Hoe "reset" je de smaak papillen?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe "reset" je de smaak papillen?

Berichtdoor bobbee » vr 28 sep 2018, 18:36

's-morgens 2 tosti's van boerenbruin met een flinke schep sambal (zelfgemaakt) en daar geraspte belegen Goudse kaas op dan op de tegenoverliggende boterham shirache saus met citroengras, dat geheel pangebakken zonder boter
Klinkt goed. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hoe

Berichtdoor Pti » vr 28 sep 2018, 20:51

Als ik koffiesamples moet proeven en beoordelen mijdt ik een dag van te voren al scherp gekruid eten en vooral alles met MSG (ve-tsin). Daarom gaan we op vrijdag pas een loempia eten :mrgreen:

Banaan is, naar mijn weten, niet persé een reset, maar meer iets dat snel van je smaakpallet verdwenen is. Je kunt het dus best goed eten als je je smaak niet wilt verpesten.

Ik heb wel whiskey proeverijen gedaan en daar zie je vrijwel altijd toast of droog stokbrood als pallet-cleanser.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Hoe

Berichtdoor GuidovW » vr 28 sep 2018, 21:01

Ik hoop eigenlijk op een gouden tip. Ik heb suiker geprobeerd op je tong. Dat neemt ook olie en specerijen op. Werkt op zich wel maar nog niet goed genoeg, brood ook niet echt.

Misschien helpt een tongschraper?
Ik heb er zelf nog nooit een gebruikt, maar wie weet.....
Ik ken verder ook alleen de truc met witbrood of crackers.

Leuk topic btw. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Hoe

Berichtdoor bobbee » vr 28 sep 2018, 21:25

Misschien helpt een tongschraper?
Ik heb er zelf nog nooit een gebruikt, maar wie weet.....
Ik ken verder ook alleen de truc met witbrood of crackers.

Leuk topic btw. :D
Die heb ik! Afbeelding

Helpt zeker om je tong weer "open en fris" te krijgen. Maar sterke sappige smaken als sambal of sterke kruiden verdwijnen niet.

Blijft dus bij stukje brood of toast en wat ik zelf wel vind werken, een beetje suiker op je tong.
De nootjes ga ik zeker nog proberen. Er staat hier nu een zak mixed nuts ongezouten klaar. Afbeelding

Bedankt Pti. Denk dat als er echt iets was voor het probleem smaak, jij het wel had geweten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Hoe

Berichtdoor pichichi » vr 28 sep 2018, 21:46

Hoe doen anderen dat? Of stel, het is je beroep om koffie te proeven pichichi, loop je hier dan ook tegenaan?
Ja en.... nee :lol: Ik leef doordeweeks als een monnik. Ben sowieso niet echt een Oosterse eter en heb nog te kleine kinderen om een groene Thaise curry voor te zetten. Op z'n tijd vind ik het wel erg lekker overigens, maar dan dus... alleen op vrijdag of zaterdag. Zondag weer in het gelid! Mijn vrouw wordt er bij tijd en wijlen gek van, geen knoflook vooral. En dan doet ze het er wel eens doorheen, gelukkig in plakjes, en die vis ik er dan uit. Maar voor kort voor het koffie drinken helpt maar één ding. Heel simpel en binnen handbereik van ons allemaal.... Ik houd het nog even spannend en ga eerst nog even op wat quotes reageren:
Maar ik meen dat mensen die hun Q grader cupping proef gaan afleggen dagen tevoren reeds scherpe kruiden, knoflook en dergelijke vermijden. Dus het beste is al die dingen laten staan.
Klopt Frans! Dan is het nóg monnikachtiger, om zelf leip van te worden hoor. Ik zie mezelf nog ronddolen door een donker en koud Edinburgh december 2016 op zoek naar een 'geschikte' eettent in de buurt van hotel. Je staat al redelijk stijf van de stress én de koffie ;) en wil elke avond nog wat lezen en oefenen, maar dan dus toch iets eten... Eindigt meestal met de meest saaie pasta van de minst originel Italiaan. Overigens heb ik op beide eerste dagen van beide Q cursussen wel ´heet´ gegeten: in Parijs Aziatisch wokvoer als maandagmiddaglunch en in Edinburgh Indiaas op eerste avond. Maar dan stiekem toch het minst scherpe uitzoeken he!
Inderdaad neutrale dingen zoals een stukje brood of cracker. Water is om te spoelen maar doet verder niks. Brood kan ook echt de smaak neutraliseren. Brood neemt veel meer op dan water waardoor het ook veel effectiever is.
Brood en cracker werkt ook wel hoor inderdaad, vooral cracker, en dan de meeste saaie, minst aan je tanden plakkerige; zgn. ´cream crackers´ vind ik wel aardig, alhoewel wat plakkerig, maar supersaai qua smaak. Melba toast zou ik niet doen, is al wat meer getoast en heeft iets licht zurigs. Maar handigste (letterlijk) zijn nog wel die kleine vierkante breekcrackertjes, ben even de naam kwijt..
Ik eet ‘s ochtends vaak een handje ongebrande noten,
Tot mijn verbazing stonden er in Edinburgh en dit jaar bij calibratie in Zwitserland ook ongebrande noten. Vind ik toch wel tricky, zeker als je Indonesische koffies gaat keuren :D
Ook vaak fruit. Druiven zijn wel te doen. En appels zijn ook wel populair maar ik vertrouw de bovenmatige hoeveelheid malic acid die je dan al tot je neemt niet voor resultaat daarna. Het is ook iets wat ze in Brazilië doen dacht ik... duh, bijna alleen maar unwashed low acidity koffies!
Als ik koffiesamples moet proeven en beoordelen mijdt ik een dag van te voren al scherp gekruid eten en vooral alles met MSG (ve-tsin). Daarom gaan we op vrijdag pas een loempia eten :mrgreen:
Banaan is, naar mijn weten, niet persé een reset, maar meer iets dat snel van je smaakpallet verdwenen is. Je kunt het dus best goed eten als je je smaak niet wilt verpesten.
Goed bezig Arnoud! En banaan, inderdaad geen reset, maar vult én verdwijnt snel. Tijdens alle proefcursusstress hap je die nog wel zo tussendoor weg!
Bedankt Pti. Denk dat als er echt iets was voor het probleem smaak, jij het wel had geweten.
Zijn jullie er klaar voorrrrrr......????

Een. Gebrande. Koffieboon. :idea:
Gewoon, lekker opkauwen, twee of drie mag ook. 8-)
(Ook handig als je niet per se koffie wilt gaan drinken of keuren maar die penetrante uien en knoflooksmaak kwijt wilt, voor als je wil gaan tongzoenen of zo :P )

p.s.
Weet iemand dat? Als je koffie gaat drinken en je hebt net een broodje pindakaas, sambal, komkommer op dan is je smaak zo anders door dat eten dat koffie niet meer neutraal smaakt.
Ik draai het gewoon om: eerst koffie, daarna eten! ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Hoe

Berichtdoor Marcje » vr 28 sep 2018, 21:57

Interessant en leuk om te lezen, tnx! :D
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe

Berichtdoor fransg » vr 28 sep 2018, 22:26

ja gaaf!

goed onderwerp aangesneden Bobbee
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Hoe

Berichtdoor Erik82 » vr 28 sep 2018, 22:29

Bedankt voor de info. Ik haalde mijn kennis uit de proeverijen voor speciaal bier (ga nogal eens naar beirfestivals) en wijn. Het lijkt er vooral op dat hetzelfde voor alle takken van sport geldt. Ve-tsin is inderdaad echt een killer, die kende ik al. Vooral de scherpe soorten eten krijg je gewoon niet op tijd weg omdat dat een te grote aanslag is op je systeem en die heeft tijd nodig om te herstellen.

De tip van de koffiebonen ga ik zeker onthouden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Hoe

Berichtdoor Capulus » za 29 sep 2018, 00:50

Bedankt voor de info. Ik haalde mijn kennis uit de proeverijen voor speciaal bier (ga nogal eens naar beirfestivals) en wijn. Het lijkt er vooral op dat hetzelfde voor alle takken van sport geldt. Ve-tsin is inderdaad echt een killer, die kende ik al. Vooral de scherpe soorten eten krijg je gewoon niet op tijd weg omdat dat een te grote aanslag is op je systeem en die heeft tijd nodig om te herstellen.

De tip van de koffiebonen ga ik zeker onthouden.
De koffiebonen staan inderdaad vaak bij proeverijen van olijfolie en wijn. Met name de geur wordt hiermee geneutraliseerd, als ik mij niet vergis.

Om minder sensitief te zijn voor pittig eten helpt melk vaak goed. Zou dit niet wat zijn?
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Hoe

Berichtdoor Pti » za 29 sep 2018, 15:06

Hmm... Ik heb een voorliefde voor scherp gekruid (oosters) eten én een koemelkallergie :(


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron