SCA trainingen?

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

SCA trainingen?

Berichtdoor Powerreserve » zo 16 jun 2019, 19:19

Beste koffie liefhebbers,

Er staat op dit forum (en de links naar andere sites/fora) zo ongelovelijk veel informatie dat ik me afvraag wat de toegevoegde waarde is van een SCA Foundation of Intermediate cursus?

Of gaat het daar juist om de oefening vd praktijk waar je als beginneling veel aan hebt? Ik vind prijzen ook niet heel laag en dat investeer ik wellicht liever in goede bonen/apparatuur.

Hoe kijken jullie hier naar?


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Pti » zo 16 jun 2019, 19:30

Als je de basis hebt is het een kwestie van veel oefenen. Wat theorie en een uurtje spelen op wat horeca apparatuur gaat je naar mijn inziens niet veel verder brengen.
Dat geldbeluste certificatie circus is leuk voor wie daar graag zijn eigenwaarde aan ontleent.

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Powerreserve » zo 16 jun 2019, 21:25

Heldere mening: mooi


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Espresso
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 apr 2009, 09:14

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Espresso » ma 17 jun 2019, 10:28

Eens met pti.

rickroast
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 14:42

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor rickroast » do 20 jun 2019, 21:33

Ik heb zelf de SCA foundation gedaan, puur omdat het me interessant leek om het 'elders' te leren dan alleen de boeken en het internet. Zelf vond ik het wel interessant, maar het was vooral leuk en gezellig omdat je het met een aantal andere geïnteresseerden doet. In mijn geval heb ik weinig nieuws geleerd, maar ik heb het geen moment zonde van mijn geld gevonden.

Het certificaat/examen heb ik nooit gedaan/gehaald gezien het gebrek aan toegevoegde waarde en tijd.

Gebruikersavatar
Powerreserve
Berichten: 171
Lid geworden op: za 08 jun 2019, 12:55

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Powerreserve » za 22 jun 2019, 17:12

Ik heb zelf de SCA foundation gedaan, puur omdat het me interessant leek om het 'elders' te leren dan alleen de boeken en het internet. Zelf vond ik het wel interessant, maar het was vooral leuk en gezellig omdat je het met een aantal andere geïnteresseerden doet. In mijn geval heb ik weinig nieuws geleerd, maar ik heb het geen moment zonde van mijn geld gevonden.

Het certificaat/examen heb ik nooit gedaan/gehaald gezien het gebrek aan toegevoegde waarde en tijd.
Goed te horen Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Life is too short for mediocre coffee

Bolo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18 dec 2023, 09:53

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Bolo » do 21 dec 2023, 10:35

Hallo allemaal,

Even voorstellen (in deze reactie op een al wat ouder topic, hopelijk is dat oké): ik ben Maurice, gewoon een stone cold beginner in de wereld van de betere koffie. Wel zit ik al jaren aan te hikken tegen een sprong in het diepe, dwz eindelijk eens leren begrijpen wat koffie allemaal kan zijn, leren proeven en natuurlijk zelf goed leren zetten, zowel espresso als andere methodes.

Nou begrijp ik uit de reacties hier dat meters malen&maken het allerbelangrijkste is, lijkt me ook logisch, en evt. trainingen op een tweede plek komen, maar hoe zit dat nou als je erover denkt om zelf aan de slag te gaan als professioneel barista? Kun je dan eigenlijk wel om die SCA-trainingen en -diploma’s heen?

Er moeten hier haast wel mensen rondhangen met ervaring uit de eerste hand, ik hou me aanbevolen voor goeie raad. Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor fransg » do 21 dec 2023, 10:42

Ik heb zo'n cursus nooit gedaan, ik vind het onnodig veel geld voor een pretentieuze organisatie naast wat je heel goed zelf allemaal kunt uitzoeken. Het is niet ingewikkeld, er zijn boeken genoeg, meer dan genoeg YouTube clips over alles, op een forum als deze kun je ontzettend veel opsteken en het belangrijkste is: met aandacht zelf te werk gaan en proeven en nadenken. En langs gaan bij andere koffiefanaten. Wat ook kan: op stage gaan bij een brander en bij een echt hele goeie koffiezaak, zonder betaling met van alles meehelpen en je ogen en oren de kost geven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 649
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor ErikvW » do 21 dec 2023, 10:47

Uiteindelijk is er voor de "kunst" geen andere vervanger dan ervaring. Met de video's op YouTube wordt over het algemeen redelijk eenduidig uitgelegd wat de basis is om een OK espresso te kunnen maken. Maar je moet - inderdaad - gewoon oefenen. Ik denk dat een gezellige middag bij een vriend of forumgenoot die al wat langer besmet is met dit rare virus en lekker samen klooien vele malen nuttiger is dan een SCA cursus.
Voor de horeca is dat niet anders. Een keer goed laten uitleggen en veel doen. Omdat je daar in principe niet veel proeft zal de ervaring vooral van nut zijn voor je workflow. En als je dan merkt dat je talent en wil hebt kun je een en ander (op kosten van je baas!) laten vastleggen in een papiertje. Maar een goede barista is niet persé een technische nerd, maar ook een showman en een sociaal persoon. Ik heb 100* meer met de passionele Italiaanse man die al 25 jaar dezelfde machine bedient dan met zo'n überhipster uit de bekende reclame. Ik heb behoorlijk wat bar-ervaring en het gaat om de babbel, niet om het bier.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor bobbee » do 21 dec 2023, 10:52

Je leert het snelst in de praktijk. Ga je dagelijks honderden bakjes koffie zetten dan ben je in een week professioneel barista. Stel iedereen nu in de horeca heeft een cursus gedaan, dan zou ik doe opleiding niet gaan doen want wat is de koffie slecht in de horeca! Ja dikke machines maar daarmee kom je er niet.
SCA is een rijopleiding net als een rijbewijs, daarna leer je autorijden in de praktijk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron