Slow food en koffie

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Slow food en koffie

Berichtdoor Joste » vr 09 jun 2023, 11:31

De Slow food beweging is ooit gestart door Carlo Petrini in Italia, als protest tegen de opening van een Mc Donalds ergens in Rome. Inmiddels proberen ze het bewustzijn ten aanzien van goed eten te bevorderen. Daarbij wordt uitgegaan van producten uit de eigen regio, en worden "vergeten groenten" weer op het menu gezet. De beweging is inmiddels wereldwijd actief, ook in Nederland. Inmiddels hebben ze zelfs een universiteit van gastronomische wetenschappen opgezet in Pollenzo in Piemonte, Italia. Zie ook: https://www.slowfood.com/


Slow food heeft ook aandacht voor koffie. Daarom breng ik dit ook graag hier onder de aandacht. Ze hebben een 'coffee coalition team' dat zich sterk maakt voor "good, clean and fair coffee", en die geregeld ook nog eens nieuwsbrieven verspreid. Al met al is dit misschien ook iets voor jullie. Voor de liefhebbers die dit gedachtengoed een warm hart toedragen, zie https://slowfood.nl/
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Slow food en koffie

Berichtdoor gilleko B. » vr 09 jun 2023, 17:30

Tis gek, ik juich het echt toe van ik allemaal heb gelezen. Mijn vrouw, zoon en ik houden erg van culinair eten. Maar zo af en toe heb ik gewoon intens de behoefte (terwijl ik niet echt een vleeseter ben) om mijn tanden in zo'n whopper of big Mac te zetten. Ik vind dat op zijn tijd erg lekker met een zak altijd half warme tot koude Franse frieten erbij met die gele mayo.







Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Slow food en koffie

Berichtdoor omeCo » ma 12 jun 2023, 17:33

Dit topic komt een beetje slow op gang…

Ik heb de link nog niet beroerd maar loop op voorhand tegen een probleem aan: producten uit de eigen regio. Dat wordt of emigreren naar bijvoorbeeld Zuid Amerika, waar de boontjes groeien, of een ander drankje gaan brouwen. Eikeltjes koffie bijvoorbeeld.

Maar ik zal eens gaan lezen hoe men het wel bedoelt.
Eerst gadogado maken met lokale groenten maar niet-lokale saus en rijst.

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 898
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Slow food en koffie

Berichtdoor Joste » ma 12 jun 2023, 20:58

Het is geen religie hoor! Maar de filosofie erachter spreekt mij aan.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5645
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Slow food en koffie

Berichtdoor gilleko B. » di 13 jun 2023, 22:30

Zo ist.




Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1507
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Slow food en koffie

Berichtdoor Dirk Jan » vr 30 jun 2023, 20:37

Wij wonen in een Cittaslow gemeente. Cittaslow is gebaseerd op het gedachtegoed van SlowFood. Even kort door de bocht en in mijn woorden:
Men zag de Amerikaanse fastfoodketens oprukken met hun dominante cultuur en veel koolhydraten. Men zag dat de lokale restaurantjes en winkeltjes het moeilijk kregen en zo werden de lokale lokale producten en eetcultuur weggedrukt. En daarmee kwam ook een deel van de samenhang in de gemeenschap onder druk te staan. Daarop wilde men een tegenreactie. Dat werd SlowFood. Die "men", dat waren in eerste instantie Italiaanse burgemeesters.

Ik zie de Slow beweging dan ook meer door de bril van: "Laat je niet iets opdringen (fast-food) waarvan anderen (Food Multinationals) vinden dat jij dat nodig hebt."

Dat vertaal ik voor mijzelf naar meer zaken: Maak je bijvoorbeeld niet afhankelijk van de grote tech reuzen. Zo kies ik voor Linux als besturingssysteem en draai ik als het even kan Opensource software en hou ik Google en Apple buiten mijn mobiele telefoon.

Vertalen we dit naar de koffie dan zou ik zeggen: kies voor een lokale brander en niet voor de grote koffie multinationals. Kies voor de lokale vakmensen die de machines verkopen en restaureren. En zo bijdragen aan de sociale structuur in jouw directe leefomgeving.

Soms kost het iets meer geld of tijd, maar soms is het kosteloos en kan je misschien op een andere manier bijdragen. Maar het heeft vooral te maken in wat voor wereld je wilt leven denk ik.

En natuurlijk is het niet altijd zwart - wit, nuanceer waar jij wilt nuanceren.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron