Vietnamese koffie

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Vietnamese koffie

Berichtdoor Verenjano » di 14 nov 2023, 20:09

Wie drinkt het wel eens?

Ik was een week in Ho Chi Minhstad op bezoek bij mijn zus en heb vrijwel alleen maar ca phe sua da gedronken, oftewel (85-100% robusta) koffie met gecondenseerde melk op ijs. En ik vind het heerlijk :mrgreen: bitter, zoet, geweldige geur, waarschijnlijk rampzalig voor je tanden.

Sinds ik thuis ben, maak ik het in de v60. Want geen zin om de traditionele filtertjes aan te schaffen. De keuken staat al vol genoeg. Uiteraard wel met Vietnamese koffie, en dan warm. In de zomer komt er ijs bij.

Nog meer liefhebbers hier?
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Vietnamese koffie

Berichtdoor bobbee » di 14 nov 2023, 20:28

Ken het niet maar kan mij herinneren dat Frans een keer dit op youtube heeft gedeeld waarin 1 van zijn koffie-makkers het maakt.

Kun je het recept delen hoe jij het maakt?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Vietnamese koffie

Berichtdoor bobbee » di 14 nov 2023, 20:51

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Vietnamese koffie

Berichtdoor bobbee » di 14 nov 2023, 20:55

En zie in de reacties erin dat een Vietnamese dit filmpje tipt;

https://youtu.be/L7tu6rxinKU?si=qCMIPz1jCTZMt2So
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

De B. Cormorant
Berichten: 542
Lid geworden op: zo 03 feb 2019, 19:08

Re: Vietnamese koffie

Berichtdoor De B. Cormorant » di 14 nov 2023, 21:04

Ik drink in Cambodja iets gelijkaardigs koffie met ijs en gecondenseerde melk.
Hier maak ik soms een supercharged versie. Eenmaal meegenomen naar het werk om te laten proeven maar de meeste konden de cafeïne niet aan.

Mijn versie, geen echt recept maar een startpunt. Ook niet puur wat je vraagt maar mischien is het wel wat
240g koffie iets grover gemalen in een pluche, linnnen zak,.. dan vliegt die in een 2L pot met deksel met een beugelsluiting vd Ikea . Daar doe ik wat koud water op zodat alles goed onder staat, goed schudden (lang leve de beugelsluiting), ijs opdoen en in de ijskast. Als het ijs gesmolten is terug ijs op tot hij vol is. Een week laten staan en elke dag een paar keer goed schudden.
Na een week de pouch eruit, een deel in een glas tot ongveer halfweg, afhankelijk vh uur en de mood evt wat whiskey, een goede portie gecondenseerde melk, eens heel goed roeren, dan glas vullen met ijs, lange lepel om te roeren en een drinkrietje dat niet van papier is.

En dan genieten, afhankelijk vh aantal glazen en je tolerantie van cafeïne en evt alcohol iets doen van wandelen,lopen

En als weetje, redelijk wat Cambodjaanse groene koffiebonen gingen toen naar Vietnam en werden daar ineens Vietnamese koffie. Prijs was minder in Cambodja toen en veel plantages zitten in de grensstreek

Gebruikersavatar
robinfcb
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 19 jun 2022, 13:55

Re: Vietnamese koffie

Berichtdoor robinfcb » di 14 nov 2023, 21:08

Cà Phê Đen, lekker hoor!

Afbeelding
According to Miss Sương, the owner of one of the oldest coffee shops in Saigon (109/36 Nguyen Thien Thuat street, District 3, HCM), the secret of Vietnamese coffee is in roasting coffee beans with butter.
🟤 Ascaso Steel Uno PID × Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO 🟤

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Vietnamese koffie

Berichtdoor Verenjano » di 14 nov 2023, 21:16

Leuk om te zien!

Het gerommel met het filtertje dat je hier ziet was voor mij ook een reden om ze niet te gebruiken.

Een zaak in Ho Chi Minhstad (opgezet door een Nederlander) gebruikt overigens een aangepast 'phin' filter. Die gebruikt niet dat filtertje dat hij in de video bovenop de koffie legt, maar een extra microfilter onderin. Dat filter lijkt een beetje op de metalen filters die je ook voor een Aeropress kan kopen. Ik had er een mee moeten nemen..

Hoe dan ook, ik doe het als volgt:

Voor 2 koppen:

- 21 gram koffie, Trang Nguyen Creative 1
- Om en nabij 320 gram water, 96 graden
- Standaard V60 filter
- V60 decanter
- 2 eetlepels gecondenseerde melk per kopje. In Vietnam gebruiken ze het merk Longevity, maar dat is grappig genoeg eigendom van Friesche Vlag. Ik haal hier dus Friesche Vlag

De procedure is vrij standaard v60, volgens mij:

1. Water opwarmen, gecondenseerde melk in kopjes doen
2. Filter spoelen met heet water, water weggooien
3. koffie in filter
4. 50 gram water opschenken
5. 30 seconden bloom
6. Opgieten tot ongeveer 200 gram
7. Koffie 1 keertje doorroeren
8. Laten zakken, daarna de rest opgieten
9. Wachten tot alles is doorgelopen
10. Koffie in kopjes gieten, bovenop de melk
11. Doorroeren, klaar. Genieten.

Het mag lekker zoet zijn, de koffiesmaak blijft zeer goed overeind.

Toch te zoet naar je smaak? Volgende keer minder melk. Te bitter? Meer melk.

Zomer? Long drink glas met ijsblokjes vullen, koffie overgieten wanneer die klaar is, rietje erin.

Als ik alleen voor mezelf zet, gebruik ik de V60 dripper op een glas, dan heb je toch een beetje dat kekke druppel effect van de koffie op de melk :lol:
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
Verenjano
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 20:02
Locatie: Zeist

Re: Vietnamese koffie

Berichtdoor Verenjano » di 14 nov 2023, 21:22

Ik drink in Cambodja iets gelijkaardigs koffie met ijs en gecondenseerde melk.
Hier maak ik soms een supercharged versie. Eenmaal meegenomen naar het werk om te laten proeven maar de meeste konden de cafeïne niet aan.

Mijn versie, geen echt recept maar een startpunt. Ook niet puur wat je vraagt maar mischien is het wel wat
240g koffie iets grover gemalen in een pluche, linnnen zak,.. dan vliegt die in een 2L pot met deksel met een beugelsluiting vd Ikea . Daar doe ik wat koud water op zodat alles goed onder staat, goed schudden (lang leve de beugelsluiting), ijs opdoen en in de ijskast. Als het ijs gesmolten is terug ijs op tot hij vol is. Een week laten staan en elke dag een paar keer goed schudden.
Na een week de pouch eruit, een deel in een glas tot ongveer halfweg, afhankelijk vh uur en de mood evt wat whiskey, een goede portie gecondenseerde melk, eens heel goed roeren, dan glas vullen met ijs, lange lepel om te roeren en een drinkrietje dat niet van papier is.

En dan genieten, afhankelijk vh aantal glazen en je tolerantie van cafeïne en evt alcohol iets doen van wandelen,lopen

En als weetje, redelijk wat Cambodjaanse groene koffiebonen gingen toen naar Vietnam en werden daar ineens Vietnamese koffie. Prijs was minder in Cambodja toen en veel plantages zitten in de grensstreek
Dit zou ik graag eens proeven, want het klinkt heerlijk...maar wat een werk :shock:

Grappig van die Cambodjaanse bonen, dat hebben ze me in Vietnam niet verteld ;)
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Vietnamese koffie

Berichtdoor bobbee » di 14 nov 2023, 22:04

Leuk om te zien!

Het gerommel met het filtertje dat je hier ziet was voor mij ook een reden om ze niet te gebruiken.

Een zaak in Ho Chi Minhstad (opgezet door een Nederlander) gebruikt overigens een aangepast 'phin' filter. Die gebruikt niet dat filtertje dat hij in de video bovenop de koffie legt, maar een extra microfilter onderin. Dat filter lijkt een beetje op de metalen filters die je ook voor een Aeropress kan kopen. Ik had er een mee moeten nemen..

Hoe dan ook, ik doe het als volgt:

Voor 2 koppen:

- 21 gram koffie, Trang Nguyen Creative 1
- Om en nabij 320 gram water, 96 graden
- Standaard V60 filter
- V60 decanter
- 2 eetlepels gecondenseerde melk per kopje. In Vietnam gebruiken ze het merk Longevity, maar dat is grappig genoeg eigendom van Friesche Vlag. Ik haal hier dus Friesche Vlag

De procedure is vrij standaard v60, volgens mij:

1. Water opwarmen, gecondenseerde melk in kopjes doen
2. Filter spoelen met heet water, water weggooien
3. koffie in filter
4. 50 gram water opschenken
5. 30 seconden bloom
6. Opgieten tot ongeveer 200 gram
7. Koffie 1 keertje doorroeren
8. Laten zakken, daarna de rest opgieten
9. Wachten tot alles is doorgelopen
10. Koffie in kopjes gieten, bovenop de melk
11. Doorroeren, klaar. Genieten.

Het mag lekker zoet zijn, de koffiesmaak blijft zeer goed overeind.

Toch te zoet naar je smaak? Volgende keer minder melk. Te bitter? Meer melk.

Zomer? Long drink glas met ijsblokjes vullen, koffie overgieten wanneer die klaar is, rietje erin.

Als ik alleen voor mezelf zet, gebruik ik de V60 dripper op een glas, dan heb je toch een beetje dat kekke druppel effect van de koffie op de melk Afbeelding
Dank je, ik ga het proberen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6427
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Vietnamese koffie

Berichtdoor cremalover » wo 15 nov 2023, 06:51

Wie drinkt het wel eens?

Ik was een week in Ho Chi Minhstad op bezoek bij mijn zus en heb vrijwel alleen maar ca phe sua da gedronken, oftewel (85-100% robusta) koffie met gecondenseerde melk op ijs. En ik vind het heerlijk :mrgreen: bitter, zoet, geweldige geur, waarschijnlijk rampzalig voor je tanden.

Sinds ik thuis ben, maak ik het in de v60. Want geen zin om de traditionele filtertjes aan te schaffen. De keuken staat al vol genoeg. Uiteraard wel met Vietnamese koffie, en dan warm. In de zomer komt er ijs bij.

Nog meer liefhebbers hier?
Ik heb altijd Vietnamese Robusta liggen.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron