Wat drink je nu?

paulk
Berichten: 7
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 20:06

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor paulk » do 11 sep 2014, 20:11

Ok, ik ben vrijwel door mijn eerste kilo pittige Fascino budgetkoffie heen, en ik heb mijn mening toch wel bij moeten stellen t.o.v. mijn eerdere post. Ik merkte dat ik de laatste weken steeds minder zin kreeg in espresso. Ik dacht eerst dat dat kwam omdat ik een paar dagen wat ziekjes ben geweest, maar gaandeweg begint het me toch echt duidelijk te worden dat het komt doordat ik de koffie niet lekker vind. In de eerste plaats denk ik dat de milde variant voor mij beter was geweest, maar daarnaast heeft de koffie een bepaalde nasmaak, waarvan ik de aard niet zo goed kan beschrijven. Het lijkt een beetje op de geur van diesel, maar dan wat minder doordringend. Die smaak hangt dus al dagen in mijn mond, en die maakt dat ik af en toe bijna met een boog om mijn espresso-apparaat heen loop. :o (overigens wil dat niet zeggen dat die koffie slecht is, het is een persoonlijke voorkeur).
De Grande Alta, die ik ook had besteld, is overigens een stuk lekkerder. Zachter, genuanceerder.

Anyway, de Fascino budgetkoffies lijken het voor mij niet te gaan worden. Dat wordt toch wat meer geld uitgeven voor iets waar ik wel van kan genieten.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Spironski » do 11 sep 2014, 23:29

Maar hoe oud was de koffie onderhand? Wat je omschrijft kan ook gebeuren bij oude boontjes, heb ik het idee.

En inderdaad kan ziekte erg ingrijpend zijn voor je smaak. Het is altijd één van de eerste dingen die ik opmerk als ik bezig ben ziek te worden: geen zin meer in koffie. En dat duurt dan best een tijdje voordat ik de zin weer terug krijg.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

paulk
Berichten: 7
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 20:06

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor paulk » vr 12 sep 2014, 09:23

De koffie is gebrand op 18 aug, en ik heb hem in de vriezer bewaard, in kleine hoeveelheden. Dat de koffie oud is lijkt me dus niet.

Ziekte kan er best mee te maken hebben hoor, ik heb ook het idee dat ik mijn smaak nog steeds niet helemaal terugheb, ook al ben ik al anderhalve week niet meer ziek. Maar daarnaast denk ik dat deze koffie me (ongemerkt) gewoon een beetje is gaan tegenstaan, misschien deels omdat ik hem sowieso wat te pittig vond.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » vr 12 sep 2014, 09:54

Ik vond de pittige budget bonen destijds ook niet lekker. De milde vond ik wel lekker van wat ik nog weet. Met een brew ratio van 50% en een vst bakje veel te intens.
Lijkt erop dat jij ook wat lichter gebrande bonen lekkerder zult vinden. Vriezer ben ik geen voorstander van, komt de smaak niet ten goede. Dat is mijn ervaring.
Koop ook gewoon een gene cafe... :grin: ;-)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Roaldl
Berichten: 36
Lid geworden op: di 12 feb 2013, 20:02
Locatie: Zwijndrecht

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Roaldl » di 16 dec 2014, 19:48

Goppion Nativo in de molen gegooit vanavond, ben benieuwd!

mccheng
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 17 dec 2014, 14:00

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor mccheng » wo 17 dec 2014, 16:08

Drink nu Marley Coffee Buffalo Soldier......

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Erik82 » wo 17 dec 2014, 16:37

Steek er nog eentje op.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Erik82 » zo 25 jan 2015, 19:24

Klein cadeautje van mijn zusje uit New York. Twee koffies van Parlor Coffee.

Afbeelding

De bonen zijn erg licht gebrand en op de site staat geen info op waar ze precies voor zijn gebrand dus maar even een mail over gestuurd. De Ethiopië kwam erg lekker uit de Kalita en de Colombia was met wat moeite ook goed uit de Strega.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor goosman » ma 26 jan 2015, 17:13

Indian Monsooned Malabar, gebrand door Straat Magellaan. Smakt verrekkes !
Quickmill 2820 / Carimali M1

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor pichichi » ma 26 jan 2015, 23:28

@Erik82: gekke vraag misschien, maar mag ik (één van) die wonderschone zakjes als ze leeg zijn van je overnemen? Naast het professioneel sparen van espressokopjes met logo´s (http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... it=+kopjes) bewaar ik als amateur zoveel mogelijk verschillende lege koffiezakken. Om ooit nog eens een muur (of inmiddels wel twee of zelfs al drie!) mee te behangen.. :roll: :lol:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron