Voorstellen en mijn eerste ervaring met een half/vol automaat

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Voorstellen en mijn eerste ervaring met een half/vol automaat

Berichtdoor MartinW » wo 28 jul 2021, 19:46

Hallo koffieliefhebbers,

Mijn naam is Martin, ik heb nu iets meer dan een halve eeuw levenservaring en woon in Flevoland.
In een grijs verleden heb ik een eenvoudig espresso apparaat gehad, waarbij ik gebruik maakte van (Illy) espresso maling. Was eigenlijk nooit echt een succes.
Zo'n 6 jaar geleden een Philips Saeco superautomaat aangeschaft, maar echt lekkere espresso en koffie (lungo) kreeg ik er niet uit. Cappucino uit dit apparaat smaakte overigens best wel o.k.
Ik herken me in mijn zoektocht naar "iets beters" wel een beetje in het verhaal van jevendik, zie topic https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 12&t=11136


Ter vervanging van de Seaco ben ik me in de eerste maanden van 2021 gaan oriënteren op een semi-automaat / volautomaat (een piston machine).
Afgelopen maart na het kijken van diverse YouTube video`s en het lezen van reviews had ik er 2 op mijn verlanglijst staan:
- Sage / Breville Barista Express, o.a. door een review op koffiemachine.org (https://koffiemachine.org/sage-barista-express-review/)
- Lelit PL41 Anna

De voorkeur ging daarbij toen wat meer uit naar de Sage, vanwege de geïntegreerde bonenmaler.

Omdat ik mijn wekelijkse boodschappen doe bij de Dekamarkt en daar punten spaar, kwam een Solis Grind & Infuse Compact in beeld, waar met de spaarpunten een leuk bedrag van afging.
Uiteindelijk heb ik deze Solis aangeschaft.

Helaas kreeg ik met de ingebouwde bonenmaler niet voldoende druk en een waterige en zure espresso was het resultaat. Nu drink ik eigenlijk het meest een lungo of Americano, waardoor het erge zuurtje er wel af ging. Na een pak supermarkt bonen overgegaan op vers gebrande bonen (had ik nog nooit eerder gedaan), maar het resultaat werd niet veel beter. Na contact met de (goede) support van Solis, is het apparaat retour gegaan en de maler beter afgesteld.

In de tussentijd had ik al een handmolen gekocht (Kinu) met een Aerospress, waarmee ik de afgelopen 3 weken lekkere koffie heb kunnen maken. Deze set gaat dus mee naar de camping!

Nu heb ik de Solis weer een week in gebruik en kan ik inmiddels wel een lekkerdere espresso bereiden. De vraag blijft echter, is er meer uit halen...
Ik zal hiervoor een nieuw topic starten.

Groet,
Martin

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Voorstellen en mijn eerste ervaring met een half/vol automaat

Berichtdoor Dirk Jan » wo 28 jul 2021, 19:59

Dag Martin, welkom hier.
Om alvast te reageren: Ik herken zo'n startsituatie. Zelf ben ik begonnen met een QuickMill en we kochten gemalen koffie bij Levelt. Pas toen we begonnen na te denken hebben we een losse bonenmaler aangeschaft. Een Nemox Lux. Dat was al een verbetering. En toen we jaren later een Mini Mazzer kochten was het weer een stap beter.

De Solis ken ik niet, maar er valt waarschijnlijk meer uit te halen door een aparte / losse betere bonenmaler aan te schaffen. Snuffel hier eens wat rond en lees de ervaringen met bonenmalers.

Succes!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Voorstellen en mijn eerste ervaring met een half/vol automaat

Berichtdoor MartinW » wo 28 jul 2021, 21:41

Hallo Dirk Jan,

Dank voor je reactie. De zoektocht naar lekkere espresso leidt dan wel uiteindelijk naar dit forum :D
Ik begin nu inderdaad beter te snappen waarom een losse maler meer kan kosten dan mijn espresso apparaat. Mijn gedachte was om met een "redelijke" machine ervaring op te doen, zonder meteen een geavanceerd en duur apparaat aan te schaffen.
Als ik morgen in een formule 1 auto zou stappen is het immers ook maar de vraag of ik een "petje" in een Golf met race ervaring kan inhalen op een circuit ;)

Inmiddels heb ik een nieuw topic gestart om mijn ervaringen met de Solis te delen, zie https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 12&t=11494

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen en mijn eerste ervaring met een half/vol automaat

Berichtdoor GuidovW » zo 01 aug 2021, 12:43

Ha Martin,

Welkom op het forum.
Hopelijk kunnen we helpen je espresso ervaring te verbeteren.

De Kinu is een uitstekende espresso maler.
Het kost wat meer tijd, maar als je de Kinu gebruikt ipv de Solis maler, maar wel je espresso met de Solis zet, moet je er al veel meer uit kunnen halen.
Je hebt (m.i.) dus alles al in huis om je smaakbeleving te upgraden. :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Voorstellen en mijn eerste ervaring met een half/vol automaat

Berichtdoor MartinW » zo 01 aug 2021, 14:02

Hallo Guido,

Met de Solis kwam ik in mijn beleving niet verder.
Inmiddels staat hier sinds vrijdag een Mara X .
Zie andere topic dat ik gestart was.
De Mara kan fijner gemalen koffie aan, met de Kinu is dat nu wat meer handwerk.
Echter met meestal per dag 2x 18 g bonen malen nog prima te doen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk



Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron