Wat drink je nu?

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Marcje » vr 04 okt 2019, 11:37

Ik hoor FC ook niet altijd goed en zet dat ook ‘de klok’ aan als ik dat ruik. Azijn is wel een goede omschrijving idd!
dus...

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Keyser » vr 04 okt 2019, 14:12

Henrom bedankt voor je aanbod. Daar wil ik zeker graag een keer gebruik van maken . Komende tijd druk, maar zal ik je dan een keer een berichtje sturen?

De Gene cafe had ik op marktplaats voorbij zien komen, leek mij erg interessant. Was toen helaas snel weg.
Maar zal het in de gaten blijven houden. Die is dus wel aan te bevelen?

De krak waar jullie het over hebben. Is dat dat popcorn geluid? Kan mij herinneren dat ze tijden een barista workshop daarover spraken.

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Powerreserve » vr 04 okt 2019, 21:30

Afbeelding

Eerste goede koffie deze week in Atlanta bij coffee bar Dancing Goats Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor gilleko B. » vr 04 okt 2019, 21:42

Afbeelding

Eerste goede koffie deze week in Atlanta bij coffee bar Dancing Goats Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Nice cup! Nice crèma!

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor we tigers » zo 06 okt 2019, 14:24

6E413C2A-F3B0-449C-B0B3-09F016717DA9.jpeg
De koffie van de maand van Hoofdkwartier uit de V60. Vanochtend was het een discussiepunt als cappuccino; ik vond hem heerlijk (nog iets te vers wellicht) mijn vrouw gooide hem in de gootsteen met de woorden “smaakt naar ui en prei”. Tja. Smaken verschillen. Lang leve de Niche zodat ik voor elk de boon van keuze kan pakken.

Uit de v60 vind ik hem ook erg lekker. Clean en fruitig.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
manofwilder
Berichten: 25
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:21
Locatie: Meppel

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor manofwilder » zo 06 okt 2019, 15:42

In heb laatst het verrassingspakket bij het Hoofdkwartier besteld. Begonnen met de koffie van de maand. Die is nog door de Espressomachine gegaan. De espressomachine is van het aanrecht verdwenen en ik ben begonnen met filterkoffie. Nu bezig met de 3 Afrika's, een wisselende melange voor 3 Afrikaanse bonen.

Ben nog aan het zoeken naar de optimale maalafstelling van de comandante. De eerste keer begonnen met 25 klikken, dat was denk ik nog wat aan de fijne kant, het duurde 4 minuten voor de koffie (30 gram koffie met 500 ml water) door het Hario filter was. Vanochtend de maler naar 35 klikken gezet. De koffie smaakte meer naar fruit, wel was de koffie (40 gram koffie met 600 ml water) een stuk sneller, binnen 3 minuten, door het filter. De volgende keer er iets tussen in.

Zijn er andere gebruikers van de comandante, hoe veel klikken gebruiken jullie voor slow coffee?
Terug naar het Filter, Moccamaster, Hario, Brewista, Comandante
Op de kast staat Ascaso, La Pavoni, AMA Milano, Bialetti en Peugeot

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » zo 06 okt 2019, 18:12

Ik gebruik de comandante voor V60, aeropress en Delter. Altijd tussen de 21 en 28 kliks.
Maar ik gebruik wel koffiebonen die speciaal voor filter zijn gebrand. De koffie die je nu gebruikt is voor espresso. Stuk donkerder en voor lange extractie van filterkoffie minder geschikt. Vandaar ook dat je grover moet malen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

fuel
Berichten: 488
Lid geworden op: za 01 dec 2018, 23:00

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fuel » zo 06 okt 2019, 18:24

Ik gebruik de comandante voor V60, aeropress en Delter. Altijd tussen de 21 en 28 kliks.
Maar ik gebruik wel koffiebonen die speciaal voor filter zijn gebrand. De koffie die je nu gebruikt is voor espresso. Stuk donkerder en voor lange extractie van filterkoffie minder geschikt. Vandaar ook dat je grover moet malen.
Ik zit ook altijd rond de 24 a 27 clicks.

Sinds kort zet ik in de ochtend een bakkie met maar 14 gr. op een 01. Voorheen 24 Gr. in een 02 met een doorloop tijd van rond de 2:30 a 3:00.
Gaat die regel op ook op met minder gram en een 01 want dat haal ik echt niet meer met 14 gr. en 200 gr. water.
Slaapt overigens prima maar klopt het dat de doorloop tijd dan een stuk korter moet zijn. Rond 1:30?
Wel ook opgemerkt dat de per 40 stuks verpakte filters sneller doorlopen dan diegene met lipje (100).
Faema faemina, Weber Key, Lagom P100 & Mini, MK EK43S LU

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor bobbee » zo 06 okt 2019, 20:04

Ik doe 15 gr op 200 a 225ml water met de plastic 01. De filters met het lipje gebruik ik ook. Ook daar zit verschil in! In krimpfolie is dik en loopt slecht door, vermijden dus. Per 100 verpakt in los zakje zijn dunner en die gebruik ik.
Ik schenk de v60 eerst met 40 a 50ml water voor de bloom. Even walsen. Dan na 30 sec (soms langer) in 1x vol schenken met het water net van de kook. Als dat tot halverwege is doorgelopen even walsen en de rest door laten lopen. Ik zit dan meestal rond de 2 minuten totaal. Soms korter soms langer.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
manofwilder
Berichten: 25
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:21
Locatie: Meppel

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor manofwilder » ma 07 okt 2019, 11:20

Ik gebruik de comandante voor V60, aeropress en Delter. Altijd tussen de 21 en 28 kliks.
Maar ik gebruik wel koffiebonen die speciaal voor filter zijn gebrand. De koffie die je nu gebruikt is voor espresso. Stuk donkerder en voor lange extractie van filterkoffie minder geschikt. Vandaar ook dat je grover moet malen.
Het klopt dat deze bonen niet speciaal voor filterkoffie zijn gebrand maar volgens de website van HK zijn (i.t.t. andere bonen) geschikt voor espresso en filterkoffie. Maar ik zal eens op zoek gaan naar bonen die speciaal voor filterkoffie zijn gebrand. Suggestie voor een goede start?

Verstuurd vanaf mijn LM-G710 met Tapatalk

Terug naar het Filter, Moccamaster, Hario, Brewista, Comandante

Op de kast staat Ascaso, La Pavoni, AMA Milano, Bialetti en Peugeot


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron