Peru Cajamarca smaakt mij zuur.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Peru Cajamarca smaakt mij zuur.

Berichtdoor Capulus » ma 08 okt 2018, 19:03

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en hoop dat jullie kunnen helpen. Ik heb de bovenstaande boon nu twee weken in de maler, hij blijft echter nogal zurig. Ik heb op veel verschillende manieren geprobeerd dit eruit te halen, helaas zonder succes.

Wellicht is het de boon die mij niet aanstaat, maar misschien doe ik iets niet goed.

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
Lagere doseren en fijner malen (normaal 18 gram nu 17 en 16 gram)

Lange Pre-infusie 5-10 seconden en lage druk. (hendel op 10 uur ongv). Soms zelf hendel steeds beetje tegenhouden voor nog lagere druk.

Temperatuur verschillen: langer of korter flushen en zelfs helemaal niet flushen.

Ik gebruik de strega met EP 14 bakje en de Eureka Olympus (van Bobbee waar ik erg blij mee ben!!!). Ik weeg alles af en time eveneens. Normaal gebruik ik 18 gram bonen en rond 36 a 40 gram koffie. Met deze boon speel ik met deze parameters. Ik WDT en de extractie ziet er, zover ik kan beoordelen goed uit.

Koffie is overigens 2 weken oud. Water smaakt prima. Alles is schoon.

Ik zal kijken of ik een filmpje kan maken. Iemand wellicht nog tips? Of heeft iemand ervaring met deze boon? Dan hoor ik het graag!

Gr Bart
Laatst gewijzigd door Capulus op ma 08 okt 2018, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Peru Cajamarca smaakt mij zuur.

Berichtdoor Erik82 » ma 08 okt 2018, 19:51

Waar heb je de koffie gekocht? Waarschijnlijk gewoon niet je ding maar als die Koffielab is ben ik niet gewend dat de Peru zuur is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Peru Cajamarca smaakt mij zuur.

Berichtdoor Capulus » ma 08 okt 2018, 20:02

Waar heb je de koffie gekocht? Waarschijnlijk gewoon niet je ding maar als die Koffielab is ben ik niet gewend dat de Peru zuur is.
Ja Koffielab inderdaad. Eerdere bonen van hun (o.a. Yirgacheffe) smaakte mij wel goed. Beetje fruitig maar dat was juist lekker. Volgende week ga ik andere goede bonen proberen. Kijken wat er dan gebeurt. Ook al vond ik het zuur niet zo lekker, de bonen kwamen veel beter tot uiting met de Olympus dan met de Sette. Dit was te verwachten, maar uiteraard fijn om ook te ervaren :)
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Peru Cajamarca smaakt mij zuur.

Berichtdoor fransg » ma 08 okt 2018, 20:11

Onbekend wat voor branding het is en welke kleur de bonen hebben. Klinkt alsof het een lichte of wat te snelle branding is geweest.
Lagere doseren en fijner malen (normaal 18 gram nu 17 en 16 gram)
Ik zou juist hoger doseren, bijvoorbeeld 19g in een 18g IMS of VST bakje.
Lange Pre-infusie 5-10 seconden
5 is niet lang, 10 is een beetje lang. Dus 5-10 is niet lang.
en lage druk.
Lichte boontjes, juist hogere druk en hogere temperatuur, dus bijvoorbeeld ook je portafilter 10s laten zitten voordat je aan de pre-infusie begint. Boilerdruk/watertemp ook wat hoger.

En anders gewoon lekkere filterkoffie mee maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Peru Cajamarca smaakt mij zuur.

Berichtdoor Capulus » ma 08 okt 2018, 20:51

Onbekend wat voor branding het is en welke kleur de bonen hebben. Klinkt alsof het een lichte of wat te snelle branding is geweest.
Lagere doseren en fijner malen (normaal 18 gram nu 17 en 16 gram)
Ik zou juist hoger doseren, bijvoorbeeld 19g in een 18g IMS of VST bakje.
Lange Pre-infusie 5-10 seconden
5 is niet lang, 10 is een beetje lang. Dus 5-10 is niet lang.
en lage druk.
Lichte boontjes, juist hogere druk en hogere temperatuur, dus bijvoorbeeld ook je portafilter 10s laten zitten voordat je aan de pre-infusie begint. Boilerdruk/watertemp ook wat hoger.

En anders gewoon lekkere filterkoffie mee maken.
Dank! Hoewel ik, behalve meer doseren (ik dacht minder doseren en fijner malen haal je zuur sneller weg) heb ik wel hogere druk geprobeerd, maar blijven doen dus. Temp laat ik zo hoog mogelijk. En anders filter. Ik probeer weer verder.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
Serge du Temps
Berichten: 32
Lid geworden op: di 19 jan 2010, 17:50

Re: Peru Cajamarca smaakt mij zuur.

Berichtdoor Serge du Temps » do 18 okt 2018, 13:02

Ik heb een zelfde ervaring met deze bonen. Daarnaast ook zelfde verhaal voor de Oromo Blend (50% Cajamarca). Had van beide 250gr.
Verschillende doseringen geprobeerd, maar bleef zuur. Ik vond de branding van de bonen ook niet erg consistent. De kleur van de bonen liep aardig uiteen, zelfs erg donkere vette bonen.

Had voorheen nog niet eerder iets van Koffielab geprobeerd, maar zal na deze ervaring dat niet snel weer doen.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Peru Cajamarca smaakt mij zuur.

Berichtdoor Capulus » do 18 okt 2018, 13:21

Ik heb een zelfde ervaring met deze bonen. Daarnaast ook zelfde verhaal voor de Oromo Blend (50% Cajamarca). Had van beide 250gr.
Verschillende doseringen geprobeerd, maar bleef zuur. Ik vond de branding van de bonen ook niet erg consistent. De kleur van de bonen liep aardig uiteen, zelfs erg donkere vette bonen.

Had voorheen nog niet eerder iets van Koffielab geprobeerd, maar zal na deze ervaring dat niet snel weer doen.
Ja herkenbaar. Ik heb overigens met Sebastiaan overleg gevoerd. Hij heeft niets terug kunnen vinden in de branding, maar blijft zoeken naar de oorzaak.
Ik heb overigens vaker bij Koffielab besteld, nooit problemen. Op dit moment heb ik de Himalaya in de molen. Hoewel dit uiteraard een andere boon is, smaakt deze weer heerlijk (met pre-infusie ~10sec). Wel een aanrader om ook eens te bestellen.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.

Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...


Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Peru Cajamarca smaakt mij zuur.

Berichtdoor cremalover » do 18 okt 2018, 14:32

Ik heb een zelfde ervaring met deze bonen. Daarnaast ook zelfde verhaal voor de Oromo Blend (50% Cajamarca). Had van beide 250gr.
Verschillende doseringen geprobeerd, maar bleef zuur. Ik vond de branding van de bonen ook niet erg consistent. De kleur van de bonen liep aardig uiteen, zelfs erg donkere vette bonen.

Had voorheen nog niet eerder iets van Koffielab geprobeerd, maar zal na deze ervaring dat niet snel weer doen.
Ervaring had ik ook.Zuurtonen echt overdreven op de voorgrond.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: donge900 en 13 gasten

cron