Hoe "reset" je de smaak papillen?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe

Berichtdoor bobbee » do 11 okt 2018, 14:15

....
Die koffieboon.....Man...Afbeelding... Ik ben dankbaar Afbeelding...het werkt zo goed! Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Hoe

Berichtdoor pichichi » do 11 okt 2018, 20:37

....
Die koffieboon.....Man...Afbeelding... Ik ben dankbaar Afbeelding...het werkt zo goed! Afbeelding
:lol:
Dé oplossing is soms héél dichtbij en eenvoudig!
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

geronimoxx
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 apr 2009, 21:07

Re: Hoe

Berichtdoor geronimoxx » zo 17 jan 2021, 22:14

Water met veel harde bubbels.

iloveoxytocin
Berichten: 46
Lid geworden op: di 22 aug 2017, 10:11

Re: Hoe

Berichtdoor iloveoxytocin » ma 01 mar 2021, 10:53

Een tijd geleden heb ik flink in de literatuur gedoken voor ondersteunende theorie bij een semiprofessionele bierproefavond. Daarbij was de nadruk op het waarnemen van ongewenste smaken, dus het was essentieel om bewust te zijn of je wel scherp genoeg proeft! Bronnen kan ik geven als er interesse voor is.

Bottom line: een reset is kort mogelijk door het drinken van water en het eten van een water cracker (van die vierkante lu's). Aan je huid ruiken of aan een kledingstuk ruiken helpt ook. Vermijd andere intense smaken. Drink ook niet teveel koffie dus, korte, kleine sips als je proeft.

Echter, ben je al langer aan het proeven, dan kan je 'taste fatigue'/smaakvermoeidheid krijgen: al je receptoren zijn zoveel geprikkeld dat ze weer tot rust moeten komen. Ga dan een half uurtje lopen/wandelen, even iets heel anders zonder met smaak bezig te zijn.

Vanuit de parfumerie wordt koffie gebruikt als reset maar dat is denk ik niet omdat het een actieve stof heeft, maar iets heel anders is.

En: proef tussen 10:00 en 11:00 's ochtends, dan zijn je smaakpapillen en geurreceptoren het gevoeligst!
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 886
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor Joste » ma 01 mar 2021, 12:14

In Italia is een espresso na een maaltijd een vaste prik, een prettige afsluiting en een mooi contrast....
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

Ben70
Berichten: 759
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Hoe

Berichtdoor Ben70 » ma 12 dec 2022, 17:04

Oud topic maar ik wil er wel even op in haken

hoe reset je de smaak papillen, ik was in 2021 mijn smaak door chemo
therapie
en bestraling volledig kwijt

dan moet je de smaak zien te resetten ,aan de adviezen van de doktoren had ik niets

Bitter ,zoet , zuur ,zout,en Umami , Umami wordt veroorzaakt door aminozuren (met name mononatriumglutamaat, ve tsin), geeft een indruk van hartigheid en heeft een stimulerende invloed op de waarneming van andere smaken

dus ik nam. Zoet honing,zuur azijn, bitter sopropo , keukenzout en ve tsin (Sopropo deze groente kennen Nederlanders doorgaans niet)

binnen een maand mijn smaak volledig terug ,arten stonden versteld dat het zo snel terug was (.https://nl.wikipedia.org/wiki/Sopropo ? dus nu weten jullie dat ik weer koffie kan proeven. :D :D :roll:
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14927
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe

Berichtdoor fransg » ma 12 dec 2022, 17:15

Scherm­afbeelding 2022-12-12 om 17.15.12.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor gilleko B. » ma 12 dec 2022, 17:19

Glas Champagne werkt ook goed, maar komt niet altijd even goed uit. Glaasje water en wat droog brood wil ook wel werken.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Hoe

Berichtdoor gilleko B. » ma 12 dec 2022, 17:20

Scherm­afbeelding 2022-12-12 om 17.15.12.png
Kenknie! Rauw eten?

Afbeelding


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Hoe

Berichtdoor gilleko B. » ma 12 dec 2022, 17:21

Oud topic maar ik wil er wel even op in haken

hoe reset je de smaak papillen, ik was in 2021 mijn smaak door chemo
therapie
en bestraling volledig kwijt

dan moet je de smaak zien te resetten ,aan de adviezen van de doktoren had ik niets

Bitter ,zoet , zuur ,zout,en Umami , Umami wordt veroorzaakt door aminozuren (met name mononatriumglutamaat, ve tsin), geeft een indruk van hartigheid en heeft een stimulerende invloed op de waarneming van andere smaken

dus ik nam. Zoet honing,zuur azijn, bitter sopropo , keukenzout en ve tsin (Sopropo deze groente kennen Nederlanders doorgaans niet)

binnen een maand mijn smaak volledig terug ,arten stonden versteld dat het zo snel terug was (.https://nl.wikipedia.org/wiki/Sopropo ? dus nu weten jullie dat ik weer koffie kan proeven. :D :D :roll:
Wat een verhaal Ben70Afbeelding

Afbeelding



Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron