SCA trainingen?

Bolo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18 dec 2023, 09:53

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Bolo » do 21 dec 2023, 14:24

En dan wat bobbee zegt: in de Nederlandse horeca zijn certificaten etc. niet de norm, maar uitstekende koffie nog minder. Zou het dan niet helpen als er wat meer mensen rondliepen die - op een ander niveau - begrijpen met wat voor product ze werken?
Toen ik eens bij de opleidingslocatie van een bekende Amsterdamse brander was zag ik een klein groepje cursisten rond een machine staan. Men luisterde maar half naar de verhalen van de barista die de cursus gaf. Een collega van hem vertelde mij dat ze gratis cursussen gaven aan personeel van de café's die hun bonen kochten maar het probleem was dat die jonge mensen vooral popelden om weg te kunnen en vervolgens te gaan genieten van hun dagje Amsterdam om selfies te maken. Ook gaat dat personeel al na korte tijd wat anders doen en zitten de café-ondernemers weer met nieuwe jongens en meisjes die geen idee hebben hoe je koffie zet.

De broers die de Bocca branderij begonnen zijn ook eens bij een sterrenrestaurant geweest waar ze wilden weten hoe je lekkere espresso kunt maken.

De kok en de eigenaar vonden het reuze mooi en lekker maar gingen niet over tot betere koffie bereiden want "de klant maakt het niks uit."

https://kostverlorenvaart.blogspot.com/ ... tchen.html


Maar dat laatste klopt niet denk ik, ik geloof heilig dat er genoeg klanten zijn die het wel degelijk wat uitmaakt, ook onder mensen die nog nooit over de drempel van een hippe koffiezaak zijn gestapt. Hoe vaak ik niet aan het eind van een puike avond in een goed restaurant ben teleurgesteld met een waterig bakkie dat voor een espresso moest doorgaan. Ik maak me sterk dat iedereen op dit forum dit herkent.

Bolo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18 dec 2023, 09:53

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Bolo » do 21 dec 2023, 14:54

Is het niet genoeg om te weten dat het voor mij geen bevlieging is?
Tuurlijk maar om te begrijpen hoe je ertoe kwam is het leuk om te weten of je überhaupt weleens koffie drinkt, waar, van welke bonen, of je ook maar enige ervaring hebt met de apparatuur.

Bij "ik wil barista worden" denkt de een aan een onderneming, de ander aan het maken van een "man bun" staartje en een tatoeage, en een ander kan ook aan goeie espresso denken of aan een mierzoet melkdrankje.

Wat jij onder 'barista' verstaat blijft nog even een mysterie ;-)

Fair enough. Ik drink veel en graag koffie, in alle soorten en maten die je hier in Amsterdam kunt proeven en dat zijn er nogal wat. Al lijkt mijn persoonlijke favoriet - de klassieke, mooi uitgebalanceerde cappuccino - soms wel ongrijpbaarder dan de zoveelste lichtgebrande, fruitige en transparante single origin-espresso. Goede koffie is belangrijk voor mij, geweldige koffie kan mijn week maken.

Ik zet thuis ook koffie, maar tot nu toe nog niet op prosumerniveau. Heb een redelijk filterapparaat, enkele maatjes rvs Bialetti mokapotjes en een ese-machientje staan.

Dit telt voor jullie waarschijnlijk niet op tot de wens en het voornemen om als barista aan de slag te gaan, maar daar kan ik mee leven, en da’s echt niet flauw bedoeld. Ik wilde gewoon graag weten hoe hier wordt gedacht over het nut van (SCA-)trainingen en in een volgend stadium misschien laten weten welke keuzes ik heb gemaakt en waarom.

Stiekem denk ik wel aan ondernemerschap maar daar ben ik nog lang niet; ik ben niet hip en heb alleen een stoppelbaard en geen interesse in tattoo’s. Wel in echt goeie espresso en alle dranken die daarvan zijn afgeleid.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor bobbee » do 21 dec 2023, 15:01

Als jij de bialeti goed door hebt en heerlijke koffie mee maakt dan is dat prima!
Wat ik nu kan adviseren aan de hand van jouw antwoorden is toch een setje te kopen. Een leuke goede machine, goede maler en goede verse koffiebonen. En dan maarngaan spelen en oefenen. Dat geld kun je beste in die apparatuur stoppen voordat je een cursus doet. In Amsterdam kun je vast wel iemand vinden die je even laat zien en voelen hoe je goede koffie maakt. Daar kun je dan op voort borduren, die cursus kan altijd nog. Gitaar spelen leer je ook niet door een cursus zonder gitaar thuis zeg maar. Je kunt echter wel leren gitaar spelen met een gitaar thuis en oefenen en wat uitleg online bijvoorbeeld.

Succes.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15109
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor fransg » do 21 dec 2023, 15:09

Maar dat laatste klopt niet denk ik, ik geloof heilig dat er genoeg klanten zijn die het wel degelijk wat uitmaakt, ook onder mensen die nog nooit over de drempel van een hippe koffiezaak zijn gestapt.
Klopt, de Bocca-broers waren het er ook niet mee eens en de mensen in de zaal waarover ik in de blog schreef waren het eens met de broers, maar dat wil nog niet zeggen dat ze ook gelijk krijgen van de restaurants.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Bolo
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 18 dec 2023, 09:53

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor Bolo » do 21 dec 2023, 15:26

Bedankt!

Dit:
In Amsterdam kun je vast wel iemand vinden die je even laat zien en voelen hoe je goede koffie maakt.
is absoluut zo, ik ken via-via iemand die vroeger apparaten verkocht aan de horeca en die hoef ik het maar te vragen. Denk ik…

En ook goed om te weten dat het voor de verandering eens niet dom zou zijn om eerst wat spullen te kopen en daarna pas de verdieping te zoeken. :)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: SCA trainingen?

Berichtdoor bobbee » do 21 dec 2023, 15:43

Voor de verdieping kun je hier terecht of youtube of ergens online. Dat hoort er wel bij natuurlijk maar niet via dure cursus.
Dat is het mooie van internet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron