Even voorstellen en apparaat gezocht

tvdh

Re: Even voorstellen en apparaat gezocht

Berichtdoor tvdh » wo 27 mei 2020, 14:38

Het is een Eureka MG50E

Marcje

Berichtdoor Marcje » wo 27 mei 2020, 14:57

Daar kan ik niks zinnigs over zeggen, nooit mee gewerkt
dus...

tvdh

Berichtdoor tvdh » wo 27 mei 2020, 15:03

Oké, als ik het type Google vind ik niet mega veel info, maar volgensmij is dat ook niet echt de model naam maar meer het type nummer? Ik denk op basis van Google dat het een Mignon silent is.
Had in ieder geval wel voorbij zien komen dat Eureka algemeen een goed merk is?
De ECM las ik wisselende verhalen over, dus weet niet of dit een hele goede keuze is.
De bezerra heb ik ook goede verhalen over gelezen, maar is wel best een instapper volgensmij.
Dus zou denk ik zover mijn research gaat het beste voor de Eureka of de Bezerra kunnen gaan. De Eureka is 250 watt en de Bezerra minder.

bvds

Berichtdoor bvds » wo 27 mei 2020, 20:28

Mitica is prima machine. Check wel staat en functionaliteit en vraag naar onderhoud.

De ECM maler is een regelrechte afrader. Niet doen! Afstelling veel te grof, de meeste hebben te weinig fijn bereik omdat de schijven te snel slijpen.

De Bezzera is minder mooi gebouwd maar presteert veel beter.

De Eureka is volgens mij het oude type mignon met 50 mm vlakke schijfjes. Deze maler is erg goed gebouwd en maalt prima. Hij produceert geen luchtig maalsel en best wat klontjes maar door even omroeren van je maalsel zo verholpen. Omroeren is bij elke maler aan te raden. Wel checken of het de grind on demand is en niet met doseerder.

Eureka of Bezzera? Beiden goed maalsel. Eureka oogt wat degelijker en motorisch beter. De Bezzera is wat stiller en maalt luchtiger.

Waar ga je heen?
Espresso: Pavoni Professional / Elektra MCAL / Niche Zero / Eureka Specialita / Kinu Traveler
Filter: Hario V60 / Chemex / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade

tvdh

Berichtdoor tvdh » wo 27 mei 2020, 22:49

Net dus de machine opgehaald. En gekozen voor de Eureka maler :D
Was bij een zaak van casa barista, dus ook nog mooi met garantie van 6 maanden.

2 uur aan het prullen met maalgraad, weegschaal en stopwatch, maar toch een mooie espresso er uit kunnen krijgen.

Afbeelding

Doorlooptijd c.a. 28 seconden en verhouding rond de 2x gewicht.

Moet wel een beetje wennen dat de koffie best wat zuren heeft, dit heb ik eerder niet zo veel geproefd. Een beetje citrus zuren achter op de zijkant van je tong.
Het is de fascino initio pittig.
Met het roeren van de espresso wordt de balans hier in mooier vind ik.

In de zaak waar ik was kreeg ik ook een espresso uit zijn eigen apparaat aangeboden, maar die was nog veel zuurder.

Ben koffie gewend die wat dat betreft milder is en meer het volle en pure chocolade achtige heeft.
Iemand nog aanraders hiervoor?

Groeten Tim
Laatst gewijzigd door tvdh op wo 27 mei 2020, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcje

Berichtdoor Marcje » wo 27 mei 2020, 23:00

Proficiat, ziet er prima uit!
Hier doet de Yellow Bourbon het altijd goed, die zit in die 'chocolade hoek'.
dus...

bobbee

Berichtdoor bobbee » do 28 mei 2020, 06:07

Ben koffie gewend die wat dat betreft milder is en meer het volle en pure chocolade achtige heeft.
Iemand nog aanraders hiervoor?
Ik denk dat je extractie gewoon nog niet goed was met die koffie

Ga nu eens wat fijner malen en minder gemalen koffie in je filterbakje doen. Dan in dezelfde doorlooptijd dezelfde hoeveelheid koffie extraheren.
Koffie wordt dan minder zuur. Als dat niet werkt de temperatuur iets omhoog van de machine. Wat is nu de boilerdruk als de machine goed warm is?
En onthou dat opwarmen van de machine minimaal 30 minuten duurt. 45 min is goed om de hele E61 zetgroep te verhitten. En dat moet.

If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

bvds

Berichtdoor bvds » do 28 mei 2020, 07:19

Gefeliciteerd. Je hebt nu een prima set!

Je zult lekker moeten gaan experimenteren en moeten gaan wennen aan nieuwe smaken.

Probeer van Fascino eens de Granda Alta. Die is een stuk beter dan de Initio.

Bij Pti hier van het forum kun je prima verse value for money boontjes kopen.

Succes.
Espresso: Pavoni Professional / Elektra MCAL / Niche Zero / Eureka Specialita / Kinu Traveler

Filter: Hario V60 / Chemex / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade

tvdh

Berichtdoor tvdh » do 28 mei 2020, 17:39

Bedankt voor al jullie goede hulp en leuke reacties :)

Ben nog wat aan het spelen geweest, heb ook andere bonen van Fascino geprobeerd, namelijk de Vero Classico en deze waren gelijk beter, helemaal niet dat zuurtje waar ik niet zo van hield bij de andere.

Kreeg vandaag toevallig ook m'n eerste Wakuli bonenpakketje binnen met koffie uit Ethiopie, deze was juist heel bloemig, fris en wat fruitig, deze had dus ook zeker een zuurtje, maar hier vond ik het veel beter op z'n plaats en juist wel lekker.

Achja, kan volop gaan ontdekken zie ik zo wel. Heb nu nog een klein pakje Yellow Bourbon en Costa Rica tarrazzu besteld dus ben heel benieuwd wat dat gaat doen! :D Heb gisteren bij het afstellen en proberen wel iets te veel koffie opgedronken, heb behoorlijk last van mijn maag en slecht geslapen :lol: Volgende keer maar van een lepeltje afslurpen denk ik zo of uitspugen net als bij wijn.

Marcje

Berichtdoor Marcje » do 28 mei 2020, 18:05

Die caffeine overdosis klinkt bekend! En toen ik latte art ging oefenen voelde ik me de hele dag een Michelin man...
dus...

Terug naar “Alles voor beginners”