28 aug 2022, 07:47

in de spreadsheet van de extra link wordt daar hel veel van uitgelegd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Jd gouda
Berichten: 49
Lid geworden op: wo 08 dec 2021, 19:59

Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

Berichtdoor Jd gouda » zo 28 aug 2022, 09:13

Super.
Die had Ik nog niet door gespit.
Genoeg leesvoer 😀

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Op zoek naar gefermenteerde smaken

Berichtdoor ErikvW » zo 28 aug 2022, 10:31

Niet gehinderd door al teveel ervaring; de Myanmar van HK is op mijn pallet redelijk "funky". Wat kan ik verwachten van gefermenteerde of andere bijzondere behandelingen?
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten