Hoe "reset" je de smaak papillen?

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 337
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Hoe

Berichtdoor namor » za 29 sep 2018, 16:52

om nasmak weg te werken (voor whisky of koffie) spoel ik mond met heel lichte groene of oolong thee of ff theeblaadje op de tong.
.... maar koffie boon lijkt me uiteraard toepasselijke en ik heb die altijd liggen :)
bedankt voor advies en uiteraard heel mooi topic
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor bobbee » za 29 sep 2018, 20:09

Even terugkoppeling :

Kouwen op een koffieboon Wat een fijne tip!
Net getest na het eten en de koffie smaakt meteen goed! Doel bereikt!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Hoe

Berichtdoor GuidovW » za 29 sep 2018, 21:16

Missie geslaagd dan! :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor swimmer » zo 30 sep 2018, 19:33

Hmja vroegah kauwde ik ook altijd een boontje of twee weg om op de smaak te komen ( dan weet je ook meteen of je in de buurt zit met je extractie ) maar tegenwoordig gebruik ik ook vaak een snoep tomaatje ...
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hoe

Berichtdoor Pti » zo 30 sep 2018, 20:54

Je drinkt graag Kenya?

#flauwegrap Kenya koffie is heerlijk <3

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe

Berichtdoor swimmer » zo 30 sep 2018, 21:29

Je drinkt graag Kenya?

#flauwegrap Kenya koffie is heerlijk <3
Ik snap hem niet eens AfbeeldingAfbeelding
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Heseven
Berichten: 96
Lid geworden op: za 30 sep 2017, 17:25
Locatie: Groningen

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor Heseven » ma 01 okt 2018, 08:20

Interessant onderwerp!

Wat de meeste indruk op mij heeft gemaakt was een koffie uit indonesië na het tandenpoetsen :/. Geen aanrader.

Vanuit één van mijn andere hobby's, het groeien van verschillende soorten pepers, weet ik wel dat vet en alcohol een remedie bieden. Maar dan hebben we het natuurlijk niet zozeer over de smaakreceptoren..

Sterk smakende kruiden zijn natuurlijk iets anders als scherp/pikant eten door pepers!

Misschien moet je het eten van kruiden afstemmen op de koffie, wie weet wat voor smaaksensaties je kunt combineren ;-)



Verstuurd vanaf mijn Crystal met Tapatalk


Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Hoe

Berichtdoor pichichi » ma 01 okt 2018, 10:48

Je drinkt graag Kenya?

#flauwegrap Kenya koffie is heerlijk <3
Ik snap hem niet eens AfbeeldingAfbeelding
Ik snap 'm wel! Kenya koffie heeft weleens een (snoep)tomaatachtige smaak. Het mooiste als dit in combi met wat rood/donker fruit gaat.

Ik roep dan altijd Roosvicee! (en Engelstaligen "Ribena")

roosvicee.png
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hoe

Berichtdoor Pti » do 04 okt 2018, 15:49

In Italië geleerd en werkt thuis ook bijna altijd heel aardig: een klein glaasje Spa Rood.
Je wilt de crypten tussen de papillen leegspoelen, zodat alle receptoren weer vrij en onbevlekt voor de koffiearoma's openstaan.

Het probleem is dat veel pittige en sterke kruiden niet goed wateroplosbaar zijn. Dan helpt een sterke bubbel nog wel (bijna alleen om mechanische redenen).
Nog beter is een (half)zoete witte wijn bij Aziatisch eten drinken. En de laatste slok bewaren tot na de laatste hap ;-)
In de ethanol, hoewel laag in percentage, kunnen de hydrofobe kruiden vaak wel oplossen. Dan even naspoelen met Spa Rood en klaas is Kees. Of iets met meer ethanol, of inderdaad iets eten wat de vetten kan opnemen.

Een andere optie is altijd een atjar maken bij pittig eten. Dat neutraliseert als één van de weinige genoemde opties echt het pittige. Bij sommige mensen werkt een goed kleverige pandanrijst ook goed, maar dat is misschien niet verstandig voor een snelle koffie erna.

(Het gehele probleem doet me denken aan de moeilijkheden van wijn bij pittig eten of juist ijs kiezen. Voedingsmiddelen die de papillen verlammen kunnen funest zijn voor smaakbeleving van fijne dranken.)
Goede gewurztraminer bij kruidig Aziatisch eten gaat prima hoor, heerlijk. 8-)

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Hoe

Berichtdoor cremalover » do 04 okt 2018, 18:22

In Italië geleerd en werkt thuis ook bijna altijd heel aardig: een klein glaasje Spa Rood.
Je wilt de crypten tussen de papillen leegspoelen, zodat alle receptoren weer vrij en onbevlekt voor de koffiearoma's openstaan.

Het probleem is dat veel pittige en sterke kruiden niet goed wateroplosbaar zijn. Dan helpt een sterke bubbel nog wel (bijna alleen om mechanische redenen).
Nog beter is een (half)zoete witte wijn bij Aziatisch eten drinken. En de laatste slok bewaren tot na de laatste hap ;-)
In de ethanol, hoewel laag in percentage, kunnen de hydrofobe kruiden vaak wel oplossen. Dan even naspoelen met Spa Rood en klaas is Kees. Of iets met meer ethanol, of inderdaad iets eten wat de vetten kan opnemen.

Een andere optie is altijd een atjar maken bij pittig eten. Dat neutraliseert als één van de weinige genoemde opties echt het pittige. Bij sommige mensen werkt een goed kleverige pandanrijst ook goed, maar dat is misschien niet verstandig voor een snelle koffie erna.

(Het gehele probleem doet me denken aan de moeilijkheden van wijn bij pittig eten of juist ijs kiezen. Voedingsmiddelen die de papillen verlammen kunnen funest zijn voor smaakbeleving van fijne dranken.)
Goede gewurztraminer bij kruidig Aziatisch eten gaat prima hoor, heerlijk. 8-)
Underberg.Wij deden dat een jaar of 50 terug stiekem bij oma in de koffie.Die werd dan onpasselijk.Logisch. :mrgreen:


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron