Duurzame koffie

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Duurzame koffie

Berichtdoor Pti » vr 08 mar 2019, 12:54

Echt goede koffie is vanzelf duurzaam. De betere branders hebben zelf connecties met de boeren, investeren in de boeren en geven goede prijzen. Al die supermarktrommel daarentegen heeft zo'n nietszeggend keurmerk wat weinig garanties geeft.

Juppp ik las laatst zelfs een verhaal, als ik me niet vergis van Teun vd Keuken (Tony) waarin stond dat dergelijke keurmerken de boeren zelfs klein houden. Ze moeten onder een bepaalde grens vallen om financiële "steun" te genieten die wordt vergaard met het keurmerk. Wil een producent dus opschalen dan valt hij boven de norm en is hij niet meer zielig genoeg om bij de club te horen.
Dit sloeg vooral op de ethisch verantwoorde- of fair trade certificering. Een RFA certificaat daarentegen spreekt mij dan weer een stuk meer aan, dan weet ik tenminste dat er voor mijn koffie geen regenwoud ontbost wordt. Het controleren daarvan blijkt in de praktijk dan weer nagenoeg onmogelijk...

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Duurzame koffie

Berichtdoor Erik82 » vr 08 mar 2019, 13:17

Als je kijkt naar Tim Wendelboe dan gaat hij meerdere maanden per jaar helpen op de farms waar hij contacten mee heeft (Colombia, Honduras). Hij koopt nieuwe koffiestruiken voor de boer en helpt bij het planten en onderhoud. Daarnaast houdt hij ook het wassen en drogen in de gaten net als het plukken op het juiste moment. Op die manier krijgt een boer veel meer middelen en kennis en is de keten gecontroleerder met aanzienlijk betere koffie als resultaat.

Daarnaast komt er deze maand weer een SL28 uit Colombia aan (en afgelopen maand een Geisha uit Honduras) omdat Wendelboe ook onbekende soorten introduceert in de landen waar deze van oorsprong niet groeien. Op die manier krijg je unieke koffie met een geweldig smaakprofiel. De boer krijgt vervolgens een veel hogere prijs.

Er zijn veel hele bekende branders die een dergelijk principe hanteren. Wellicht heeft de koffie geen officiële (nikszeggende) certificering maar zal veel duurzamer zijn dan de koffie in de supermarkt die die certificering wel heeft. Dat is dan ook de reden dat ik totaal niet op de certificering let maar meer op het verhaal achter de koffie.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Duurzame koffie

Berichtdoor fransg » vr 08 mar 2019, 17:19

In het algemeen zou je kunnen stellen dat wat wij doen het goede is.

Dat geeft ook een fijn gevoel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron