Wat drink je nu?

Moccatini
Berichten: 3
Lid geworden op: di 05 jan 2016, 10:51

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Moccatini » do 07 jan 2016, 11:16

Zelf zojuist overgestapt van Kenia naar sulawesi kalosi en hierna de nieuwe ethiopië Proberen .

ik vond de kenia als espresso zelf ook beter maar hij komt ook mooi tot zijn recht als cold brew (fris fruitig)
Victoria arduino gravimetric 2gr ,2x mythos one , cleverdripper, chemex,

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Erik82 » wo 09 mar 2016, 16:27

Gisteren wat bonen bij Lot61 gehaald in Amsterdam. Alles wat ze hadden was op 29-2 gebrand wat duidt op een niet heel regelmatige verversing van de bonen in de koffiebar. Dit fenomeen zie ik vaker in de koffiebars van de Nederlandse branders. Voor echt verse bonen zul je dan via internet moeten bestellen en niet zelf halen.

Voor filter de Kenia AA Kiunyu en voor espresso de Lot61 blend en de Nicaragua Walter Picado. De branding van Lot61 is iets donkderder dan bijvoorbeeld het Koffielab, DBC of Caffeenation maar zeker niet te donker. De kwaliteit van de bonen is erg goed en haalt het niveau van de eerder genoemde branders.

Enige nadeel aan Lot61 is de prijs. Deze is aanzienlijk hoger dan de welbekende branders met gemiddeld 10 euro per 250gr (en vaak zelfs meer). Wat dat betreft denk ik dat je vooral ook extra betaald voor de locatie waar ze zitten. Bij DBC heb je bijvoorbeeld COE bonen voor die prijs en die zijn dan weer echt beter. Een aanrader dus maar wel erg duur voor wat je krijgt.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor pichichi » wo 09 mar 2016, 22:07

Alles wat ze hadden was op 29-2 gebrand wat duidt op een niet heel regelmatige verversing van de bonen in de koffiebar.
Ik vind het nog wel meevallen, een week ´oud´, juist prima à point zou ik zeggen! Bovendien, hoe vaak krijg je nu de kans om een op een schrikkeldag gebrande koffie te drinken?! Zeg nou zelf ;)
Voor echt verse bonen zul je dan via internet moeten bestellen en niet zelf halen.
Zouden ze dan wél ´verse(re)´ bonen opsturen...? Ik betwijfel het, dus: fifo-methode.
Enige nadeel aan Lot61 is de prijs. Deze is aanzienlijk hoger dan de welbekende branders met gemiddeld 10 euro per 250gr (en vaak zelfs meer). Wat dat betreft denk ik dat je vooral ook extra betaald voor de locatie waar ze zitten.
Ze zitten behoorlijk hoog in de boom inderdaad, deze Aussie en Mancunian.. Prijzen zijn dan ook gelijkwaardig aan ´hun thuis´. Dat pikken we hier minder snel. Locatie zal nog wel meevallen, anderen in Amsterdam weten het ook binnen de perken te houden. En ze hebben dit jaar geen stand op het ACF dus daar kan de prijsstelling ook niets mee te maken hebben, noch een eventueel gebrek aan verse(re) roasts vanwege voorbereidingsdrukte...
Enige nuance misschien dat ze (vorig jaar) bonen van Finca Tamana hadden, waar Tim Wendelboe vrij nauw aan gelieerd is (dus aan de prijs dan sowieso) en tegenwoordig zelfs buurman van is met zijn Finca El Suelo (leuk om te volgen wel, check Instagram/Twitter).
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
ThomS
Berichten: 20
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 21:45

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor ThomS » do 07 apr 2016, 21:29

Tijd voor een schopje :lol:

Na een tijdje bij Fascino te hebben besteld vond ik het wel eens tijd om over te stappen op wat andere smaken. Ik begon de zuurtjes te missen... Dit keer voor Giraffe Roasters gegaan en eerste indruk is lekkerrrrr.

Ben nu begonnen met 'The Blend'. De smaak van Ethiöpische bonen blijft me intrigeren, hoewel deze niet te overheersend is in deze koffie.

Levering was overigens perfect: maandag de 4e gebrand. Dinsdag de 5e in huis!
IMG_0893.JPG
Espresso: ECM Giotto Premium, Gaggia Factory G106, Compak K6
Filter: Hario V60, Solis Scala 166
Travel/office: Aeropress, Porlex Mini

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Jochen_P » vr 08 apr 2016, 00:52

Ik zit ook aan de Ethiopische bonen (van Fascino), als die op zijn haal ik de Peru Tunki uit de vriezer :)
De Ethiopië Sidamo is na de Grande Alta mijn favoriet!
_____________________________________________________________________________________________
Lelit PL41EM
Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Jochen_P » vr 22 apr 2016, 14:34

Peru Tunki van Fascino. 17g in en 40g eruit in 45 sec. Heerlijk!
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed

Gebruikersavatar
ThomS
Berichten: 20
Lid geworden op: do 14 jan 2016, 21:45

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor ThomS » vr 22 apr 2016, 16:11

Ik zit ook aan de Ethiopische bonen (van Fascino), als die op zijn haal ik de Peru Tunki uit de vriezer :)
De Ethiopië Sidamo is na de Grande Alta mijn favoriet!
Peru Tunki van Fascino. 17g in en 40g eruit in 45 sec. Heerlijk!
Grappig, zowel de Peru Tunki als de Espresso Grande Alta zijn precies de twee koffies van Fascino die bij mij ook het hoogst scoren. Die Espresso Grande Alta is heerlijk.

Zit zelf momenteel aan de Ethiopië Yirgacheffe Borboya van Giraffe.
Espresso: ECM Giotto Premium, Gaggia Factory G106, Compak K6

Filter: Hario V60, Solis Scala 166

Travel/office: Aeropress, Porlex Mini

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Jochen_P » vr 22 apr 2016, 16:48

Ik zit ook aan de Ethiopische bonen (van Fascino), als die op zijn haal ik de Peru Tunki uit de vriezer :)
De Ethiopië Sidamo is na de Grande Alta mijn favoriet!
Peru Tunki van Fascino. 17g in en 40g eruit in 45 sec. Heerlijk!
Grappig, zowel de Peru Tunki als de Espresso Grande Alta zijn precies de twee koffies van Fascino die bij mij ook het hoogst scoren. Die Espresso Grande Alta is heerlijk.

Zit zelf momenteel aan de Ethiopië Yirgacheffe Borboya van Giraffe.
Giraffe Coffee, die ga ik onthouden ;)

Grande Alta is mijn favoriet tot nu toe. De Peru Tunki vind ik heel lekker maar is iets te weinig uitgesproken. Misschien te gebalanceerd voor mij...?
Heb zonet een kg Rwanda Muganza en een kg Brazil Ondas da Mantiqueira besteld. Van die Rwanda had ik een proefpakketje gekregen en was me erg goed bevallen. Kan niet wachten om er verder mee te experimenteren :D
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Erik82 » vr 22 apr 2016, 18:07

Hier nu voor espresso van het Koffielab de El Salvador Himalaya en Villa Galicia en de Nicaragua El Bosque. Van Caffénation de Little Green Bag wat een blend is van een Colombia en een Malawi.

Voor filter van het Koffielab de El Salvador Himalaya en de Kenia Gathaiti.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Jochen_P
Berichten: 387
Lid geworden op: za 13 feb 2016, 12:43

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Jochen_P » vr 22 apr 2016, 18:49

Jammer dat Het Koffielab niet naar België verzend. Beetje een gemiste kans...
_____________________________________________________________________________________________

Lelit PL41EM

Eureka Olympus Hi-speed


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron