Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
eleonardo
Berichten: 106
Lid geworden op: wo 09 jan 2013, 00:03

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor eleonardo » zo 24 mar 2013, 14:14

Afwisselend de Espresso Grande Alta van Fascino, Costa Rica Puente de Tarrazu Yellow Honey microlot en de Ethiopia Operation Cherry Red! Washed Woltuma Sidamo 2 van De Groene Boon.

Alle 3 heerlijke bonen maar vooral de Costa Rica is erg lekker en vol van smaak. Blijft toch één van mijn favorieten.
Deze ga ik van de week bestellen, op meanbeans (gebrand dus). Ben benieuwd (:
Carpe diem, bitx!

lekkerbakkiekoffie
Berichten: 93
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 09:38

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor lekkerbakkiekoffie » di 02 apr 2013, 17:50

Vandaag een guatamala San Rafael urias van single estate coffee.nl uit de chemex gedronken. Heerlijk, weer eens heel iets anders in de positieve zin van het woord, fris en vol van smaak. Helaas wel wat oudere bonen, moet even kijken of ik ze zelf rechtstreeks bij hun kan bestellen, zie nu de optie niet op hun website.
uploadfromtaptalk1364917805202.jpg

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor @3aan » di 02 apr 2013, 20:34

Vandaag een guatamala San Rafael urias van single estate coffee.nl uit de chemex gedronken. Heerlijk, weer eens heel iets anders in de positieve zin van het woord, fris en vol van smaak. Helaas wel wat oudere bonen, moet even kijken of ik ze zelf rechtstreeks bij hun kan bestellen, zie nu de optie niet op hun website.
uploadfromtaptalk1364917805202.jpg
Die lui hebben het niet zo op particulieren, hebben het een tikkie hoog in de bol, stonden ook op de laatste koffiebeurs beleef koffie samen met enkele andere leveranciers, kreeg een cappu door een van de heren van s.e.c. voorgeschoteld en dan aangestampt met de elektrische studenten tamper, dat was echt kundig eh nee onkundig eh klungelig en die bakte er niets van, koffie maken ging niet lukken.

De beste man probeerde een koffie te malen en tampte toen met bovengenoemd apparaat draaide toen de PF ondersteboven om te laten zien hoe mooi die tamp gezet was, je snapt het wel de inhoud belande op de vloer, 2e poging dito, 3e tja vreemd genoeg die ook, eerst kreeg de pf de schuld die was te warm toen was de pf te droog en die daarna met een vochtige doek uitgedroogd, tja toen was de afstelling van de tamper de schuld, er kon het bij hem niet in dat de afstelling van de molen de schuldige was, dat is onze eigen koffie en die gaat mee naar elke beurs, mijn vraag wanneer die molen afgesteld was? werd beantwoord met als die eenmaal goed staat hoef je er nooit meer wat aan te doen, bij de vierde poging getampt en toen niet omgedraaid en koffie van gezet met een doorloop van hooguit 12 seconden, en die gasten geven Barista trainingen.? :o :mrgreen:

PS ik wilde dit voorval eigenlijk helemaal nooit vertellen uit respect aan de oprichters van dit forum, helaas werd het me nu een beetje teveel en moest het even kwijt !!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor pichichi » di 02 apr 2013, 22:40

fris en vol van smaak
Helaas wel wat oudere bonen
:?:
M.i. juist ´wat´ overdreven en krom hoor.
Ik zie roast dates van 26 en 27 feb staan. da´s krap 5 weken geleden.

Ik weet hoe nauw sommigen het nemen, maar deze termijn is prima (mits luchtdicht, gekoeld bewaard etc)

Heb zelf nog geen koffie van SEC genoten, vind het er wel aantrekkelijk uitzien verder.
Maar ja,... het gaat om de binnenkant hè :lol:

@@3aan: toch wel categorie ´goed verhaal´ hoor, je ziet het voor je.. :roll:
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Erik82 » wo 03 apr 2013, 07:37

Ik zie roast dates van 26 en 27 feb staan. da´s krap 5 weken geleden.

Ik weet hoe nauw sommigen het nemen, maar deze termijn is prima (mits luchtdicht, gekoeld bewaard etc)
5 weken geleden is zelfs voor filter al wat oud. Voor espresso is 2,5-3 weken toch echt de max. Luchtdicht en gekoeld bewaard is in zekere zin waar dat ze niet binnen 2 weken onbruikbaar zijn maar na 2,5-3 weken is het toch echt over. De bonen zijn dan volledig ontgast en dus onbruikbaar geworden voor espresso. Bij espresso wil je namelijk de reactie hebben van de CO2 uit de boon met de mineralen in het water die voor een chemische reactie zorgen en hiermee espresso de fijne smaak geven. Na de genoemde termijn zijn de bonen volledig ontgast en is deze chemische reactie nauwelijks meer aanwezig. Luchtdicht en gekoeld is in dat opzicht dus onzin.

De vriezer zou wel kunnen omdat lagere temperaturen de chemische reacties van het ontgassen vertragen of zelfs stoppen bij hele lage temperaturen (-30C). Zodra je ze uit de vriezer haalt wordt het echter versneld, ten opzicht van nooit ingevroren en vers, en is het na een paar dagen ook klaar. Vandaar dat we zeggen altijd in kleine porties invriezen.


Drink nu zelf afwisselend de Brasil Fazenda do Serrado en de Ethiopië Woltuma Sidama Operation Cherry Red. Vooral de laatste is erg lekker.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

lekkerbakkiekoffie
Berichten: 93
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 09:38

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor lekkerbakkiekoffie » wo 03 apr 2013, 08:46

dat oud wat ik aangaf was op basis van info die ik hier merendeels lees. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik sinds het weekend wat last heb van mijn keel en ik niet heel goed proef.. Wel had ik het idee dat de koffie die ik een week (of was het nou twee), van waarschijnlijk dezelfde roast date (maar ook dat weet ik niet 100% zeker), wel lekkerder was.. Maargoed hoop onbekende factoren in dit spel, dus geen goed vergelijk. Ik zal binnenkort eens kijken of ik zelf een blindproef kan doen met oud en nieuw spul om te kijken of het voor mij zelf uitmaakt ;-)

Gebruikersavatar
NielsB
Berichten: 391
Lid geworden op: ma 16 mar 2009, 17:35

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor NielsB » wo 03 apr 2013, 20:08

....maar na 2,5-3 weken is het toch echt over. De bonen zijn dan volledig ontgast en dus onbruikbaar geworden voor espresso. Bij espresso wil je namelijk de reactie hebben van de CO2 uit de boon met de mineralen in het water die voor een chemische reactie zorgen en hiermee espresso de fijne smaak geven...

Huh? Is dat zo? Ik heb geleerd dat ik de bonen minstens een week moet laten liggen om te kunnen ontgassen. En dat er daarom ook een ventiel in het zakje zit....

Jonger dan een week is bij mij eigenlijk nooit een succes....
Micra&Ultra

lekkerbakkiekoffie
Berichten: 93
Lid geworden op: do 24 nov 2011, 09:38

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor lekkerbakkiekoffie » za 13 apr 2013, 21:59

Momenteel drink ik de Mocca Turc van Blanche Dael.
hey wat leuk, toevallig zag mijn vrouw dit logo staan (MBD) en vertelde ze me dat ze dit bij de intratuin had gedronken.

vandaag bij de intratuin ook deze koffie gedronken. moet eerlijk bekennen dat ik hem wat vlak vond. NU kwam hij dus van de intratuin vandaan uit een wmf bistro machine... geen idee hoe oud de de bonen waren. Dus genoeg onbekende factoren om een goede boon ook vlakker te laten smaken, dus dit is geen kritiek richting brander oid.

In mijn enthousiasme om deze bonen te kopen, ben ik naar de betreffende afdeling gegaan (ja dus ook bij de intratuin). Helaas, geen branddatum vermeld en tevens niet luchtdicht verpakt. Ik heb ze laten liggen. Op zich wel een leuk initiatief van mbd/Intratuin om te proberen om kwaliteit te bieden. Nu nog de echte barista daar en wat andere dingen oppeppen ;-) of gaat dat toch wat ver voor een intratuin..

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor paulkoffie » zo 12 mei 2013, 16:15

Drink nu zelf afwisselend de Brasil Fazenda do Serrado en de Ethiopië Woltuma Sidama Operation Cherry Red. Vooral de laatste is erg lekker.
En waar haal ik dan die Ethiopië Woltuma Sidama Operation Cherry Red? Kan op Google niets vinden... Wat voor smaak omschrijving zou je deze boon geven?

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Erik82 » zo 12 mei 2013, 18:58

Die is hier alleen groen te krijgen. Kwam bij de groene boon vandaan.

Vond hem erg lekker. Echte melkchocolade met toch wat fruitigs. Ook wel afhankelijk van het brandprofiel. Dat is het mooie van zelf branden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron