Expertvraag: Starbucks

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Expertvraag: Starbucks

Berichtdoor bgiebels » ma 22 apr 2019, 03:12

Laatst een koffie besteld bij Starbucks. Het viel me op dat de bonen zo glimmend donker waren. Dan denk je, ver na de SC nog doorgebrand. Maar volgens guru Scott Rao wordt Starbucks voor de SC uitgestort.Was toch een aardig bakje en de "pit" intrigeerde mij. Hoe doen ze dit? hoe ver branden ze door? Kleuren ze de bonen? Gebruiken ze een deel Robusta?
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Expertvraag: Starbucks

Berichtdoor bobbee » ma 22 apr 2019, 06:59

Kan 2 dingen betekenen, of Scott Rao zit ernaast, zegt iets om aandacht te krijgen of jij hebt hem verkeerd begrepen. Hij heeft het bijvoorbeeld over 1 specifieke koffie van starbucks.
De koffie van Star bucks gaat voorbij 2e crack.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Expertvraag: Starbucks

Berichtdoor bvds » ma 22 apr 2019, 07:11

En is ondrinkbaar als je het mij vraagt.
Totaal verbrand.
Smaakt naar as en teer.
Dan 10x liever een klassiek Italian blend!

Mijn mening.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Expertvraag: Starbucks

Berichtdoor fransg » ma 22 apr 2019, 12:05

Maar volgens guru Scott Rao wordt Starbucks voor de SC uitgestort.
Heb je exacte bronvermelding van hetgeen Rao hier wordt toegeschreven? Los daarvan, als ik nu iemand van branderij X interview en noteer dat die voor SC stopt en ik schrijf dat op, dan vertrouw ik erop dat men dat jaren later niet gebruikt als aanwijzing dat het company wide zo gaat.

Ik heb Rao's Coffee Roaster's Companion er even bij gepakt maar in de index staat niks over Starbucks.

Een citaat van 'm, waarin Starbucks er niet goed vanaf komt:
Roasty: (not a real word): -2 to 0

-2: reminds you of your last cup of Starbucks
-1: hint of char, smoke, or unintended roastyness (also not a word)
0: would please George Howell
Bron: https://www.scottrao.com/blog/2018/3/18 ... st-quality
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Expertvraag: Starbucks

Berichtdoor Pti » ma 22 apr 2019, 12:33

In het begin van het boek van Roa omschrijft hij zijn definities van de brandgradaties. Volgens mij koppelt hij daar ergens SB aan full city ofzo, maar daar zou ik me niet aan vast houden. SB is wat mij betreft een koffie crematorium...

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Expertvraag: Starbucks

Berichtdoor bvds » ma 22 apr 2019, 13:27

SB is wat mij betreft een koffie crematorium...
En dat is precies de omschrijving van Starbucks medium roast: verkoold. En dan hebben ze nog een dark roast ook: as.

Ik snap werkelijk niet dat er mensen zijn die de Starbucks experience aan durven te gaan. Helden zijn dat! ;)
Laatst gewijzigd door bvds op ma 22 apr 2019, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Expertvraag: Starbucks

Berichtdoor Pti » ma 22 apr 2019, 13:39

Het doet het vooral erg goed op Social Media, zo met die verkeerde naam op je beker. Ik geloof dat ze marge 2000% draaien op melk en siroop dus die koffie moet wel een tikje bitter zijn. ;)

bgiebels
Berichten: 57
Lid geworden op: za 14 sep 2013, 18:54
Locatie: Beverwijk

Re: Expertvraag: Starbucks

Berichtdoor bgiebels » ma 22 apr 2019, 16:30

Heren, dank voor al jullie reacties. Even een kleine rechtzetting (k dacht dat de SB de bonen vlak voor de SC eruit gooide). Scott Rao (pag. 11) heeft het over een Viennese roast, en dat de bonen er worden uitgehaald "in the early moments of second crack". Verder, ik citeer: "The standard roast degree offered by Starbucks Corporation is an example of a darker Viennese Roast". Als dat echt zo is, dan verklaart dat nog steeds niet waarom de bonen zo zwart zijn, want een brandgraadje verder spreekt hij over een French roast (en die bonen zijn nog altijd bruin) en nóg verder een Italian roast. Bij de laatste zijn de bonen pas echt zwart.

Ach, ik was gewoon nieuwsgierig of iemand wist hoe het precies zat. Had namelijk laatst van mijn dochter die uit Vietnam kwam ook een zakje gebrande bonen gehad die ook zo zwart waren als de Starbucks bonen. En daar zat suiker omheen (gebrand). Kon meteen daarna mijn maler schoonmaken met die plakkerige zooi.
Vibiemme Junior 2B, Quamar maler, Gene Cafe, Aillio Bullet R1.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Expertvraag: Starbucks

Berichtdoor Pti » ma 22 apr 2019, 16:38

Dat is inderdaad weer iets anders daarbij branden ze de bonen heel donker en voegen ze bij het lossen poedersuiker toe aan de zwetende koffiebonen.

Wb. de kleur van de bonen dat is natuurlijk altijd lastig te beoordelen op foto's zonder juiste witbalans.

Het twee keer branden van koffie of het branden via voor ons minder conventionele methodes zoals bv hetelucht of IR geeft ook visueel andere resultaten. Dan als laatste is er nog het aspect versheid. Een vienese roast -om maar in jargon te blijven- kan tot enkele dagen of weken na branding droog zijn en daarna alsnog gaan glanzen/zweten.


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron